• Anonym (Grann­kvinna­n)
    Sun 13 Dec 2020 19:28
    865 visningar
    12 svar
    12
    865

    Granne som skriker (anonyma svar tillåtet)

    Jag hör ofta min granne vara högljudd/skrika på sin sambo/flickvän. Ibland hör jag henne också men hon låter inte aggressiv, till skillnad från honom. Det är oftast svårt att urskilja ord men jag har hört honom skrika åt henne att hon är "dum i huvet" och han låter väldigt arg och anklagande. 
     
    Jag har aldrig pratat med någon av dom mer än hejat i trappen. Henne har jag inte fått någon kontakt med, hon tittar bort/ner i marken om man möts. Jag har tänkt att jag kanske borde säga något till henne men nu var det länge sen jag såg henne (verkar inte röra sig så mycket ute). 
     
    Jag tycker synd om henne och tycker att hon ska inte behöva ta sån skit. Vad skulle ni ha gjort? 
  • Svar på tråden Granne som skriker (anonyma svar tillåtet)
  • Sun 13 Dec 2020 19:35
    #1

    Ingenting, förutsatt att du inte misstänker misshandel odyl.

  • Anonym (Y)
    Sun 13 Dec 2020 19:36
    #2

    Låter jobbigt för henne

    Om man hör våld så kan ma ju ringa polisen. Men det kanske är mer psykisk?

  • Anonym (Grann­kvinna­n) Trådstartaren
    Sun 13 Dec 2020 19:41
    #3
    Jemp skrev 2020-12-13 19:35:39 följande:

    Ingenting, förutsatt att du inte misstänker misshandel odyl.


    Det låter inte som att han slår henne men jag skulle kalla det psykisk misshandel. Hade jag hört dunsar eller skrik som om hon blir slagen hade jag ringt direkt.
  • Anonym (Grann­kvinna­n) Trådstartaren
    Sun 13 Dec 2020 19:41
    #4
    Jemp skrev 2020-12-13 19:35:39 följande:

    Ingenting, förutsatt att du inte misstänker misshandel odyl.


    Det låter inte som att han slår henne men jag skulle kalla det psykisk misshandel. Hade jag hört dunsar eller skrik som om hon blir slagen hade jag ringt direkt.
  • Anonym (Grann­kvinna­n) Trådstartaren
    Sun 13 Dec 2020 19:43
    #5
    Anonym (Y) skrev 2020-12-13 19:36:32 följande:

    Låter jobbigt för henne

    Om man hör våld så kan ma ju ringa polisen. Men det kanske är mer psykisk?


    Jag har inget direkt misstanke om fysiskt våld, utan det är psykiskt. Att han skriker på henne. Är det värt att ringa polisen då?
  • Anonym (Y)
    Sun 13 Dec 2020 19:52
    #6
    +3
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 19:43:26 följande:

    Jag har inget direkt misstanke om fysiskt våld, utan det är psykiskt. Att han skriker på henne. Är det värt att ringa polisen då?


    Kanske.. Om polisen kommer dit så kanske han får ett uppvaknande.. Att det inte är normalt att bete sig så. Och hon kanske då också ser att det inte är okej att bli behandlad så.
  • Anonym (K)
    Sun 13 Dec 2020 20:09
    #7

    Jag tycker du kan ringa polisen ändå. Det som hörs och som grannar ofta reagerar på är just aggressivt bråk, det är sällan man just hör någon bli slagen eller dunsar. Man kan ju misstänka misshandel ändå, även utan ljud. Enligt min erfarenhet hörs sånt sällan utanför lägenheten...

  • Anonym (Grann­kvinna­n) Trådstartaren
    Sun 13 Dec 2020 20:14
    #8
    Anonym (K) skrev 2020-12-13 20:09:05 följande:

    Jag tycker du kan ringa polisen ändå. Det som hörs och som grannar ofta reagerar på är just aggressivt bråk, det är sällan man just hör någon bli slagen eller dunsar. Man kan ju misstänka misshandel ändå, även utan ljud. Enligt min erfarenhet hörs sånt sällan utanför lägenheten...


    Tack för alla svar, jag ska ringa polisen nästa gång. Känner mig obehaglig till mods att jag inte agerat tidigare :( 
  • Anonym (K)
    Sun 13 Dec 2020 20:19
    #9
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 20:14:20 följande:
    Tack för alla svar, jag ska ringa polisen nästa gång. Känner mig obehaglig till mods att jag inte agerat tidigare :( 
    Hellre sent än aldrig.
  • Anonym (We are)
    Sun 13 Dec 2020 20:22
    #10

    Bra beslut. Det är svårt att veta hur man ska göra förstås, klandra inte dig själv. :) 


    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 20:14:20 följande:
    Tack för alla svar, jag ska ringa polisen nästa gång. Känner mig obehaglig till mods att jag inte agerat tidigare :( 
  • Anonym (Grann­kvinna­n) Trådstartaren
    Sun 13 Dec 2020 21:12
    #11
    Anonym (We are) skrev 2020-12-13 20:22:07 följande:

    Bra beslut. Det är svårt att veta hur man ska göra förstås, klandra inte dig själv. :) 


    Tack. Det handlar ju om viss avvägning, jag menar det är nog få som skulle ringt polisen efter något enstaka gräl. Nu har det pågått en tid...
  • Anonym (Tea)
    Tue 15 Dec 2020 06:48
    #12
    +1

    Nästa gång du hör honom skrika så, gå och knacka på deras dörr och gå in till dig igen. Det är ett sätt att göra honom uppmärksam på att någon hör honom. Nina Rung och Peter Svensson har startat en rörelse som går ut på detta, minns inte vad de kallar den. Det får säkert även tjejen att känna att hon får stöd, i och med att någon bryr sig. Knacka på varje gång det händer, så gör ni säkert stor skillnad.

Svar på tråden Granne som skriker (anonyma svar tillåtet)