• Anonym (Ts)

    Hur ska man egentligen göra?

    Hej!

    Jag ligger i skilsmässa som snart är färdig, jag tog steget efter att han varit otrogen ett x antal gånger. Vi har barn ihop som bor hos mig då dom inte vill vara hos honom för han har inte fixat i ordning sin bostad som han snart haft i 1 år. Och det har slutat med att han träffar barnen här flera dagar i veckan vilket är jobbigt för det blir svårt att komma över mina känslor för honom när han är här hela tiden. Jag har ingen rätt att neka honom umgänge med barnen, men han vill inte göra något ute för det tycker han är för kallt och barnen vill inte vara där och dom som vill vara där får alltid ursäkter på att han inte hinner då han åker tidigt på morgonen.

    Så hur gör man?

    Familjerätten har försökt få honom på möte 4 ggr för att lägga upp någon plan men han kommer inte dit. Jag vill verkligen inte gå till domstol om jag slipper men jag vill heller inte att han gör något som blir fel för mig om jag nekat honom att komma in hos mig.

    Jag är helt förvirrad.

  • Svar på tråden Hur ska man egentligen göra?
  • Kjell2

    Du har full rätt att vägra honom komma in i din bostad. Hur han löser umgänget är sen hans ansvar.

    Överväg att gå till domstol med ett yrkande om fastställt umgänge. I huvudsak för att få honom till familjerätten och göra en överenskommelse där.

  • Anonym (Q)

    Du bestämmer själv vem du vill ha in i ditt hem! Vill han träffa barnen så får han väl se till att fixa till sitt eget hem så att han kan ta med dem dit. Som det är nu är såklart jättepraktiskt för honom, minimalt med ansträngning! Han kan inte kräva att få komma hem till dig. Det är hans val och uppgift att se till att han kan ha barnen hos sig.

  • Anonym (Ts)

    Många i min omkrets säger att om jag vägrar så kan han ta det till rätten och få ensamvårdnad pga att jag förstör umgänget. Och jag vill verkligen inte att barnen ska tvingas flytta till honom när dom inte ens vill åka dit. Dom träffar honom gärna men inte där.

  • Anonym (Q)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-08 19:07:39 följande:

    Många i min omkrets säger att om jag vägrar så kan han ta det till rätten och få ensamvårdnad pga att jag förstör umgänget. Och jag vill verkligen inte att barnen ska tvingas flytta till honom när dom inte ens vill åka dit. Dom träffar honom gärna men inte där.


    Fast det är en väldig skillnad på att vägra någon umgänge mot att inte vilja ha sitt ex hemma hos sig flera gånger i veckan! Det är inte ditt ansvar att få hans umgänge att funka.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-08 19:07:39 följande:

    Många i min omkrets säger att om jag vägrar så kan han ta det till rätten och få ensamvårdnad pga att jag förstör umgänget. Och jag vill verkligen inte att barnen ska tvingas flytta till honom när dom inte ens vill åka dit. Dom träffar honom gärna men inte där.


    Många i din omkrets har fel. Så länge han ges möjligheten till umgänge räcker det gott och väl. Du behöver inte släppa in honom.

    Du bör prata med någon som kan familjerätt och förklara, bla skillnaden mellan boende, vårdnad och umgänge.
  • Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2020-12-08 18:59:27 följande:
    Du har full rätt att vägra honom komma in i din bostad. Hur han löser umgänget är sen hans ansvar.

    Överväg att gå till domstol med ett yrkande om fastställt umgänge. I huvudsak för att få honom till familjerätten och göra en överenskommelse där.
    Håller med
  • Anonym (Kvinna 39)

    Om han inte vill vara ute får han skylla sig själv - han ska inte umgås med barnen hemma hos dig om de är gamla nog att följa med honom på egen hand!! 

  • Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2020-12-08 20:10:06 följande:

    Varfor vill inte barnen vara där? ingen Xbox, eller ingen säng/madrass att sova på?


    Han har en soffa och två resårmadrasser på golvet. Går aldrig ut med dom om han varit ens hemma hos mig själv så hos honom är dom inne dygnet runt och får bara sitta vid tv
Svar på tråden Hur ska man egentligen göra?