• Thu 3 Dec 2020 23:49
    3898 visningar
    37 svar
    37
    3898

    Läsk och festis till 2 åring?

    Låter ni riktigt små barn dricka läsk, saft eller festis tex?

    Tex nu till jul, får de julmust?

    Eller festis till fikat?

    Med små barn menar jag under 3 år.

  • Svar på tråden Läsk och festis till 2 åring?
  • Fri 4 Dec 2020 00:55
    #1
    -2

    Min stora kille blir tre år på julafton och dricker inte läsk/saft. Han kan få en lussebulle om han är intresserad. Dock är han mer intresserad av maten än av socker. Jag tycker att vatten är en bra måltidsdryck.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (Nej!)
    Fri 4 Dec 2020 00:58
    #2
    -2

    Vid något enstaka festligt tillfälle, t.ex. deras födelsedag kan dom få ett glas juice (utspädd med hälften vatten). Läsk? Absolut inte! Finns ingen anledning.

  • Mascar­aklump­ar
    Fri 4 Dec 2020 00:59
    #3
    -1 +1

    De har fått ett litet glas när vi andra druckit, men vi är rätt restriktiva med sockerinnehållande drycker (även juice) och köper dem bara vid speciella tillfällen. Fetma är starkare kopplat till intag av söta drycker än till tex godis och skräpmat, så därför är vi extra försiktiga med just saft, läsk och juice.

    Eftersom det handlar om väldigt små mängder och de kommer smaka och lära sig tycka om dryckerna rätt tidigt i alla fall så har vi inte sett någon anledning att vänta till någon speciell ålder med att låta dem smaka.

  • Anonym (Nej!)
    Fri 4 Dec 2020 01:00
    #4

    Håller med Gurkan25, vatten är det som serveras till maten.

  • Anonym (Nej!)
    Fri 4 Dec 2020 01:03
    #5
    -2

    Varför ge dem ens små mängder? Det de aldrig har smakat saknar dom inte.

  • Fri 4 Dec 2020 01:31
    #6
    +1

    Nej de ska sitta och gnaga på sin morot och sitt vatten medan jag dricker vin, must och juice och äter skinka, korv, köttbullar, revben och allehanda gott.

    Mest mjölk drack min tvååring vad jag minns. Juice ibland.

  • Fri 4 Dec 2020 07:54
    #7

    Läsk dricker knappt mina barn ens som 7 åringar. Det är rätt starkt med all kolsyra. Det hade jag inte givit alls till någon så liten.

    Men ett glas med lite saft/festis vid något tillfälle ser jag inte som något att höja ögonbrynen för. Många gånger kan de till och med dricka mjölk vid fika, för det är gott med mjölk o bulle/ kaka.

  • Anonym (mysel­f)
    Fri 4 Dec 2020 08:29
    #8

    När min dotter först smakade på äppelsaft - utpädd såklart - (då var hon runt 5), så skrek hon: "Fy vad äckligt" och spottade ut den Hon började dricka saft och juice nåt år senare. Hon är 10 nu och dricker fortfarande inte läsk - gillar inte helt enkelt och vi insisterar definitivt inte att hon ska smaka på den varje gång vi dricker det, men hon får om hon vill (det oftast röcker ett par klunkar). Festis ibland och oftast vatten är vad hon dricker.

  • Anonym (Mamma­)
    Fri 4 Dec 2020 08:59
    #9
    -1

    Väldigt sällan. Enda gången hen får sådant är om vi är på resa och så blev det några i somras. Då blev det också några glassar. Hen är precis 3 år. 

  • Fri 4 Dec 2020 09:37
    #10
    +2
    Tow2Mater skrev 2020-12-04 01:31:58 följande:

    Nej de ska sitta och gnaga på sin morot och sitt vatten medan jag dricker vin, must och juice och äter skinka, korv, köttbullar, revben och allehanda gott.

    Mest mjölk drack min tvååring vad jag minns. Juice ibland.


    Morot, det är ju sött! Min får en bit broccoli till sitt vatten...

    Skämt å sido.  Som tvååring drack mitt barn mestadels mjölk och vatten. Nån gång fick hon äppelmust eller farmors saft. Jag tror att hon fick smaka på lite smaka någon klunk must julen mellan två och tre år också.

    Det är inte ett halvt glas must till jul som gör skillnaden för barnets mående direkt.
Svar på tråden Läsk och festis till 2 åring?