• MariaCin

    Mindre akne gravid?

    Hej!

    Ni som haft problemhy innan graviditet och som blev bättre när du väl blev gravid - ungefär vilken vecka märkte du förbättring? Jag har alltid haft problem med akne och väldigt fet hy (ätit medicin för det större delen av mitt liv). Är nu gravid i vecka 7 och huden är än så länge ganska oförändrad, möjligtvis att jag fått liiite mindre finnar so far. Dock är hyn fortfarande väldigt fet, ser ut som om jag smort in mig med smör bar 1-2 timmar efter jag tvättat ansiktet på morgonen :(

  • Svar på tråden Mindre akne gravid?
  • Berguven

    Skulle säga att min hy blev bättre runt v. 20-25.


    Kommer inte riktigt ihåg exakt!

  • Solblomma30

    Min hy har blivit bättre någon gång i början av andra trimestern. Den har faktiskt varit ganska mycket bättre även mellan och efter graviditeter för mig, lite sämre runt ägglossning men ändå klar förbättring :)

  • MariaCin

    Tack för era svar Berguven och solblomma30 - låter som att det finns hopp för mig då. Har ni haft stora problem med akne innan? Undrar också om det här med fet hy, är det något som ni besvärats av och hur har det isf påverkats av graviditeten? 

  • MariaCin

    Tack för era svar Berguven och solblomma30 - låter som att det finns hopp för mig då. Har ni haft stora problem med akne innan? Undrar också om det här med fet hy, är det något som ni besvärats av och hur har det isf påverkats av graviditeten? 

  • Anonym (Oförä)

    Min hy har varit likadan (superfet) innan, under och efter graviditeten. Men min kropp förändrades typ inget alls under graviditeten, mer än att magen växte (fick t ex inte större bröst).

  • Solblomma30
    MariaCin skrev 2020-12-06 16:16:49 följande:

    Tack för era svar Berguven och solblomma30 - låter som att det finns hopp för mig då. Har ni haft stora problem med akne innan? Undrar också om det här med fet hy, är det något som ni besvärats av och hur har det isf påverkats av graviditeten? 


    Jag har inte haft cystisk acne, men jag har haft acne från tonåren och fram till jag fick barn. Jag har haft väldigt knottrig hy, som små små finnar i hela huden liksom. Det har periodvis varit väldigt jobbigt. Jag har gått hos hudläkare och testat allt, men det känns som att det kanske var hormonellt. Knottrorna försvann nästan helt med första graviditeten och har inte kommit tillbaka. Jag får lite grann vid ägglossning som sagt men det går inte alls att jämföra. Jag har haft väldigt fet hy också, men jag upplever nog att även det är bättre faktiskt.
  • Berguven

    Jag hade aldrig utbredd acne i ansiktet, dvs. stora djupa finnar utan för mig satte det sig tack och lov på ryggen. Men det var så pass dåligt ett tag att jag inte ville gå utan tröja, då mina axlar i princip var fulla med stora, röda, djupa finnar som gjorde ont och kliade. 


    I ansiktet hade jag väldigt mycket småfinnar och har sedan 14 års ålder till och från haft perioder där jag haft större varianter. Jag har alltså haft finnar i 15 år och har många gånger undrat och nästan varit ledsen över varför jag aldrig blir av med dem. 


    Jag har provat olika lotions och rengöringar, köpte en Foreo (ansiktsrengöringsborste som vibrerar) och ingenting har riktigt hjälpt. Så jag får helt enkelt vara konstant gravid i resten av mitt liv om det går tillbaka Skrattande

Svar på tråden Mindre akne gravid?