• Wed 2 Dec 2020 10:24
    2458 visningar
    23 svar
    23
    2458

    Gravid v. 16. Eller?

    Hej!

    Jag behöver verkligen någon att bolla med. Jag är gravid i vecka 16 nu (15+3) med mitt tredje barn. Men jag har typ ingen mage? Den enda gången jag kan känna något är när jag ligger på rygg och då mest på morgonen innan jag kissat. Jag kan dra in magen hur mycket som helst och ändå syns inget. Inte ens en liten bula. Vill minnas att jag var större med mina andra två.. har tyvärr ingen bild att jämföra med.

    Är så orolig att jag fått missfall. Jag har blödande tandkött, trög mage, behöver kissa ofta och drömmer mycket. Som det har varit de andra gångerna. Men inget annat. Det är mest storleken på magen som skrämmer mig. Speciellt då jag inte har varit hos någon barnmorska överhuvudtaget så jag har noll koll på något där inne.

    Är mitt uppe i en flytt till annat län så barnmorska ville inte ta emot mig pga de inte kunde göra någon uppföljning. Men har iallafall bokat in ett rul som sker den 28/12. Men är så orolig att inget ska synas när jag kommer dit. Snälla, vill bara bolla med någon.

  • Svar på tråden Gravid v. 16. Eller?
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 2 Dec 2020 10:30
    #1

    Missfall märker du!! Särskilt om du är så långt gången. Däremot kan du ha ett foster som stannat i växten eller att det dött och kroppen inte har reagera än till ett missfall, det kan faktiskt ta flera veckor. Be om ett UL om du är orolig.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 2 Dec 2020 10:30
    #2

    Alltså, ring och tjata på dem. Det är långt till den 28/12.

  • Wed 2 Dec 2020 10:34
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-02 10:30:05 följande:

    Missfall märker du!! Särskilt om du är så långt gången. Däremot kan du ha ett foster som stannat i växten eller att det dött och kroppen inte har reagera än till ett missfall, det kan faktiskt ta flera veckor. Be om ett UL om du är orolig.


    Jo, jag vet. Har haft både missfall och fördröjt missfall tidigare. Men då redan i vecka 6. Det känns som att det växer längst ner i magen på mig. När jag känner från blygdbenet och upp...
  • Wed 2 Dec 2020 10:35
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-02 10:30:36 följande:

    Alltså, ring och tjata på dem. Det är långt till den 28/12.


    Jo, alltså tänker att jag kanske borde ringa barnmorskan och få en tid för att hitta hjärtljud?
  • Berguv­en
    Wed 2 Dec 2020 10:38
    #5

    Jag hade ingen som helst tillsymmelse till mage i v. 16. Jag hade knappt mage i v. 22 och kunde som du "suga" in den och först då kunde jag se en liten bulle.


    Det jag tycker du ska göra, om du är så pass orolig, är att se om det finns tid att boka in privat ultraljud. Detta gjorde jag i vecka 17 då jag tidigare drabbats av ett missed abortion och var orolig att jag skulle få ett till och att det skulle upptäckas på RUL:en. Bokade faktiskt in två privata ultraljud, en i vecka 10 och en i vecka 17, just pga oro och att de inte utförde KUB:en pga covid. 

    Kolla runt. Om det inte finns online-tjänster så ring runt och kolla och be dem att ringa dig om det dyker upp en tid. 


    Jag hoppas allt går bra för dig. Lycka till.

  • Wed 2 Dec 2020 10:45
    #6

    Förstår dig till fullo!

    Jag är också i v16 med andra barnet (om jag räknat de levande) och har ingen mage alls. Jag fick göra ul I v13 (KUB) där de konstaterade att livmodern lutar mycket mer bakåt denna gång och att fostret ligger långt ner i blygdbenet varför jag inte har någon mage ännu.

    Känns dock konstigt då jag inte kan känna rörelser ännu och hade Covid för några veckor sedan. Är orolig att barnet inte lever längre. Har nästa ultraljud 28/12 men dagarna går så långsamt...

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 2 Dec 2020 11:32
    #7
    ssangiss skrev 2020-12-02 10:35:05 följande:
    Jo, alltså tänker att jag kanske borde ringa barnmorskan och få en tid för att hitta hjärtljud?
    Ja ett stetoskop kan de väl skaka fram i värsta fall. Förr i tiden hade man ju inte UL men kunde ändå höra hjärtljud (jag har nog sett för mycket om barnmorskorna i East End haha). Men klart du inte ska behöva vänta så länge på ett betryggande besked.
  • Wed 2 Dec 2020 12:52
    #8
    Berguven skrev 2020-12-02 10:38:13 följande:

    Jag hade ingen som helst tillsymmelse till mage i v. 16. Jag hade knappt mage i v. 22 och kunde som du "suga" in den och först då kunde jag se en liten bulle.

    Det jag tycker du ska göra, om du är så pass orolig, är att se om det finns tid att boka in privat ultraljud. Detta gjorde jag i vecka 17 då jag tidigare drabbats av ett missed abortion och var orolig att jag skulle få ett till och att det skulle upptäckas på RUL:en. Bokade faktiskt in två privata ultraljud, en i vecka 10 och en i vecka 17, just pga oro och att de inte utförde KUB:en pga covid. 

    Kolla runt. Om det inte finns online-tjänster så ring runt och kolla och be dem att ringa dig om det dyker upp en tid. 

    Jag hoppas allt går bra för dig. Lycka till.


    Okej. Var det din första graviditet eller? Detta är ju som sagt min tredje och man har ju hört så mycket om att magen ska bli större snabbare med andra och tredje osv. Plus att en tjej i min närhet är några veckor före mig och har jättestor mage. Vet att man inte ska jämföra men jämför ju mig själv med mina andra graviditeter också. Vet att det finns privata kliniker i närheten men det kostar tyvärr pengar som jag inte har råd med just nu :/
  • Wed 2 Dec 2020 12:55
    #9
    Aamon skrev 2020-12-02 10:45:12 följande:

    Förstår dig till fullo!

    Jag är också i v16 med andra barnet (om jag räknat de levande) och har ingen mage alls. Jag fick göra ul I v13 (KUB) där de konstaterade att livmodern lutar mycket mer bakåt denna gång och att fostret ligger långt ner i blygdbenet varför jag inte har någon mage ännu.

    Känns dock konstigt då jag inte kan känna rörelser ännu och hade Covid för några veckor sedan. Är orolig att barnet inte lever längre. Har nästa ultraljud 28/12 men dagarna går så långsamt...


    Oj. Då är ju vi i exakt samma sits, lika långt gångna och allt. Följer dig gärna om du vill det. Då kanske det kan vara så på mig också då att den är bakåtlutad.. känner heller inga fosterrörelser men vad jag vet så kan det dröja ända till vecka 20 innan man gör det trots andra eller tredje barnet. Försöker känna varje dag och ibland får jag för mig att jag känner en svag puff men vågar inte lita helt på det.
  • Berguv­en
    Wed 2 Dec 2020 13:00
    #10
    ssangiss skrev 2020-12-02 12:52:21 följande:
    Okej. Var det din första graviditet eller? Detta är ju som sagt min tredje och man har ju hört så mycket om att magen ska bli större snabbare med andra och tredje osv. Plus att en tjej i min närhet är några veckor före mig och har jättestor mage. Vet att man inte ska jämföra men jämför ju mig själv med mina andra graviditeter också. Vet att det finns privata kliniker i närheten men det kostar tyvärr pengar som jag inte har råd med just nu :/

    Som har kommit så här långt, ja. 


    Men jag ser i princip ut som att jag är i vecka 25-26 just nu, trots att det snart bara är 4 veckor kvar. Jag vet att de säger att man är mindre första graviditeten men samtidigt så har jag haft personer i min närhet som varit enorma, redan i v. 20. Trots att det är deras första barn. Det är ju olika beroende på graviditet. Allt från symtom till hur stor/liten magen är. 


    Jag hoppas din oro släpper och att allt går bra med knodden. 

Svar på tråden Gravid v. 16. Eller?