• Tue 15 Dec 2020 15:20
    2506 visningar
    9 svar
    9
    2506

    öppen pepparmyntolja hållbarhet?

    Har en flaska pepparmyntolja från apoteket som varit öppen sen förra julen. Undrar om den fortfarande går att använda eller om den blir dålig? flaskan har stått i skafferiet i rumstemperatur i 1 år. Tänkte använda den till mintkyssar och vill inte riskera att smeten blir dålig/rinnig om oljan blivit gammal och dålig.

    Oljan är helt slut hos apoteken i mitt område så kan tyvärr inte köpa ny flaska, tänkte därför kolla om någon här har koll på hållbarheten på pepparmyntoljaTomte

  • Svar på tråden öppen pepparmyntolja hållbarhet?
  • Anonym (Emma)
    Tue 15 Dec 2020 15:28
    #1
    ostkakan skrev 2020-12-15 15:20:07 följande:

    Har en flaska pepparmyntolja från apoteket som varit öppen sen förra julen. Undrar om den fortfarande går att använda eller om den blir dålig? flaskan har stått i skafferiet i rumstemperatur i 1 år. Tänkte använda den till mintkyssar och vill inte riskera att smeten blir dålig/rinnig om oljan blivit gammal och dålig.

    Oljan är helt slut hos apoteken i mitt område så kan tyvärr inte köpa ny flaska, tänkte därför kolla om någon här har koll på hållbarheten på pepparmyntolja


    Kolla bäst föredatumet?
  • Anonym (FYI)
    Tue 15 Dec 2020 15:34
    #2

    Den får du slänga. Om du har öppnat den är det väl nån månad man kan använda den, datummärkning gäller oöppnad förpackning.

  • Tue 15 Dec 2020 15:34
    #3

    står år 2022 men som jag förstått det så gäller bäst före datum på produkter som är oöppnade väl? 

  • Anonym (FYI)
    Tue 15 Dec 2020 15:52
    #4
    ostkakan skrev 2020-12-15 15:34:52 följande:

    står år 2022 men som jag förstått det så gäller bäst före datum på produkter som är oöppnade väl? 


    Anonym (FYI) skrev 2020-12-15 15:34:21 följande:

    Den får du slänga. Om du har öppnat den är det väl nån månad man kan använda den, datummärkning gäller oöppnad förpackning.




  • Tue 15 Dec 2020 16:19
    #5

    Jag hade använt den utan tvekan, förutsatt att den itne luktar konstigt. 

    Men du kan ju göra ett litet prov och smaka. Häll en droppe i te eller choklad eller något. Har det härsknat så märker du det direkt

    Annars får du väl kläpa pepparmyntsessense i mataffären. Vet att det inte är riktigt samma sak, men det fungerar ju....


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Tue 15 Dec 2020 19:33
    #6

    Skulle göra som Aniiee och använda den. Om du däremot köper i mataffären så tänk på att deras är mycket svagare än apotekets. Så glöm inte att smaka av innan du hällt i alla droppar.

  • Anonym (Kör!)
    Tue 15 Dec 2020 21:47
    #7

    Jag skulle anv den om den så var flera år gammal så länge den luktar ok.

  • Anonym (Kör!)
    Tue 15 Dec 2020 21:48
    #8
    Anonym (Kör!) skrev 2020-12-15 21:47:36 följande:

    Jag skulle anv den om den så var flera år gammal så länge den luktar ok.


    Förutsatt att det är ren pepparmyntsolja, alltså inte utspädd med någon annan olja.
  • Anonym (Klo)
    Wed 16 Dec 2020 23:09
    #9

    Jag har använt flera år gammal pepparmyntsolja utan problem. Kör på!

Svar på tråden öppen pepparmyntolja hållbarhet?