• Anonym (Oroli­g)
    Sun 29 Nov 2020 01:02
    540 visningar
    18 svar
    18
    540

    Knöl i bröstet, hjälp

    Hej alla fina!

    För lite mer än en månad sen hittade jag en knöl i mitt ena bröst. Har dragit mig från att söka vård pga rådande situation i världen, vill liksom inte ta upp dyrbar tid från vården. Var förra veckan och tog bort en fläck dessutom(som jag väntar provsvar på) så känns som jag tagit nog med tid från dom.

    Till saken hör den att min mamma ligger på mig som tusan att söka vård eftersom min moster drabbats av en ganska aggressiv bröstcancer tidigare i år.

    Jag är 25, så är därför även rädd att bli dumförklarad eftersom jag fortfarande är ?ung?. Men min moster är inte många år äldre än mig och hon drabbades ju ändå..

    Vad ska jag göra? D:

    Någon här som hittat knöl i bröstet som INTE var farlig? Och hur länge brukar man få vänta på att få komma och kolla upp knölen?

    Mina närmsta är superoroliga, och jag tycker såklart det känns läskigt också att ha något i bröstet som man inte känt förut :/

    alla svar uppskattas, kram på er

  • Svar på tråden Knöl i bröstet, hjälp
  • Anonym (Elin)
    Sun 29 Nov 2020 02:01
    #1

    Hej! Är i ungefär samma ålder som dig och har också samma tankesätt, att man ofta blir lite dumförklarad ifall man söker vård för vissa saker man oroar sig för för att man ändå ser ?ung och frisk ut?. Drar mig också för att söka vård av just den anledningen, så gör aldrig det in princip så vida jag inte är superorolig över något. Har dock inte samma problem som dig.

    Men just knölar i bröst är ju sånt som måste uppmärksammas fort, därför viktigt för dig att kontakta vården genast.

  • Sun 29 Nov 2020 02:14
    #2

    Sök vård.

    Att bortförklara det med att du är ung är bara idiotiskt dumt, tänk så är det faktiskt något? Sök vård. Då vet du. Bättre att söka vård och det visar sig att det faktiskt inte var något än att inte söka vård och så visar sig att det är något men att det då blivit försent för man borde sökt vård för länge länge sen. Att inte göra det, och att sitta här och tänka "ja men andra har haft knölar som inte varit något..." det är bara så idiotiskt som det bara kan bli, SPECIELLT när ni har cancer i släkten!

    Sök vård redan imorgon. 

  • Anonym (styrk­e kramar­)
    Sun 29 Nov 2020 02:52
    #3

    Brösten ska väl vara lite knöliga? Typ mjölkproducerings delen. Snälla rätta mig om jag har fel. Men oavsett så borde du söka vård. Cancer kan drabba alla oavsett ålder. Men knölar osv på olika ställen och cancer symptom överlag är sånt man ska vara extra orolig över och faktiskt söka vård för. Oavsett hur dumt det känns för att "de borde inte kunna hända mig" av olika anledningar och "jag övertänker bara/är för orolig".

    Hellre att du kollar upp det nu och får veta snart om det är något eller inte än att du väntar och det kanske försvinner eller så har cancern utvecklats och blir svårare att bli av med (?) 

    Var hellre för försiktig! Även om situationen ser ut som den gör idag så har alla rätt till vård. Sjukhus osv finns här för att hjälpa oss. Tror inte att ditt test eller vad du får göra kommer att vara så jobbigt för vård personalen.

    Lycka till och jag hoppas verkligen att det inte är cancer! Kärlek till dig 

  • Anonym (Ja)
    Sun 29 Nov 2020 08:21
    #4

    Hej,

    Ja jag va runt 30 när jag hittade en knöl, sitter typ jämte bröstet. Men jag åkte och kollade upp den - va en helt ofarlig fettknöl och jag har den fortfarande kvar.

    Jag hade kollat på direkten, om jag va du, för att få det ur världen. Och det finns ?snälla? knölar oxå...,

  • Anonym (Här är en till)
    Sun 29 Nov 2020 08:54
    #5

    Hej! Jag hittade en knöl för ett par år sen. Fick en snabb tid hos VC (tydligen prioriteras knölar hos unga kvinnor, isf där). Läkaren var osäker och skickade mig vidare. Fick göra mammografi och biopsi. :( Läkaren som gjorde biopsin och ultraljudet var bekymrad. Jag var så nervös och rädd. Sen fick jag vänta flera veckor på svar. Det skulle hållas en konferens typ om mitt fall, som dessutom sköts upp för dom var osäkra. Jag var ju säker på att jag hade cancer. Fruktansvärd väntan. Sen fick jag äntligen komma till läkare för besked, och knölen var ofarlig!! Jag var så pressad att det tog flera dagar innan jag kände mig glad över det. Sen blev jag opererad för dom trodde den kunde växa. Det var en bindvävsknöl. Orsakad av nåt trauma mot bröstet sa läkaren, men det hade jag ju inte haft nåt.

    Iaf. Poängen med mitt inlägg: sök vård. Vad är det för dumheter att inte ta upp värdefull tid?!

  • Anonym (Här är en till)
    Sun 29 Nov 2020 08:54
    #6

    Just det, jag var 31-32 då det hände.

  • Anonym (Petra­)
    Sun 29 Nov 2020 09:22
    #7

    Jag fick ett par knölar i bröstet förra sommaren. Det gick snabbt och enkelt att kolla upp det, och alla jag träffade tyckte det var helt rätt och självklart att jag sökte vård, och fick det inom ett par dagar.

    Nu är jag närmare 50, och knölarna var ofarliga, som man ofta får i min ålder. Du som är så ung borde verkligen kolla upp din knöl, för den kan vara farlig, och det är allvarligare och går fortare ju yngre man är... Så ring din vårdcentral redan imorgon bitti, om du inte kan boka på nätet!

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sun 29 Nov 2020 09:43
    #8

    Stort TACK allihopa! För att ni säger till mig på skarpen.

    Har förr blivit bemött sjukt dåligt av läkare och därför söker jag knappt vård längre om det inte är akut(knappt då heller????), blivit dumförklarad många gånger så håller med dig ?Elin? i vad du skriver :(

    Jag ska ringa dom imorgon, otroligt tacksam över alla ni som svarat, känner mig mindre dum nu när jag söker vård <3

  • Anonym (Kolla­)
    Sun 29 Nov 2020 09:46
    #9

    Jag har kollat upp två knölar, när jag var runt 33 år och 39 år. Jag fick komma till vårdcentralen samma dag som jag ringde och sedan skickades en remiss till mammagrafi och biopsi direkt och det tog kanske 1-2 veckor innan jag fick tid dit. Första gången fick jag svar inom ett par veckor att det var en ofarlig cysta. Andra gången tog det 3 biopsier innan dom kunde avgöra att det var en ofarlig cysta.

    Du ska definitivt kolla upp knölen, ingen kommer tycka du är löjligt utan du kommer bli tagen på allvar. Det är säkert nåt ofarligt men för säkerhets skull. Ju tidigare cancer blir upptäckt ju större chans är det att bli frisk.

  • Anonym (Här är en till)
    Sun 29 Nov 2020 10:26
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2020-11-29 09:43:00 följande:

    Stort TACK allihopa! För att ni säger till mig på skarpen.

    Har förr blivit bemött sjukt dåligt av läkare och därför söker jag knappt vård längre om det inte är akut(knappt då heller????), blivit dumförklarad många gånger så håller med dig ?Elin? i vad du skriver :(

    Jag ska ringa dom imorgon, otroligt tacksam över alla ni som svarat, känner mig mindre dum nu när jag söker vård <3


    Jaaaa vad bra!! Som sagt så tar dom knölar på stort allvar. Hoppas du får en tid snart och såklart att den är ofarlig! Fettknöl eller bindvävsknöl är ju ändå det mest troliga. Och bli inte orolig om det tar tid att få beskedet sen (om du behöver göra biopsi och sånt), det är många experter som ska titta och enas. Kram!
  • Sun 29 Nov 2020 10:26
    #11

    Jätteviktigt att INTE tänka att man ska låta bli att belasta vården. Skulle det vara nåt som behöver behandlas kan det betyda skillnad mellan liv och död (att bli helt botad och att faktiskt inte kunna hejda sjukdomen), vilket vi som arbetar inom cancervården ser händer nu iom pandemin när folk inte säker vård på grund av att de antingen tror att all vård handlar om Covid nu, eller att man inte ska besvära/belasta i onödan.

    Bra att du söker, det är säkert inget farligt. Trots allt är det väldigt ovanligt med bröstcancer i så ung ålder!

    Mvh Cancersjuksköterskan

  • Anonym (A)
    Sun 29 Nov 2020 17:33
    #12
    Mantrasina skrev 2020-11-29 10:26:45 följande:
    Jätteviktigt att INTE tänka att man ska låta bli att belasta vården. Skulle det vara nåt som behöver behandlas kan det betyda skillnad mellan liv och död (att bli helt botad och att faktiskt inte kunna hejda sjukdomen), vilket vi som arbetar inom cancervården ser händer nu iom pandemin när folk inte säker vård på grund av att de antingen tror att all vård handlar om Covid nu, eller att man inte ska besvära/belasta i onödan.

    Bra att du söker, det är säkert inget farligt. Trots allt är det väldigt ovanligt med bröstcancer i så ung ålder!

    Mvh Cancersjuksköterskan
    +1
  • Anonym (Elin)
    Sun 29 Nov 2020 19:05
    #13
    +1
    Anonym (Orolig) skrev 2020-11-29 09:43:00 följande:

    Stort TACK allihopa! För att ni säger till mig på skarpen.

    Har förr blivit bemött sjukt dåligt av läkare och därför söker jag knappt vård längre om det inte är akut(knappt då heller????), blivit dumförklarad många gånger så håller med dig ?Elin? i vad du skriver :(

    Jag ska ringa dom imorgon, otroligt tacksam över alla ni som svarat, känner mig mindre dum nu när jag söker vård <3


    Ja samma för mig också verkligen, främst av kvinnor/äldre kvinnor vad jag upplevt, för dig också?
     Tycker det är så sjukt att vissa ens kan yttra typ "du som ser så ung och frisk ut" som anledning att inte ta en så seriöst, liksom vem som helst kan vara sjuk, även om man är ung och pudrat lite rouge så man inte ser dödsblek ut.
     Jag är rätt konflikträdd och har social ångest så att bli dumförklarad när man väl vågat ta sig till en läkare är en stor grej bara det, så man blir inte manad att söka hjälp igen ifall man vet hur man kan bli bemött när man bara är orolig och vill ha hjälp. 
     Men jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig ts, du ska veta att vi står bakom dig!
  • Anonym (Andi)
    Mon 30 Nov 2020 18:08
    #14
    +1

    Vi säger som så att ifall det visar sig vara det värsta, alltså cancer så kommer du inte sitta och säga att vad skönt att jag väntade med att söka diagnos och vad skönt att jag inte tog bort tid från andra med covid. Utan du kommer att tänka att shit, varför i helvete gick jag inte på en gång???

    Du måste söka för detta. Ju tidigare diagnos, desto bättre chans för bot. Nu säger jag inte att det är cancer, men chansen finns och ALLA knölar i brösten MÅSTE undersökas. Även på män. Det är troligen och förhoppningsvis helt ofarligt, chansen är stor att det inte är nåt eftersom du har åldern på din sida. Men, även unga kvinnor kan få bröstcancer. Även män kan få bröstcancer. 

    Så ring nu, ring idag och boka tid! In på mammografi/UL/biopsi med dig omedelbums. Och känn dig för allt i världen INTE DUM!!!! Vi har bara ett liv. 

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 8 Dec 2020 17:38
    #15

    Tack snälla ni underbara som svarat i denna tråden, tog mitt förnuft till fånga och ringde vc i måndags. Fick en tid samma dag och läkaren kände på knölen som är ca 0,5 cm. Han trodde absolut att den är godartad med skickade en remiss till mammografi för säkerhets skull. Kommer dock dröja någon/några månader eftersom jag inte är i högsta prioritet men känns ändå skönt att det kommer kollas upp ordentligt : )

    Jag fick min ''vanliga'' läkare, som jag vart hos två gånger innan och känner för första gången att jag träffat en läkare som tar mig på allvar och faktiskt vill hjälpa sina patienter.

    Kommer hädanefter kolla upp knölar samt rekommendera mina nära och kära att också göra det, tack vare er <3

  • Anonym (A)
    Tue 8 Dec 2020 19:44
    #16
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-08 17:38:20 följande:
    Tack snälla ni underbara som svarat i denna tråden, tog mitt förnuft till fånga och ringde vc i måndags. Fick en tid samma dag och läkaren kände på knölen som är ca 0,5 cm. Han trodde absolut att den är godartad med skickade en remiss till mammografi för säkerhets skull. Kommer dock dröja någon/några månader eftersom jag inte är i högsta prioritet men känns ändå skönt att det kommer kollas upp ordentligt : )

    Jag fick min ''vanliga'' läkare, som jag vart hos två gånger innan och känner för första gången att jag träffat en läkare som tar mig på allvar och faktiskt vill hjälpa sina patienter.

    Kommer hädanefter kolla upp knölar samt rekommendera mina nära och kära att också göra det, tack vare er <3
    Vad bra
  • Wed 9 Dec 2020 21:45
    #17
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-08 17:38:20 följande:

    Tack snälla ni underbara som svarat i denna tråden, tog mitt förnuft till fånga och ringde vc i måndags. Fick en tid samma dag och läkaren kände på knölen som är ca 0,5 cm. Han trodde absolut att den är godartad med skickade en remiss till mammografi för säkerhets skull. Kommer dock dröja någon/några månader eftersom jag inte är i högsta prioritet men känns ändå skönt att det kommer kollas upp ordentligt : )

    Jag fick min ''vanliga'' läkare, som jag vart hos två gånger innan och känner för första gången att jag träffat en läkare som tar mig på allvar och faktiskt vill hjälpa sina patienter.

    Kommer hädanefter kolla upp knölar samt rekommendera mina nära och kära att också göra det, tack vare er <3


    Alltså det är ju bra att du kollat med läkaren kan ju bara gissa och kan INTE göra någon bedömning alls utan mammo eller liknande. Några månader kan ju vara livsavgörande om läkaren då gissat fel.
  • Anonym (Här är en till)
    Wed 9 Dec 2020 21:49
    #18

    Jättebra! Men tycker det är slappt av dom att låta dig vänta? Jag fick min mammografi och biopsi jättesnabbt efteråt.Till mig sa dom tvärtom, att unga kvinnor med knölar går i den supersnabba kön typ. 

Svar på tråden Knöl i bröstet, hjälp