• Anonym (Kompi­sen)
    Thu 10 Dec 2020 17:07
    5285 visningar
    62 svar
    62
    5285

    Psykakuten, orosanmälan

    Har en kompis som har ständig kontakt med psykologer, kuratorer och åker nästan en gång i månaden till psykakuten. Hon blev inlagd för självmordsförsök för nåt år sen men efter det har hon inte varit det.

    Hon kan vara världens finaste mamma till sina 3 barn. Men hon kan också vara motsatsen. Skriker, gråter och är hårdhänt mot barnen. Vet ju inte vad hon berättar för psyk men borde de inte reagera över att hon mår så pass dåligt och orosanmäla? Jag tror min kompis skulle behöva avlastning med barnen men är så rädd för att soc ska ta barnen ifrån henne. Pappan finns med i bilden men han jobbar jättemycket och är ärligt talat inte mycket bättre än henne.

    Gjorde en anonym orosanmälan en gång men det hände inget då och jag vågar inte göra det igen. Vill inte göra min kompis illa fler gånger.

  • Svar på tråden Psykakuten, orosanmälan
  • Anonym (Z)
    Thu 10 Dec 2020 17:13
    #1
    +1

    Psykakuten gör alltid en orosanmälan till soc när en förälder läggs in. Det görs alltså varje gång, alltid.

  • Anonym (Z)
    Thu 10 Dec 2020 17:14
    #2

    Psykakuten gör alltid en orosanmälan till soc när en förälder läggs in. Det görs alltså varje gång, alltid.

  • Anonym (Så är det)
    Thu 10 Dec 2020 17:26
    #3
    Anonym (Z) skrev 2020-12-10 17:14:29 följande:

    Psykakuten gör alltid en orosanmälan till soc när en förälder läggs in. Det görs alltså varje gång, alltid.


    Precis så är det. Även de psykologer (och troligen även kuratorer) är skyldiga att göra anmälan vid oro men det hindrar naturligtvis inte att du anmäler igen om du är orolig, det är snarare din skyldighet som medmänniska. Tänk på barnen.
  • Anonym (Soc.)
    Thu 10 Dec 2020 18:18
    #4
    +1

    Så att barnen utsätts för våld är mindre viktigt....

    Suck... jag blir så trött på folk.

  • Anonym (Soc.)
    Thu 10 Dec 2020 18:21
    #5
    +1
    Anonym (Z) skrev 2020-12-10 17:14:29 följande:

    Psykakuten gör alltid en orosanmälan till soc när en förälder läggs in. Det görs alltså varje gång, alltid.


    Fast de har ju troligtvis inte kännedom om våldet tillskillnad från TS.

    Svårt att agera på en anonym anmälan rent konkret. Bäst vore om TS var öppen med sin anmälan och dessutom sedan kunde vara en resurs för väninnan och hennes barn under pågående utredning och de behandlingsinsatser som familjen kommer att erbjudas. Ska sjukt mycket till för att barn ska omhändertas. Det sker inte i brådrasket.
  • Anonym (Marya­m)
    Thu 10 Dec 2020 23:52
    #6

    Du vill inte göraa din kompis illa igen, men hnnes barn da?? bryr du alltså dig miindre om dom?

  • Fri 11 Dec 2020 04:25
    #7
    Anonym (Maryam) skrev 2020-12-10 23:52:38 följande:
    Du vill inte göraa din kompis illa igen, men hnnes barn da?? bryr du alltså dig miindre om dom?
    Hur tänker du nu? Det är ju barnen som TS bryr sig om! Det är dessutom inte ett dugg säkert att barnen omhändertas, ifall det är det du tänker på, utan föräldrarna kan få stöd i sin föräldraroll. 
  • Anonym (Anmäl inte!)
    Fri 11 Dec 2020 05:04
    #8
    Anonym (Soc.) skrev 2020-12-10 18:21:54 följande:
    Fast de har ju troligtvis inte kännedom om våldet tillskillnad från TS.

    Svårt att agera på en anonym anmälan rent konkret. Bäst vore om TS var öppen med sin anmälan och dessutom sedan kunde vara en resurs för väninnan och hennes barn under pågående utredning och de behandlingsinsatser som familjen kommer att erbjudas. Ska sjukt mycket till för att barn ska omhändertas. Det sker inte i brådrasket.
    Då kan hon inte räkna med att ha vänskapen kvar. En sak att också tänka på.
    Och utöver det, det räcker gott med alla anmälningar som kommer från psyk. En anmäla från ts riskerar att bryta ner kompisen ännu mer.
  • Anonym (Kompi­sen) Trådstartaren
    Fri 11 Dec 2020 06:45
    #9

    Hon har dock inte blivit inlagd igen sedan den gången hon försökte ta livet av sig. Då hände ingenting för barnen ansågs ha ett starkt kontaktnät av pappan. Hon bara söker sig dit när hon mår som värst, 5-10 gånger om året, men de anser att hon får bra hjälp av sin psykolog.

    Tror inte hon berättar hur hon själv behandlar barnen. Handlar nog mer om hennes dåliga mående.

    Jag har som sagt anmält en gång, det hände ingenting och hon blev väldigt sårad. Hon fattade ju att det var någon närstående men trodde att det var en annan vän som hon bröt med.

    Hon är verkligen en bra vän och hon visar mycket kärlek för barnen OCKSÅ. Jag vill inte bryta men familjen behöver ju stöd.

  • Anonym (Anmäl inte!)
    Fri 11 Dec 2020 11:10
    #10
    Anonym (Kompisen) skrev 2020-12-11 06:45:12 följande:

    Hon har dock inte blivit inlagd igen sedan den gången hon försökte ta livet av sig. Då hände ingenting för barnen ansågs ha ett starkt kontaktnät av pappan. Hon bara söker sig dit när hon mår som värst, 5-10 gånger om året, men de anser att hon får bra hjälp av sin psykolog.

    Tror inte hon berättar hur hon själv behandlar barnen. Handlar nog mer om hennes dåliga mående.

    Jag har som sagt anmält en gång, det hände ingenting och hon blev väldigt sårad. Hon fattade ju att det var någon närstående men trodde att det var en annan vän som hon bröt med.

    Hon är verkligen en bra vän och hon visar mycket kärlek för barnen OCKSÅ. Jag vill inte bryta men familjen behöver ju stöd.


    Och det lät du ske?
    Du anmälde och lät någon annan få skulden för det???

    Och du kallar dig för vän?

    Skäms med dig.
Svar på tråden Psykakuten, orosanmälan