• Anonym (Funde­rar)
    Mon 30 Nov 2020 11:51
    724 visningar
    32 svar
    -1
    32
    724

    Var kan man donera sina ägg och få stor ersättning?

    Är det någon som vet ett land (helst nära Sverige) där man kan donera sina ägg och få stor ersättning för det? Är ju inte tillåtet i Sverige att få stor ersättning för äggdonation.

  • Svar på tråden Var kan man donera sina ägg och få stor ersättning?
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 30 Nov 2020 11:55
    #1

    Vad menar du med "stor"...? I Skåne får man 11000:-, det tycker jag är rätt bra betalt.

  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 11:57
    #2
    -1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-30 11:55:23 följande:

    Vad menar du med "stor"...? I Skåne får man 11000:-, det tycker jag är rätt bra betalt.


    Får man det för varje donation?? Jag tänkte typ minst 60 000 per donation men 11 000 är också bra. Har dock inte hört talas om att det skulle vara tillåtet att få så mycket i Sverige.
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 30 Nov 2020 12:01
    #3
    Anonym (Funderar) skrev 2020-11-30 11:57:40 följande:
    Får man det för varje donation?? Jag tänkte typ minst 60 000 per donation men 11 000 är också bra. Har dock inte hört talas om att det skulle vara tillåtet att få så mycket i Sverige.
    Ersättningen beror på vilket landsting du tillhör. De som betalar lägst verkar vara 4000:- och sedan uppåt.

    Vill du ha 60 000:- per omgång får du nog åka till Usa eller nåt :)
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:18
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-30 12:01:41 följande:

    Ersättningen beror på vilket landsting du tillhör. De som betalar lägst verkar vara 4000:- och sedan uppåt.

    Vill du ha 60 000:- per omgång får du nog åka till Usa eller nåt :)


    Vilket landsting är det som betalar 4000 och vilket landsting betalar mest?

    Måste man genomgå massa psykologsamtal när man ska donera eller är det bara att börja donera om man vill?
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 30 Nov 2020 12:28
    #5
    Anonym (Funderar) skrev 2020-11-30 12:18:33 följande:
    Vilket landsting är det som betalar 4000 och vilket landsting betalar mest?

    Måste man genomgå massa psykologsamtal när man ska donera eller är det bara att börja donera om man vill?
    Det kan du nog googla fram själv :) Börja med att kontakta ditt landsting och fråga hur reglerna ser ut där. Det känns lite överdrivet att byta region bara för att få mer för sina ägg.
  • Anonym (Ania)
    Mon 30 Nov 2020 12:33
    #6
    Anonym (Funderar) skrev 2020-11-30 12:18:33 följande:
    Vilket landsting är det som betalar 4000 och vilket landsting betalar mest?

    Måste man genomgå massa psykologsamtal när man ska donera eller är det bara att börja donera om man vill?
    Du som vill bli givare behöver ha ett psykosocialt samtal ja. Och i Sverige är donationer öppna, dvs barnet har rätt att senare få ta del av sitt ursprung. Och kan ta kontakt med dig.  Se tex. här hos Livio;

    Livio Fertilitetscentrum
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:41
    #7
    Anonym (Ania) skrev 2020-11-30 12:33:09 följande:

    Du som vill bli givare behöver ha ett psykosocialt samtal ja. Och i Sverige är donationer öppna, dvs barnet har rätt att senare få ta del av sitt ursprung. Och kan ta kontakt med dig.  Se tex. här hos Livio;

    Livio Fertilitetscentrum


    Men varför ska man ha psykologsamtal just vid äggdonation, för det behövs väl inte vid spermadonation? Perfekt att de är öppna för jag hade nog inte kunnat leva med att jag hade ett barn någonstans som jag aldrig mer fick veta av. Men vill helst slippa det där samtalet, för ärligt talat så vill jag göra det mest för pengarnas skull och det ser de allvarligt på i Sverige.
  • Anonym (Sorgl­igt)
    Mon 30 Nov 2020 12:46
    #8
    +1

    Vad sorgligt att du vill göra det för pengarna :( och för en skitsumma på max 60k? I USA tar de minst 100k för ETT ägg.

    Tänk efter noga. Det är ett liv det handlar om. Om något går fel i dennes liv så kommer barnet, numera vuxen, kontakta dig och kanske begära det ena och andra eftersom det inte sker anonymt.

    Kanske kommer barnet beskylla dig för en massa, kan ditt samvete hantera det? Det är så mycket mer än det fysiska.

  • Anonym (Ania)
    Mon 30 Nov 2020 12:52
    #9
    Anonym (Funderar) skrev 2020-11-30 12:41:24 följande:
    Men varför ska man ha psykologsamtal just vid äggdonation, för det behövs väl inte vid spermadonation? Perfekt att de är öppna för jag hade nog inte kunnat leva med att jag hade ett barn någonstans som jag aldrig mer fick veta av. Men vill helst slippa det där samtalet, för ärligt talat så vill jag göra det mest för pengarnas skull och det ser de allvarligt på i Sverige.
    Jag tycker du säger emot dig själv där. Du vill ge bort en massa ägg. Men du kan inte leva med att du har ett barn någonstans som du aldrig mer får veta av?
    Du måste förstå att det du lämnar ifrån dig är celler.
    Det är inte barn.
    De barn som eventuellt kommer till av dina ägg är inte DINA barn.
    De har andra föräldrar som de förhoppningsvis ska få en fin och kärleksfull uppväxt hos.
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:52
    #10
    -1
    Anonym (Sorgligt) skrev 2020-11-30 12:46:11 följande:

    Vad sorgligt att du vill göra det för pengarna :( och för en skitsumma på max 60k? I USA tar de minst 100k för ETT ägg.

    Tänk efter noga. Det är ett liv det handlar om. Om något går fel i dennes liv så kommer barnet, numera vuxen, kontakta dig och kanske begära det ena och andra eftersom det inte sker anonymt.

    Kanske kommer barnet beskylla dig för en massa, kan ditt samvete hantera det? Det är så mycket mer än det fysiska.


    Är du säker på att de tar så mycket och har de öppna donationer där?

    Vad skulle barnet kunna begära av mig?
Svar på tråden Var kan man donera sina ägg och få stor ersättning?