• Anonym (K)
    Wed 2 Dec 2020 13:14
    1784 visningar
    10 svar
    10
    1784

    Sexlöst när attraktionen försvinner!?

    Ofta i relationer minskar/försvinner attraktionen till ens partner särskilt efter tre till sju år (det är allmänt känt och fortsätter sedan variera under hela förhållandet enligt forskning) Nya beteenden, vanor och attribut påverkar attraktionen till din partner och detta är den största anledningen till minskad lust = när attraktionen försvinner gör även lusten det... eller!?

    Nyckeln till passion i ett långvarigt förhållande är att framstå attraktiv inför din partner vilket du lättast gör genom att utöva det du brinner för. Om du spelade i ett band när ni träffades men familjelivet har gjort att rep och gig ligger på hyllan, ta upp det igen. Familjelivet kanske har lagt några kilon på fel ställen, träna tillsammans eller börja umgår med nya vänner som delar ditt intresse vilket syns utåt och får dig att skina och blir naturligt attraktiv.

    Ofta rättfärdigar man sökandet efter ny passion och otrohet genom uttryck som att ?jag förtjänar att vara lycklig? och det har gjort att samhället satt en skamstämpel på att stanna i ett sexlöst förhållande. Genom tydlig kommunikation och en plan går det att uppnå livslång kärlek i en relation där attraktionen kommer och går... tror jag...

    Skulle man ändå tappa förtroendet för ens partner så kan man välja att lämna och starta ett nytt förhållande (kanske med samma partner, men ?nytt förhållande på nya värdegrunder?)

    Bra tips är även att förnya äktenskapet var sjunde eller när man befinner sig i en svacka genom nya aktiva val för att justera livsstil, vardag och beteende, som ju naturligt förändras med tiden med ny dynamik med barn, ansvarsförhållanden och livspusslet. Ofta väcks attraktionen när insikten kommer om att ens partner inte är där för givet.

    Berätta om dina bästa tips för att återväcka attraktionen mellan dig och din partner och hur fick ni igång ett bättre samliv?

  • Svar på tråden Sexlöst när attraktionen försvinner!?
  • Anonym (ständ­ig utveck­ling och respek­t)
    Wed 2 Dec 2020 13:58
    #1

    Jag har aldrig lyckats återuppväcka en passion mer än kortare stunder. Tror det handlar om vilken typ av människa du är och hur stark attraktionen var från början. Vissa människor känner sexuell attraktion av trygghet och samhörighet, medan andra bara värdesätter den förälskade fasen och snabbt tröttnar. Att bygga kärlek tar tid och ofta på bekostnad av sexuell spänning och attraktion. Om man ska lyckas måste det finnas en stark vilja i båda och ett gemensamt mål, både för relationen och livsvalen man gör. De som lyckas är nog oftare väldigt trygga i sig själv i grunden och träffar en likasinnad, där de kan ge varandra stor frihet och respekt och är bra på att kommunicera och samtidigt ta plats med sitt egna liv och sina drömmar.

    En av förutsättningarna är nog att vara intresserad av både sin egen och sin partners utveckling och att aldrig glömma vad man gillar med varandra och föll för och att man inte tar varandra för givet och slutar vara spännande och attraktiv inför varandra. Jag tror på att välja om varandra med jämna mellanrum.

  • Wed 2 Dec 2020 14:11
    #2

    Det finns mycket man kan göra för att ha ett kärleksfullt och välfungerande förhållande som varar länge.

    Jag tycker att man måste vara medveten om att känslor förändras, att man själv förändras och därför måste man kunna ge sig själv, sin partner och förhållandet möjlighet att utvecklas, växa och förändras.

    Kommunikation är A och O!

    Våga prata med någon utomstående är något jag starkt rekommenderar. En terapeut är verkligen inte dumt!

    Det är många förhållanden som gått i kras för att man nötter runt i samma hamsterhjul och fattar inte vad man gör förrän man vaknar ensam och undrar hur det har gått till. Att gå och prata med någon INNAN man har kommit ner i hamsterhjulet är väldigt bra.

    Att se varandra, både det man tycker är vackert och de "skavanker" man tycker att man själv har. Man älskar HELA människan, inte bara enstaka kroppsdelar.

    Ta sig tid att göra något själva (som par), hålla hand på promenader, en drink i den mysiga baren, en hotell övernattning, vandra i naturen. Göra något som ger en som par tid att prata i lugn och ro, ha ostört sex och njuta av varandras sällskap.

  • Anonym (Pelle­)
    Wed 2 Dec 2020 14:30
    #3

    Ett problem tror jag är att många går ner sig i förhållanden. Tränar mindre och äter sämre. Lägger på sig sambo fläsk och gör sig inte snygg.

    Inte så attraktivt direkt.

  • Gameof­throne­s
    Wed 2 Dec 2020 15:25
    #4

    Alla har olika sätt på hur ett äktenskap ska hålla och värderingar, syn på sätt, vad man prioriterar och hur man vill lägga upp det.

    Jag är mån om hur jag ser ut med makeup. Jag tränar inte så mkt nu, rör mig på arbetet. Det märks =)

    Jag har kläder i variation. Men klär mig gärna i träningskäder.

    Alltid fräsch hy/kroppen ( med eller utan smink.)

    Min make gör nog detsamma, alltid fräsch, träningskläder,

    Snyggare kläder under arbetstid.

    Vi kompletterar varandra. Jag har mest flexibla arbetstider, så jag tar emot mer administrativa saker hemma och för barnen om det ngt med skolan.

    Han är mest med barnen.

    Jag är den som gärna lagar mat och städar.

    Vi kör mest race på vardagar sen helgen är vi familjen som umgås. Jag jobbar helger också men kan göra det hemifrån.

    Vi känner varandra så pass väl. Vi har kommunikation.

    Vi har sex.

    När barnen är inte hemma så vi oftast sex.

    När barnen sover så blir det. Om vi inte har sex så är vi väldigt kärleksfulla mot varandra. Barnen tycker att det är jobbigt. Vi skrattar mkt tillsammans. Vi är kära, mer än någonsin.

    Maken har humor, rena Michael Mcintyre.

    Jag tycker att det är viktigt när man har bestämt sig flytta ihop, pratar om utöka familjen. Ska man kunna prata om det hur man tänker med familj, vem som gör vad och hur länge man tänker vara föräldraledig? Kunna vara flexibel vid ändringar om man nu måste. Man behöver inte kanske gå in på detaljer hela barnens liv utan små detaljer.

    Jag sa du lär barnen cykla, simma mm. Sen tar jag saker imellan. Är det ok för oss båda?

    Det blev så.

    Jag gillar inte tjata. Gillar inte tjat och gnäll. Min man fixar det inte jag fixar.

    Det gäller nog vara öppen ifrån början. Tror jag.

  • Gameof­throne­s
    Wed 2 Dec 2020 15:27
    #5

    Det jag menar att sexlöst förhållande behöver det inte bli. Jag har varit gift i 20 år. Ung fortfarande. 40 år, ser bra ut och min man med.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Sun 13 Dec 2020 21:57
    #6
    Gameofthrones skrev 2020-12-02 15:27:36 följande:

    Det jag menar att sexlöst förhållande behöver det inte bli. Jag har varit gift i 20 år. Ung fortfarande. 40 år, ser bra ut och min man med.


    Ok, men känner du igen att någon tappat attraktionen och hittat tillbaka till den. Och hur gjorde ni i så fall!?
  • Sun 13 Dec 2020 22:49
    #7

    Hmmmm. Tre saker:

    1) att man ser varandra och bryr sig

    2) skrattar och har kul ihop.

    3) har en inneboende längtan efter åtrå, bekräftelse och passion.

    Finns det något härligare än att brottas i timmar i sänghalmen? Bara njuta av varandra... glitter i den grå vardagen

  • Sun 13 Dec 2020 22:51
    #8
    Anonym (K) skrev 2020-12-02 13:14:09 följande:

    Ofta i relationer minskar/försvinner attraktionen till ens partner särskilt efter tre till sju år (det är allmänt känt och fortsätter sedan variera under hela förhållandet enligt forskning) Nya beteenden, vanor och attribut påverkar attraktionen till din partner och detta är den största anledningen till minskad lust = när attraktionen försvinner gör även lusten det... eller!?

    Nyckeln till passion i ett långvarigt förhållande är att framstå attraktiv inför din partner vilket du lättast gör genom att utöva det du brinner för. Om du spelade i ett band när ni träffades men familjelivet har gjort att rep och gig ligger på hyllan, ta upp det igen. Familjelivet kanske har lagt några kilon på fel ställen, träna tillsammans eller börja umgår med nya vänner som delar ditt intresse vilket syns utåt och får dig att skina och blir naturligt attraktiv.

    Ofta rättfärdigar man sökandet efter ny passion och otrohet genom uttryck som att ?jag förtjänar att vara lycklig? och det har gjort att samhället satt en skamstämpel på att stanna i ett sexlöst förhållande. Genom tydlig kommunikation och en plan går det att uppnå livslång kärlek i en relation där attraktionen kommer och går... tror jag...

    Skulle man ändå tappa förtroendet för ens partner så kan man välja att lämna och starta ett nytt förhållande (kanske med samma partner, men ?nytt förhållande på nya värdegrunder?)

    Bra tips är även att förnya äktenskapet var sjunde eller när man befinner sig i en svacka genom nya aktiva val för att justera livsstil, vardag och beteende, som ju naturligt förändras med tiden med ny dynamik med barn, ansvarsförhållanden och livspusslet. Ofta väcks attraktionen när insikten kommer om att ens partner inte är där för givet.

    Berätta om dina bästa tips för att återväcka attraktionen mellan dig och din partner och hur fick ni igång ett bättre samliv?


    Var fysisk. Man måste bara sjuk om man inte blir kåt då.
  • Sun 13 Dec 2020 22:54
    #9
    Anonym (Pelle) skrev 2020-12-02 14:30:51 följande:

    Ett problem tror jag är att många går ner sig i förhållanden. Tränar mindre och äter sämre. Lägger på sig sambo fläsk och gör sig inte snygg.

    Inte så attraktivt direkt.


    Ja, om det är någon som är värd att få den bästa versionen av en själv så är det ens långvariga och trogna partner. Fattar inte hur man kan låta denne partner få ett vrak till partner med åren.
  • Gameof­throne­s
    Mon 14 Dec 2020 08:21
    #10
    +1
    Anonym (K) skrev 2020-12-13 21:57:51 följande:
    Ok, men känner du igen att någon tappat attraktionen och hittat tillbaka till den. Och hur gjorde ni i så fall!?
    Under småbarnstiden så var det inte så ofta vi hade sex och vi fick planera in det ibland när barnen var i den åldern. Vi var väldigt trötta på den tiden, jobba, ta hand om barn. fart och fläkt hela tiden. Vi ibland kunde somna kläder på och sova i varandras famnar, vi håller alltid varandra i handen går ut. Men det är så vi funkar, det känns naturligt för oss. Vi pussar , kysser varandra varje dag. Speciellt när barnen va som jobbigast, utvecklingen osv.

    Jag vet inte varför många andra har så att man tappar och inyre hittar tillbaka till varandra. Jag vet att det kan vara tufft. Jag är fortfarande kär i min make, vi har alltid varit det och just för oss har det fallit naturligt. Kanske nån bit som gör det vi jobbar extremt mkt och långa dagar och vi satsar helgerna på hela familjen. Vardagar är det bara tuta och köra. Träningar osv. Men när det lite annorlunda. Så nu är barnen hemma mer och träffar kompisar ibland. 

    Men i håller inte på och ha rutiner på sex, spontanitet, det gillar vi och ibland har man sina favoriter i sängkammaren. Nångång ibland gör jag min mans favoritfrukost vi äter då tillsammans, annars är det bara kaffe för mig på morgonen. Ibland köper jag min mans favorit dryck, ellr gör de. hemma, ibland är det favoritrestaurangen, hemlagad mat kör vi här hemma och det händer att jag lagar hans favorit. Ibland köper jag hans godis choklad och nötter. 

    Det krävs så lite att få ngn bli glad, det handlar inte om köpa saker det hur man agerar i äktenskapet. Det ska inte kännas jobbigt utan det ska komma naturligt =)
Svar på tråden Sexlöst när attraktionen försvinner!?