• Tue 1 Dec 2020 17:25
    110 visningar
    5 svar
    5
    110

    Rehabilitering efter Covid 19?

    Jag har haft covid 19. Fick första symptomen 14 november, testades 18 nov och fick positivt resultat 20 nov.

    Hade ordentliga influensasymptom, dock bara feber 1 dygn (första dygnet).

    Känner mig bättre nu, men har problem med trötthet, kan sova i stort sett dygnet runt om jag fick.

    Hur ska jag tänka när det gäller att komma igång med mina powerwalks?

    Idag gick jag sakta ca 1,5 km och benen är som spaghetti....

    Hur ska jag lägga upp strategin? Jag känner mig nästan panik att jag är i så dålig form efter "bara" ca 2-3 veckors sjukdom.

    Vill inte göra det för snabbt, är rädd för bakslag.

  • Svar på tråden Rehabilitering efter Covid 19?
  • Tue 1 Dec 2020 17:35
    #1

    Jag skulle satsa på att gå ut under förmiddagen, jag har märkt att man får mer energi under hela dagen då. Och börja smått så klart, du får testa dig fram vad du orkar med och inte pressa kroppen för hårt. Testa 1 km nästa gång t ex.

  • Anonym (Vårbl­omma)
    Tue 1 Dec 2020 17:36
    #2

    Jag var covid-sjuk heltid 4 v, halvtid 2 v sen fick jag ta en v semester också för att bara fokusera på kroppen utan ångest för jobbet som jag inte orkade med. Sen dödstrött i ytterligare fem veckor = totalt 3 månader.

    Det jag läst i utländska rehabartiklar är att du ska inte pressa mer än du orkar med för det kan också skada kroppen. Bättre 30 min promenad varje dag än en timme hård träniung som lämnar dig helt kn'äckt i flera dagar.

    Jag började med 30-60 min promenad utomhus, när jag orkade timmen utan att vara helt skakis började jag med powerwalk, sen varvat jogg/walk på band på gym, sen jogga/springa ute och sist springa på band på gym, för att vara snäll mot knäsenor och fötter.

    Blev sjuk i mars, började min egenpåhittade rehab i maj och var tillbaka i alla fall 95% i juli. Min man ungefär samma, han var bara sjuk i covid 3 v. samtidigt som jag men fick ta bort blindtarmen akut två veckor efter det, även det sa läkarna troligen var triggat av viruset. Han åkte in akut igen nu för en månad sen med nån knepig tarminflammation "där blindtarmen satt" ungefär. Det la sig igen men vi har bara haft en massa skit rent ut sagt efter covid så var rädd om dig och ta det lugnt.

  • Anonym (rehab­-pt)
    Tue 1 Dec 2020 17:51
    #3

    Är benen fortfarande spaghetti imorgon? Då behöver du dra ner på sträckan ett tag. 

    Fortsätt gå sakta 1,5 km varje dag. Ta olika vägar om du kan, med olika topografi. När du inte längre känner att benen blir spaghetti, öka takten tills du klarar 1,5 km i den takt du önskar. Börja med att gå 0,5 km i långsam takt, 0,5 i takten du önskar, 0,5 långsamt. Utöka den snabba takten med 100 m och minska de långsamma med 50 m om det går bra. Bra = Du får upp flås och du återhämtar dig från flåset under den långsammare sträckan. Fortsätt så tills du klarar hela sträckan i takten du önskar hålla och du återhämtar dig på ca 5 minuter efter du kommit in. Sen kan du börja utöka sträckan om du vill göra det.

    Infektionssjukdommar kan vara väldigt medtagande. Det är inte bara corona-patienter hos mig, andra infektionssjukdomar gör detsamma. Det kan dra ut på tiden att bli helt bra igen. Ha tålamod och lyssna på kroppen.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 1 Dec 2020 18:03
    #4
    Anonym (Vårblomma) skrev 2020-12-01 17:36:50 följande:

    Jag var covid-sjuk heltid 4 v, halvtid 2 v sen fick jag ta en v semester också för att bara fokusera på kroppen utan ångest för jobbet som jag inte orkade med. Sen dödstrött i ytterligare fem veckor = totalt 3 månader.

    Det jag läst i utländska rehabartiklar är att du ska inte pressa mer än du orkar med för det kan också skada kroppen. Bättre 30 min promenad varje dag än en timme hård träniung som lämnar dig helt kn'äckt i flera dagar.

    Jag började med 30-60 min promenad utomhus, när jag orkade timmen utan att vara helt skakis började jag med powerwalk, sen varvat jogg/walk på band på gym, sen jogga/springa ute och sist springa på band på gym, för att vara snäll mot knäsenor och fötter.

    Blev sjuk i mars, började min egenpåhittade rehab i maj och var tillbaka i alla fall 95% i juli. Min man ungefär samma, han var bara sjuk i covid 3 v. samtidigt som jag men fick ta bort blindtarmen akut två veckor efter det, även det sa läkarna troligen var triggat av viruset. Han åkte in akut igen nu för en månad sen med nån knepig tarminflammation "där blindtarmen satt" ungefär. Det la sig igen men vi har bara haft en massa skit rent ut sagt efter covid så var rädd om dig och ta det lugnt.


    Herregud vilka läskiga följder Covid kan få. :( 
  • Tue 1 Dec 2020 18:27
    #5

    Tack för alla tips, jag tar till mig allt ni skriver

Svar på tråden Rehabilitering efter Covid 19?