• Starke­Man
    Wed 16 Dec 2020 00:21
    1289 visningar
    28 svar
    28
    1289

    Åka slalom i vinter eller inte, corona säkra vintern?

    Hej, nu åker jag till kallare breddgrader i landet och hem-hemma väntar den goa snön :)

    Nu däremot är jag lite delad, är det ok verkligen att ta sig några åk utan att ex besöka nån värmestuga eller restaurang på skidorten? Andra åsikter?

    Ovan nämnt kommer inte jag göra helst så håller nog min dag i backen relativt kort ex halvdagskort. Borde nog lagt detta inlägg på Freeride men kör här :)

  • Svar på tråden Åka slalom i vinter eller inte, corona säkra vintern?
  • Anonym (Undra­r också)
    Wed 16 Dec 2020 05:05
    #1

    Följer

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 16 Dec 2020 06:30
    #2

    Jag kan inte bedöma vad som är ok genellt. Du får väl hålla dig till bygelliftar - man kommer väldigt nära i sittliftarna. Tänkte på det i vintras (innan corona) att många väljer att fälla ned vindskyddet när sånt finns vilket innebär att utamdningsluften far omkring där inne.

    Jag personöigen undviker såna aktiviteter denna vinter, då jaggör bedömningen att det är onödig närkontakt.

  • Wed 16 Dec 2020 08:45
    #3

    Jag kommer åka. Stället är coronaanpassat med liftkort utomhus, bara familjen i liftarna och bredare köer. Är det (mot förmodan?) alldeles för mycket kö får man väl ta en paus eller nåt.

  • Anonym (Paul Fromme­lt)
    Wed 16 Dec 2020 12:21
    #4
    +2

    Härligt med skidåkning m e n har hört läkare som i media uttryckt, att man bör låta bli sådana aktiviteter nu, då sjukvården går på knäna och inte klarar att också belastas av personer som skadats i skidolyckor. Jag säger varken bu eller bä, men det är vad jag hört.

  • Anonym (A)
    Wed 16 Dec 2020 12:39
    #5

    Vi har Åre bokat på sportlovet och det blir inte av som det ser ut nu. Vi bor på hotell och behöver gå ut och äta då samt vill gärna ha after ski och allt därtill och den sortens resa är inte görbar.

  • Anonym (Åre)
    Wed 16 Dec 2020 12:49
    #6

    Vi kommer att åka över nyår men är helt inställd på att bara umgås med familjen, undvika alla värmestugor och andra inomhusställen. Kommer ta med all mat, alt handla allt på vägen upp.

  • Starke­Man
    Thu 17 Dec 2020 00:01
    #7
    Anonym (Åre) skrev 2020-12-16 12:49:11 följande:

    Vi kommer att åka över nyår men är helt inställd på att bara umgås med familjen, undvika alla värmestugor och andra inomhusställen. Kommer ta med all mat, alt handla allt på vägen upp.


    Det lär bli lösningen, själv bor jag dock hos föräldrar så behöver inte göra alltför mycket m inköp (givetvis hjälper jag dem med den biten då det behövs).

    Det kan ändå inombords kännas lite fel då många retar sig på att man nöjesåker mitt i sjukhus kaoset. Jag känner dock att jag inte klarar av allt hat som samlas på hög mot skidåkningen så nu tänker jag görat ial. Det är after ski parti prissar och inte frilufts motionärer som sprider eländet, säger det bara...
  • Starke­Man
    Thu 17 Dec 2020 00:04
    #8
    Anonym (Paul Frommelt) skrev 2020-12-16 12:21:31 följande:

    Härligt med skidåkning m e n har hört läkare som i media uttryckt, att man bör låta bli sådana aktiviteter nu, då sjukvården går på knäna och inte klarar att också belastas av personer som skadats i skidolyckor. Jag säger varken bu eller bä, men det är vad jag hört.


    Må så vara att ytterligare olyckor kommer in på sjukhuset, speciellt när vi pratar små orter ute i bushen med större skidorter intill sig. Däremot är det nog större chans att bilolyckor till o från orten orsakar mer olycksfall, men oavsett vad så är det inte bra givetvis.
  • Anonym (Hanna­)
    Thu 17 Dec 2020 06:14
    #9
    StarkeMan skrev 2020-12-17 00:01:51 följande:

    Det lär bli lösningen, själv bor jag dock hos föräldrar så behöver inte göra alltför mycket m inköp (givetvis hjälper jag dem med den biten då det behövs).

    Det kan ändå inombords kännas lite fel då många retar sig på att man nöjesåker mitt i sjukhus kaoset. Jag känner dock att jag inte klarar av allt hat som samlas på hög mot skidåkningen så nu tänker jag görat ial. Det är after ski parti prissar och inte frilufts motionärer som sprider eländet, säger det bara...


    Det sprids nog lite hur som helst. Jag har personer i min närhet som fått corona trots att de varit extremt försiktiga och följt alla detaljer av restriktioner till punkt och pricka och mer därtill. Det är absolut inte så att alla som blir smittade (och därmed riskerar att sprida smittan) betett sig oansvarigt, festat elelr liknande. Ingen av de jag känner som fått corona har varit på fester eller liknande. Och en del har som sagt varit extremt noggranna.

    Det är nog en stor fara att tänka så. Om man tror att man måste vara direkt slarvig för att något ska ske är ju risken att man jnte tar situationen på fullt alvar och risken att smittspridningen ökar höjs.
  • Anonym (Hanna­)
    Thu 17 Dec 2020 06:15
    #10
    StarkeMan skrev 2020-12-17 00:01:51 följande:

    Det lär bli lösningen, själv bor jag dock hos föräldrar så behöver inte göra alltför mycket m inköp (givetvis hjälper jag dem med den biten då det behövs).

    Det kan ändå inombords kännas lite fel då många retar sig på att man nöjesåker mitt i sjukhus kaoset. Jag känner dock att jag inte klarar av allt hat som samlas på hög mot skidåkningen så nu tänker jag görat ial. Det är after ski parti prissar och inte frilufts motionärer som sprider eländet, säger det bara...


    Det sprids nog lite hur som helst. Jag har personer i min närhet som fått corona trots att de varit extremt försiktiga och följt alla detaljer av restriktioner till punkt och pricka och mer därtill. Det är absolut inte så att alla som blir smittade (och därmed riskerar att sprida smittan) betett sig oansvarigt, festat elelr liknande. Ingen av de jag känner som fått corona har varit på fester eller liknande. Och en del har som sagt varit extremt noggranna.

    Det är nog en stor fara att tänka så. Om man tror att man måste vara direkt slarvig för att något ska ske är ju risken att man jnte tar situationen på fullt alvar och risken att smittspridningen ökar höjs.
Svar på tråden Åka slalom i vinter eller inte, corona säkra vintern?