• Anonym (ts)
    Wed 25 Nov 2020 14:32
    780 visningar
    68 svar
    68
    780

    Borde Sverige börja med gratis mensskydd?

    Vad tycker ni? Varför/Varför inte?

  • Svar på tråden Borde Sverige börja med gratis mensskydd?
  • Anonym (Klart ja)
    Wed 25 Nov 2020 14:43
    #1
    -6 +3

    Ja, det tycker jag. 

    Först tänkte jag skriva att det är svårt, för var ska man dra gränsen? Bör män få gratis skäggtrimmer? Ska närsynta få gratis glasögon? Sen kom jag på vilken idiot jag är. Mens är ingen sjukdom, inget som felar med kroppen som dålig syn. Det är inte heller ett val, som att vilja trimma sitt skägg. Så ja, mensskydd borde vara gratis. Jag kommer faktiskt inte på nån liknelse alls, som också skulle vara gratis. Jo, kanske medicin till dom med svåra problem vid klimakteriet. För det är också ett naturligt skeende man inte kan påverka. 

  • Anonym (Vem betala­r?)
    Wed 25 Nov 2020 14:47
    #2
    -1 +3
    Anonym (ts) skrev 2020-11-25 14:32:58 följande:

    Vad tycker ni? Varför/Varför inte?


    Gratis kommer det aldrig bli, frågan är vem som ska betala. Användarna eller någon annan?

    Sen finns det en tendens till överkonsumtion och slöseri om något är gratis för konsumenter. 
  • Anonym (S)
    Wed 25 Nov 2020 15:04
    #3
    +4
    Anonym (ts) skrev 2020-11-25 14:32:58 följande:

    Vad tycker ni? Varför/Varför inte?


    Någon måste betala. Så antingen de som använder skydden eller alla tillsammans. 

    Jag tycker inte att det borde vara gratis, det jag kan tänka mig är att det finns skydd att få gratis i t ex skolan. 

    Hur ska det fungera om det ska vara gratis, risken är ju stor att folket plockar hem för mkt skydd och det kastas. 
  • Wed 25 Nov 2020 15:14
    #4
    +4

    Principen låter bra, men pengarna kanske behövs bättre någon annanstans i nuläget. 

  • Anonym (Fel)
    Wed 25 Nov 2020 15:17
    #5
    +4
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 14:43:53 följande:

    Ja, det tycker jag. 

    Först tänkte jag skriva att det är svårt, för var ska man dra gränsen? Bör män få gratis skäggtrimmer? Ska närsynta få gratis glasögon? Sen kom jag på vilken idiot jag är. Mens är ingen sjukdom, inget som felar med kroppen som dålig syn. Det är inte heller ett val, som att vilja trimma sitt skägg. Så ja, mensskydd borde vara gratis. Jag kommer faktiskt inte på nån liknelse alls, som också skulle vara gratis. Jo, kanske medicin till dom med svåra problem vid klimakteriet. För det är också ett naturligt skeende man inte kan påverka. 


    Det är inte heller ett val om man har dålig syn.
  • Anonym (Fel)
    Wed 25 Nov 2020 15:20
    #6
    +3

    Varför ska då menskydd vara gratis och inte då exempelvis mat?

    Om det är någon som är fattig och lever på bidrag borde det ingå i bidraget om det inte redan gör det.

  • Anonym (Fel)
    Wed 25 Nov 2020 15:21
    #7
    -1 +1
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 14:43:53 följande:

    Ja, det tycker jag. 

    Först tänkte jag skriva att det är svårt, för var ska man dra gränsen? Bör män få gratis skäggtrimmer? Ska närsynta få gratis glasögon? Sen kom jag på vilken idiot jag är. Mens är ingen sjukdom, inget som felar med kroppen som dålig syn. Det är inte heller ett val, som att vilja trimma sitt skägg. Så ja, mensskydd borde vara gratis. Jag kommer faktiskt inte på nån liknelse alls, som också skulle vara gratis. Jo, kanske medicin till dom med svåra problem vid klimakteriet. För det är också ett naturligt skeende man inte kan påverka. 


    Finns saker som män behöver betala för som kvinnor slipper vanligen.
  • Anonym (Klart ja)
    Wed 25 Nov 2020 15:22
    #8
    Anonym (Fel) skrev 2020-11-25 15:17:42 följande:
    Det är inte heller ett val om man har dålig syn.
    Precis det jag sa. Det är något som gått fel i ögat. Åkomma, sjukdom eller vad man nu vill kalla det. Mens är inte en åkomma. 
  • Anonym (Klart ja)
    Wed 25 Nov 2020 15:23
    #9
    Anonym (Fel) skrev 2020-11-25 15:21:34 följande:
    Finns saker som män behöver betala för som kvinnor slipper vanligen.
    Vad? Vad har män som är en naturlig del av kroppens funktion som kostar pengar? 
  • Anonym (Fel)
    Wed 25 Nov 2020 15:24
    #10
    -1 +3
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 15:23:48 följande:

    Vad? Vad har män som är en naturlig del av kroppens funktion som kostar pengar? 


    Exempelvis mer mat.
Svar på tråden Borde Sverige börja med gratis mensskydd?