• SnömoddLivsnjutaren

    18 år och gravid

    Hej, som det står i titeln är jag 18 år och gravid. Jag går sista året på gymnasiet och kommer hinna gå ut gymnasiet och ha 3 månader till godo innan förlossning kommer även fyllt 19. Jag har jobb som timvikarie. Jag bor med min pojkvän i en etta (40 kvm). Pojkvännen vilken jag är förlovad med är 20, vi har ett stabilt förhållande. Vi har varit tillsammans i 4 år. Han får in ca 7 000 - 10 000 varje månad. Och jag ca 4 000 - 6 000. Jag känner mig redo mentalt, men vet verkligen inte vad jag ska göra. Abort eller behålla?

    Skulle uppskatta om någon kan berätta om deras erfarenhet som ung mamma. Vad jag bör tänka på om jag vill behålla?

  • Svar på tråden 18 år och gravid
  • Fjäril kär

    Har du jobbat tillräckligt mycket för att få SGI och en vettig föräldrapenning? Ni måste ju räkna på om ni klarar er på mindre pengar och fixar era utgifter ändå.

  • Vanessa89

    Ska ni leva på luft? Blir väldigt tight rent ekonomiskt. Kan han inte dra in mer pengar än så så har jag svårt att se hur ni ska klara av det utan hjälp från föräldrar eller annan.

  • Gullego

    Jag var 19 när jag fick barn, hade lägenhet och stadigt förhållande osv men såhär i efterhand ( är 30 år nu) så är det inget jag rekommenderar att få barn så tidigt. Jag blev själv med barnet och har jobbat hårt och slitit för att vi ska ha det bra. Pappan som jag trodde guld och gröna skogar om visade sig vara en skitstövel och har under alla år utsatt oss för massa tråkigheter och tyvärr blir man inte av med personen. Största anledningen till att jg inte skulle rekommendera att få barn så tidigt är att man verkligen tror själv att man är så vuxen osv men man är verkligen inte det.. jag har fått barn nu som 30 år och det är verkligen skillnad.. ångrar jag mitt första barn? Absolut inte! Men man måste vara beredd på att livet inte alltid blir som man tänkt sig och speciellt inte så ung.. med det sagt så klarar man det om kan vill och du kommer aldrig ångra dig men du måste vara beredd på att det kommer bli tufft stundvis. Hoppas det löser sig för dig!

  • SnömoddLivsnjutaren

    Vi har nu räknat på det och ungefär såhär kommer se ut rent ekonomiskt. Vi kommer förhoppningsvis köra med tygblöjor och handlar det mesta second hand. 

    INKOMSTER
    Föräldrapenning: 5 200 kr, efter skatt
    Barnbidrag: 1 250 kr 
    Inkomst pojkvän: Ca 11 000 kr, efter skatt
    Extra jobb: ca 4 000 kr, efter skatt
    Totalt: 21 500 kr

    UTGIFTER 
    Hyra, wifi, mobil osv: 6 312 kr
    Mat: 3 500 kr
    Barnförsäkring: Ca 150 kr
    Övrigt (kläder, hygien, m.m): 1 000 kr
    Totalt kvar: 10 438 kr 

    Är detta rimliga utgifter? Är där något vi saknar? Vi båda är med medvetna om att det kommer vara otroligt tufft (lätt att säga nu). 

  • Griseknoen35
    SnömoddLivsnjutaren skrev 2020-12-15 18:03:56 följande:
    Vi har nu räknat på det och ungefär såhär kommer se ut rent ekonomiskt. Vi kommer förhoppningsvis köra med tygblöjor och handlar det mesta second hand.  INKOMSTER Föräldrapenning: 5 200 kr, efter skatt Barnbidrag: 1 250 kr  Inkomst pojkvän: Ca 11 000 kr, efter skatt Extra jobb: ca 4 000 kr, efter skatt Totalt: 21 500 kr UTGIFTER  Hyra, wifi, mobil osv: 6 312 kr Mat: 3 500 kr Barnförsäkring: Ca 150 kr Övrigt (kläder, hygien, m.m): 1 000 kr Totalt kvar: 10 438 kr  Är detta rimliga utgifter? Är där något vi saknar? Vi båda är med medvetna om att det kommer vara otroligt tufft (lätt att säga nu). 

    Jag tycker att det låter som att ni har en bra plan. Vill ni ha barnet så behåll, det kommer bli lite tufft för er i början till ni har lite mer i inkomst men som du skriver i nästa inlägg så är det ju en kort period bara. Jag fick också barn som 18 och 2 första åren va riktigt tuffa men sen blev det mycket bättre.
  • Friger
    SnömoddLivsnjutaren skrev 2020-12-15 18:03:56 följande:

    Vi har nu räknat på det och ungefär såhär kommer se ut rent ekonomiskt. Vi kommer förhoppningsvis köra med tygblöjor och handlar det mesta second hand. 

    INKOMSTER
    Föräldrapenning: 5 200 kr, efter skatt
    Barnbidrag: 1 250 kr 
    Inkomst pojkvän: Ca 11 000 kr, efter skatt
    Extra jobb: ca 4 000 kr, efter skatt
    Totalt: 21 500 kr

    UTGIFTER 
    Hyra, wifi, mobil osv: 6 312 kr
    Mat: 3 500 kr
    Barnförsäkring: Ca 150 kr
    Övrigt (kläder, hygien, m.m): 1 000 kr
    Totalt kvar: 10 438 kr 

    Är detta rimliga utgifter? Är där något vi saknar? Vi båda är med medvetna om att det kommer vara otroligt tufft (lätt att säga nu). 


    Tycker du ligger lite lågt på försäkring, kläder och hygien. En post med övriga räkningar a 1.000kr som är blandade räkningar som alltid har en tendens till att komma.

    Sen skulle jag vilja se en post: Diverse oförutsett 2.000kr som är ett sparande den dag något skiter sig. Sånt är bara en tidsfråga.

    I övrigt ser det bra ut! :)

    Jag var yngre än dig när jag blev pappa första gången. Ungens morsa ännu yngre. Sen blev jag ensamstående pappa. Var tufft som fan. Men det gick. Nu har jag ungar så det dräller om dom. Man tar en annan väg. Svårare än så är det inte.
  • SnömoddLivsnjutaren
    Friger skrev 2020-12-15 18:12:59 följande:
    Tycker du ligger lite lågt på försäkring, kläder och hygien. En post med övriga räkningar a 1.000kr som är blandade räkningar som alltid har en tendens till att komma.

    Sen skulle jag vilja se en post: Diverse oförutsett 2.000kr som är ett sparande den dag något skiter sig. Sånt är bara en tidsfråga.

    I övrigt ser det bra ut! :)

    Jag var yngre än dig när jag blev pappa första gången. Ungens morsa ännu yngre. Sen blev jag ensamstående pappa. Var tufft som fan. Men det gick. Nu har jag ungar så det dräller om dom. Man tar en annan väg. Svårare än så är det inte.
    Okej! tack för hjälpen. 
  • SnömoddLivsnjutaren
    Griseknoen35 skrev 2020-12-15 18:12:49 följande:

    Jag tycker att det låter som att ni har en bra plan. Vill ni ha barnet så behåll, det kommer bli lite tufft för er i början till ni har lite mer i inkomst men som du skriver i nästa inlägg så är det ju en kort period bara. Jag fick också barn som 18 och 2 första åren va riktigt tuffa men sen blev det mycket bättre.
    Tack!
  • Jemp
    SnömoddLivsnjutaren skrev 2020-12-15 18:03:56 följande:

    Vi har nu räknat på det och ungefär såhär kommer se ut rent ekonomiskt. Vi kommer förhoppningsvis köra med tygblöjor och handlar det mesta second hand. 

    INKOMSTER

    Föräldrapenning: 5 200 kr, efter skatt

    Barnbidrag: 1 250 kr 

    Inkomst pojkvän: Ca 11 000 kr, efter skatt

    Extra jobb: ca 4 000 kr, efter skatt

    Totalt: 21 500 kr

    UTGIFTER 

    Hyra, wifi, mobil osv: 6 312 kr

    Mat: 3 500 kr

    Barnförsäkring: Ca 150 kr

    Övrigt (kläder, hygien, m.m): 1 000 kr

    Totalt kvar: 10 438 kr 

    Är detta rimliga utgifter? Är där något vi saknar? Vi båda är med medvetna om att det kommer vara otroligt tufft (lätt att säga nu). 


    Var kom pojkvännens löneförhöjning ifrån? Först skrev du 7-10 000?

    Är det ditt extra jobb? Du kan inte både jobba och ta ut full föräldrapenning. Självklart kan du jobba deltid, men inte ta fp samma dagar.

    Ni ligger lågt på matkontot, även om det kan gå. Likaså på kläder till er alla tre.

    Jag hade stolpat upp hyra, wifi osv till specifika delar så ni har koll. Ingår hemförsäkring och el där?

    Transport? Inga hobbys? Fordon? Djur? Lån? Akassa/fackavgift? Hur mycket planerar ni spara?

    Klarar ni er idag ekonomiskt kan ni säkert klara er med ett barn. Eller får du pengar av dina föräldrar nu?

    Vad får dig att överväga abort? Bara ekonomin eller annat? Jag är inte ute efter att övertala åt något håll, men om du inte vill svara så fundera för egen del.

    Hur fungerar ekonomin när pappan är föräldraledig?
Svar på tråden 18 år och gravid