• Wed 16 Dec 2020 07:38
    1520 visningar
    13 svar
    13
    1520

    Muffins:-(

    Har nån här lyckats baka riktigt fluffiga och höga muffins? Jag vet inte vad jag gör för fel, men ingen recept funkar för mig, då alla muffinsar blir låga och kompakta, medan jag drömmer om en muffins som liknar McDonald's
    Följer recept till punkt och pricka, har inga problem med massor med andra bakverk, även de som anses att vara rätt så svåra (riktig sockerkaka, dvs utan bakpulver, petit-choux, jästdeg, mm). Vad fasiken - blir besviken varje gång
    Kan nån snäll själ hjälpa mig?

  • Svar på tråden Muffins:-(
  • Wed 16 Dec 2020 07:52
    #1

    Har du en muffinsplåt? Mina blir "höga och fina" när jag bakar i sån. De har ju inget annat alternativ än att stiga

    Annars vet jag att vissa brukar ha smeten i dubbla-trippla former.

  • Wed 16 Dec 2020 08:00
    #2

    Jag är inte särskilt bra på att följa recept och det brukar bli bra ändå. Men jag har upptäckt att det är väldigt olika "schvung" i bakpulvret nuförtiden. Jag hade aldrig problem med det förr, men nu kan man köpa en burk och verkligen ingenting reser sig med det. Nästa burk av samma märke kan fungera alldeles utmärkt.

  • Wed 16 Dec 2020 08:15
    #3
    fjanten skrev 2020-12-16 07:52:07 följande:

    Har du en muffinsplåt? Mina blir "höga och fina" när jag bakar i sån. De har ju inget annat alternativ än att stiga

    Annars vet jag att vissa brukar ha smeten i dubbla-trippla former.


    Haft - hjälpte inte. Nu använder jag silikonformar (så de håller formen precis som man behöver, men själva degen blir fel ändå )
    Afterlife skrev 2020-12-16 08:00:23 följande:

    Jag är inte särskilt bra på att följa recept och det brukar bli bra ändå. Men jag har upptäckt att det är väldigt olika "schvung" i bakpulvret nuförtiden. Jag hade aldrig problem med det förr, men nu kan man köpa en burk och verkligen ingenting reser sig med det. Nästa burk av samma märke kan fungera alldeles utmärkt.


    Tror du att det kan gå bättre med bikarbonat i så fall? Obestämd Den i alla fall brukar vara konsekvent

  • Wed 16 Dec 2020 08:16
    #4
    brallison skrev 2020-12-16 08:15:51 följande:

    Haft - hjälpte inte. Nu använder jag silikonformar (så de håller formen precis som man behöver, men själva degen blir fel ändå )Tror du att det kan gå bättre med bikarbonat i så fall? Den i alla fall brukar vara konsekvent


    Vad irriterande!
  • Wed 16 Dec 2020 08:41
    #5

    Det ska vara ett recept som börjar med att man rör ihop smör och socker, och när man tar i de torra ingredienserna så ska man bara röra så allt precis blandar sig. Och så ska man fylla formarna nästan upp till kanten. Det är mina tips.

  • Wed 16 Dec 2020 08:52
    #6
    BuoBä skrev 2020-12-16 08:41:44 följande:

    Det ska vara ett recept som börjar med att man rör ihop smör och socker, och när man tar i de torra ingredienserna så ska man bara röra så allt precis blandar sig. Och så ska man fylla formarna nästan upp till kanten. Det är mina tips.


    Provat såna recept också
  • Wed 16 Dec 2020 09:34
    #7

    Det är skillnad på muffins och cupcakerecept. Jag kör recept på amerikanska cupcakes och de blir alltid höga, gör jag muffins så är de låga.

  • quetza­lcoatl­us
    Wed 16 Dec 2020 09:43
    #8

    Om man vispar för länge efter att bakpulvret har hällts i så blir muffinsen kompakta. Man ska bara vispa tills allt precis har blandat sig. Jag gjorde det här felet förr och fick då alltid kompakta muffins. Sedan läste jag någonstans om hur man blandar och efter det blir mina muffins alltid fluffiga.

    Vad sugen jag blev på muffins nu! :D

  • Wed 16 Dec 2020 11:27
    #9

    Har du i bakpulvret för tidigt kanske? Allt ska snabbt blandas och in i ugnen när bakpulvret kommit i eftersom det börjar reagera direkt.

  • Wed 16 Dec 2020 13:04
    #10
    Virriga Vera skrev 2020-12-16 09:34:51 följande:

    Det är skillnad på muffins och cupcakerecept. Jag kör recept på amerikanska cupcakes och de blir alltid höga, gör jag muffins så är de låga.


    Det ska jag testa - aldrig tänkt på det.
    quetzalcoatlus skrev 2020-12-16 09:43:17 följande:

    Om man vispar för länge efter att bakpulvret har hällts i så blir muffinsen kompakta. Man ska bara vispa tills allt precis har blandat sig. Jag gjorde det här felet förr och fick då alltid kompakta muffins. Sedan läste jag någonstans om hur man blandar och efter det blir mina muffins alltid fluffiga.

    Vad sugen jag blev på muffins nu! :D


    Gjort precis så - blandar allt bara tills det är blandat (det är ju egentligen samma sak med en riktig sockerkaka, man får inte överarbeta smeten).
    Kråksången skrev 2020-12-16 11:27:34 följande:

    Har du i bakpulvret för tidigt kanske? Allt ska snabbt blandas och in i ugnen när bakpulvret kommit i eftersom det börjar reagera direkt.


    Blandar torra och blöta ingredienser för sig och sen blandar ihop allt och in i formar, så det borde inte vara orsaken, känns det som.


  • Wed 16 Dec 2020 19:47
    #11
    brallison skrev 2020-12-16 08:15:51 följande:
    Tror du att det kan gå bättre med bikarbonat i så fall? Obestämd Den i alla fall brukar vara konsekvent

    Om du använder bikarbonat glöm inte att ha i lite citron eller vinäger, annars så triggar du inte igång jäsningen.
  • Thu 17 Dec 2020 08:20
    #12
    Virriga Vera skrev 2020-12-16 19:47:17 följande:
    Om du använder bikarbonat glöm inte att ha i lite citron eller vinäger, annars så triggar du inte igång jäsningen.
    Jodå, det triggas igång av sig själv, dock om man inte använde nån syra, så kan det bli inte så god eftersmak av just bikarbonaten. Men jag brukar alltid ta nån syra, så det är ingen fara
  • Thu 17 Dec 2020 18:12
    #13
    quetzalcoatlus skrev 2020-12-16 09:43:17 följande:

    Om man vispar för länge efter att bakpulvret har hällts i så blir muffinsen kompakta. Man ska bara vispa tills allt precis har blandat sig. Jag gjorde det här felet förr och fick då alltid kompakta muffins. Sedan läste jag någonstans om hur man blandar och efter det blir mina muffins alltid fluffiga.

    Vad sugen jag blev på muffins nu! :D


    Japp så är det, man ska bara blanda tills torra ingredienser blir fuktiga, även om det finns klumpar kvar är det ok. Blandar man för mycket utvecklar man gluten proteinet för mycket i smeten och muffinsen blir kompakta.
Svar på tråden Muffins:-(