• Anonym (Inte lätt)
    Thu 26 Nov 2020 08:47
    629 visningar
    3 svar
    3
    629

    Psykisk misshandel - komma vidare?

    Jag är en medelålders kille som för 4 år sedan skiljde mig efter en stökig relation. Det var väldigt mycket bråk, jag blev nedtryckt med jämna mellanrum, allt jag gjorde var fel och jag blev kallad fula ord flera gånger varje vecka. Det var klart och tydligt psykisk misshandel enligt psykologer jag har varit i kontakt med.

    Tillslut kunde jag lämna då jag blev kär i en annan kvinna.

    Nu har det gått 4 år, jag har svårt att komma vidare. Jag har dejtat en hel del, men får panik så fort en tjej börjar visa intresse. Som nu då jag träffat en väldigt snäll och fin tjej, hon visar intresse och jag får lite ont i magen, skjuter mig ifrån henne och med stor sannolikhet blir det inget av detta heller.

    Jag bara väntar på att samma beteende ska dyka upp igen, att jag är kass på att laga mat, inte kan hänga tvätt, att jag är ego, att jag inte handlat rätt mat, dålig fantasi gällande maten mm mm mm.

    Har läst en del och känner väl igen mig i att man mådde väldigt bra under de fina perioderna och sen katastrof när hon började trycka ner. Har också läst att en hel del som råkat ut för psykisk misshandel aldrig mer träffar någon.

    Har absolut inte bråttom att träffa någon, men blir skrämd av mitt eget beteende då jag hellre sitter ensam hemma på kvällarna.

    Är det någon som har haft liknande situation och hur har ni kommit vidare?

  • Svar på tråden Psykisk misshandel - komma vidare?
  • Anonym (S)
    Thu 26 Nov 2020 10:47
    #1
    Anonym (Inte lätt) skrev 2020-11-26 08:47:01 följande:

    Jag är en medelålders kille som för 4 år sedan skiljde mig efter en stökig relation. Det var väldigt mycket bråk, jag blev nedtryckt med jämna mellanrum, allt jag gjorde var fel och jag blev kallad fula ord flera gånger varje vecka. Det var klart och tydligt psykisk misshandel enligt psykologer jag har varit i kontakt med.

    Tillslut kunde jag lämna då jag blev kär i en annan kvinna.

    Nu har det gått 4 år, jag har svårt att komma vidare. Jag har dejtat en hel del, men får panik så fort en tjej börjar visa intresse. Som nu då jag träffat en väldigt snäll och fin tjej, hon visar intresse och jag får lite ont i magen, skjuter mig ifrån henne och med stor sannolikhet blir det inget av detta heller.

    Jag bara väntar på att samma beteende ska dyka upp igen, att jag är kass på att laga mat, inte kan hänga tvätt, att jag är ego, att jag inte handlat rätt mat, dålig fantasi gällande maten mm mm mm.

    Har läst en del och känner väl igen mig i att man mådde väldigt bra under de fina perioderna och sen katastrof när hon började trycka ner. Har också läst att en hel del som råkat ut för psykisk misshandel aldrig mer träffar någon.

    Har absolut inte bråttom att träffa någon, men blir skrämd av mitt eget beteende då jag hellre sitter ensam hemma på kvällarna.

    Är det någon som har haft liknande situation och hur har ni kommit vidare?


    Sök hjälp, en samtalskontakt kanske. Du behöver strategier för att komma ifrån ditt sätt att tänka. 
  • Thu 26 Nov 2020 19:26
    #2

    Jag tror det nästan du kan göra (när du känner att den du träffat är någon att bygga vidare på) är att vara ärlig och berätta om din erfarenhet och dina rädslor. En normal person skulle ha förståelse. En person med ont uppsåt skulle lätt kunna försöka utnyttja situationen och försöka lura in dig i sina klor. Med din erfarenhet kan du nog avgöra skillnaden.

    Någon kanske avvisar dig på grund av din uppriktighet men då är kanske inte hon något för dig ändå.

  • Anonym (Jo)
    Thu 26 Nov 2020 19:31
    #3

    Sök en samtalskontakt.

Svar på tråden Psykisk misshandel - komma vidare?