• Anonym (Hjärt­at)
    Tue 1 Dec 2020 18:49
    349 visningar
    5 svar
    5
    349

    Skänkelblockerat förmaksektopi?

    Snälla, någon som vet vad detta betyder?

    Står i min journal efter att jag haft långtids-EKG på grund av svimningskänsla och jag har inte samtalstid med läkaren förrän om 2 VECKOR!!! :O

  • Svar på tråden Skänkelblockerat förmaksektopi?
  • Tue 1 Dec 2020 18:51
    #1

    Enkel googling gav:

    www.doktorn.com/sjukdomar/f%C3%B6rmaksflimmer-det-%C3%A4r-viktigt-med-behandling/?gclid=CjwKCAiA8Jf-BRB-EiwAWDtEGs97-fKz8BfyAlpATovlq9wCDlQNU8OMcuGBiN-dt673Gi_Kg5oGphoCAK4QAvD_BwE

  • Anonym (Hjärt­at) Trådstartaren
    Tue 1 Dec 2020 18:55
    #2

    Där står det ju förmaksflimmer, det är jag inte säker på att det är samma sak.

  • Tue 1 Dec 2020 19:00
    #3
    Anonym (Hjärtat) skrev 2020-12-01 18:55:54 följande:
    Där står det ju förmaksflimmer, det är jag inte säker på att det är samma sak.
    Jo, det är i stort sett samma.

    Men om det hade ansetts vara allvarlig sort så hade du fått en snabbare tid,
  • Anonym (Hjärt­at) Trådstartaren
    Tue 1 Dec 2020 19:39
    #4

    Men att det är samma läste du inte i länken, du vet det bara?

  • Anonym (biolo­gen)
    Tue 1 Dec 2020 19:54
    #5

    Detta låter för mig som att det kan vara ett möjligt förstadium till förmaksflimmer, alltså en svag avvikelse bara- hittade bara detta på svenska:

    "Den andra studien undersöker betydelsen av s.k. ektopisk förmakstachycardi (EAT) för den framtida utvecklingen av förmaksflimmer. Vår hypotes är, att EAT kan vara en föregångare till FF, och att patienter över tiden kan aktivera flera foci och till sist även FF. Vi avser att gå igenom alla patienter, som i Sverige har genomgått kateterablation för EAT, och se hur många med lyckad respektive misslyckad ablation, som senare utvecklar förmaksflimmer. Om ett samband finns, så talar detta för att patienter med EAT skall behandlas tidigt för att minska risken för FF."

    www.researchweb.org/is/oll/ansokan/164501

    Om det vore något att oroa sig för på allvar hade du blivit högre prioriterad tror jag.

Svar på tråden Skänkelblockerat förmaksektopi?