• Wed 9 Dec 2020 13:39
    2129 visningar
    6 svar
    6
    2129

    Plötsligt ökande fosterrörelser

    Hej!

    Vecka 30 och har sedan igår natt helt plötsligt känt en otrolig ökning i fosterrörelser. Bebisen är igång konstant och har pauser på typ 30s-1min. Har knappt kunnat sova. Som längst har pauserna kanske varit 10 min ett fåtal gånger sen på dagen. Det är både sparkar, rörelser och typ darrningar. Bebisen har tidigare haft ganska jämna rörelser med pauser men det verkligen bara vände från en timme till en annan och pausar inte. Har pratat med förlossningen och de säger att de inte oroar sig för ökade fosterrörelser utan bara minskade. Att jag ska vara glad över en aktiv bebis. 

    Har någon annan haft samma problem tidigare? Att det bara vänder sådär snabbt? Om bebis nu lugnar sig lite. Ses det som minskade rörelser då?

  • Svar på tråden Plötsligt ökande fosterrörelser
  • Wed 9 Dec 2020 14:24
    #1

    Jag hade det precis så med min son. Jätteobehagligt! Det pågick i flera veckor runt vecka 30-36 tror jag. Jag blev helt övertygad om att han var sjuk. Han vilade aldrig kändes det som. Rörde sig hysteriskt mycket nästan dygnet runt, från att som du säger, ha haft ett normalt rörelsemönster.

    Han sparkade så mycket att jag trodde att han hade anfall i magen. Det kändes liksom som epilepsi, rörelserna var så hastiga att det kändes som att han krampade. När du skriver att det känns som darrningar så minns jag verkligen känslan.

    Hur som helst så föddes han helt frisk, och han fyllde ett nu i höst, och har inga anfall, ryckningar eller något liknande, så jag har verkligen ingen aning om vad som hände där inne i magen. Tyvärr tog det bort en del glädje över graviditeten de veckorna, för jag blev jättestressad av det. Men uppenbarligen var det inget farligt för vår del :)

  • Wed 9 Dec 2020 14:27
    #2

    Glömde svara på din sista fråga. Min son började röra sig mer normalt sista fyra veckorna av graviditeten. Jag räknade det som normala rörelser då, och inte som minskade rörelser. Han fick då tillbaka sina viloperioder, och rörde sig en timme, sov en timme osv. Han rörde sig liksom som innan den hysteriska aktiviteten i magen började.

  • Wed 9 Dec 2020 16:31
    #3
    Solblomma30 skrev 2020-12-09 14:27:05 följande:

    Glömde svara på din sista fråga. Min son började röra sig mer normalt sista fyra veckorna av graviditeten. Jag räknade det som normala rörelser då, och inte som minskade rörelser. Han fick då tillbaka sina viloperioder, och rörde sig en timme, sov en timme osv. Han rörde sig liksom som innan den hysteriska aktiviteten i magen började.


    Tack för svar :) Alltid skönt att kunna höra någon som känt liknande där allt gått bra. Jag får avvakta och ta det med min barnmorska de kommande veckorna. Sen är det jobbigt att man inte har mer kontroll men så är det väl. Oron är där och man får hoppas på det bästa :)
  • Anonym (Oroli­g)
    Sun 14 Feb 2021 21:55
    #4

    Hej,

    Återupptar den här tråden igen. Hur gick det för dig TS? Jag är i vecka 32 nu och min bebis rör sig så mycket mer än vanligt sedan 3 dagar tillbaka. Borde man bli orolig?

  • Wed 17 Feb 2021 21:57
    #5
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-14 21:55:26 följande:

    Hej,

    Återupptar den här tråden igen. Hur gick det för dig TS? Jag är i vecka 32 nu och min bebis rör sig så mycket mer än vanligt sedan 3 dagar tillbaka. Borde man bli orolig?


    Hej!

    Ledsen, har inte sett att du skrivit förrän nu. Det har gått bra för mig. Oavsett var jag vände mig eller vem jag frågade så fick jag samma svar. Ökade fosterrörelser ses bara som positivt. Har sedan jag startade tråden istället haft en minskning av rörelser och fått konstatera att jag helt enkelt väntar en ?periodare?. Har fått åka in flera gånger för att kolla minskningarna då det blir lite förvirrat med en bebis som ibland rör sig så mycket att man ibland mår illa och sen vissa dagar knappt rör sig alls. Men känner du sig orolig så kan man alltid be om en koll. Känner att det ibland vara beror på vilken barnmorska man får prata med på förlossningen. Hur har det gått för dig? Håller det i sig?
  • Anonym (Oroli­g)
    Tue 23 Feb 2021 12:48
    #6
    Basia skrev 2021-02-17 21:57:24 följande:

    Hej!

    Ledsen, har inte sett att du skrivit förrän nu. Det har gått bra för mig. Oavsett var jag vände mig eller vem jag frågade så fick jag samma svar. Ökade fosterrörelser ses bara som positivt. Har sedan jag startade tråden istället haft en minskning av rörelser och fått konstatera att jag helt enkelt väntar en ?periodare?. Har fått åka in flera gånger för att kolla minskningarna då det blir lite förvirrat med en bebis som ibland rör sig så mycket att man ibland mår illa och sen vissa dagar knappt rör sig alls. Men känner du sig orolig så kan man alltid be om en koll. Känner att det ibland vara beror på vilken barnmorska man får prata med på förlossningen. Hur har det gått för dig? Håller det i sig?


    Vad jobbigt att bebisen är en periodare. Det var min också fram tills rörelserna tilltog och nu tycker jag att hon mestadels har fortsatt att vara mer aktiv än tidigare. Har varit in på koll pga misstänkt HF och då såg CTG och prover bra ut i alla fall. Känner mig inte lika orolig över de tilltagande rörelserna just nu men om hon skulle bli lugnare igen så skulle jag verkligen bli orolig. Men du lär väl snart vara i mål nu? :)
Svar på tråden Plötsligt ökande fosterrörelser