• Anonym (.)
    Wed 16 Dec 2020 13:22
    482 visningar
    27 svar
    27
    482

    Löjlig grej att begära om möte eller överhuvudtaget klaga om?

    I hela mitt liv, alltså tjugofyra år har jag levt ett kontrollerad, isolerat liv. Jag har även upplevt fysisk & psykiskt våld.

    Efter 24 års tid av olika sorters våld kom jag slutligen till ett skyddad boende.

    Det har varit en okej tid egentligen.. Men jag vill prata direkt om när jag skulle flytta ut. Jag fick lov att välja en personal att följa med. Jag kunde förstås åka själv eller shoppa tillsammans med en kompis, ifrån den sortens kontaktnät jag har lyckats skapa utanför boendets ''liv''.

    Låter kanske konstigt, men jag var noga med att vilja ha denna upplevelse så bra det bara kunde gå. Jag valde en personal just för att det är ändå min sista tid och vänner kommer jag ju fortsätta träffa.

    Så jag var noga med vilken av personalen som skulle få följa med. Mina tankar flög förstås runt mig om jag har möjlighet att välja en säkerhetssamordnare eller med kuratorn som jag har fått prata med. Jag tänkte för mig själv att jag inte ens skall fråga, för det kommer säkert bli nej i alla fall. Så jag tänkte på vissa i kontaktperson-personalen.

    Så det vart en kontaktperson som vi bara kan kalla för ''IDA''.

    Allt börjande egentligen fint på IKEA. Jag hade förberett mig med inköpslista. Vi kollade på soffor och olika saker och jag tyckte mycket var spännande. Det kommer ju helt enkelt vara som så att alla möbler jag väljer, kommer vara mitt. Jag hade sparade pengar, så inga pengar kom ifrån staten.

    Det var bra tills vi kom till sängavdelningen.

    Plötsligt förändrades ''IDA''. Det var en försäljare som jag misstänker att ''IDA'' tyckte var attraktiv och det märktes väldigt tydligt. Så ''IDA'' tillsammans med försäljaren tjatade på mig att köpa en sänggavel. Jag var bestämd på att inte köpa någon sådan för jag fann ingen poäng med den. Jag hade dessutom min inköpslista + mina pengar att tänka på så jag faktiskt har råd med det jag ville köpa. Jag var framförallt insatt i att köpa en tempur-liten madrass, som jag förstått är dyr (Jag visste inte hur mycket sådant kostade exakt). Så jag ville vara försiktig med det jag har.

    Jag blev aldrig övertalat med att köpa sänggaveln. Jag blev in-tjatat.

    Jag mådde allvarligt dåligt efter detta och blev inåtvänd. Idag fortsätter jag prata med en kurator som har hand om människor som blivit våldsutsatta i nära relationer (Inte samma kurator från boendet). Och jag misstänker att jag har PTSD och det gör kuratorn också. Jag tyckte inte om att hon faktiskt kontrollerade och tjatade på mig att köpa sänggaveln som jag egentligen inte ens ville eller behövde överhuvudtaget.

    Efter att jag vart inåtvänd så brydde hon sig ännu mer vad jag skulle ha. T.ex när vi tittade på lampor så sa hon någonting, som fick mig att gå vidare till nästa avdelning.

    När vi kom till själva ''lagret'' efter våran tittade på möbler. Så ville hon att vi skulle hem. Vi skulle alltså inte köpa någonting. Just i det ögonblicken var jag förvirrad. Jag kan tänka mig att en ''normal'' person hade kunnat säga: ''Men vadå? Nu när vi kommit till lagret kan vi ju bara plocka på med möblerna och köpa. Varför skall vi dra?''. Och det är något jag skulle kunnat säga om det var idag, känner jag. Men just där vart jag så förbannad inåtvänd.

    Jag mådde dåligt över hennes sätt att kontrollera att jag skulle köpa en sänggavel för att försäljaren stod där. För efter att jag gått med på att köpa sänggaveln så kunde mannen knappa in saker och ting i sin dator = Vi kunde vara där och ''prata'' och ha kontakt med honom.

    Anledningen till varför jag tror hon fann mannen attraktiv är hennes plötsliga sätt att agera när försäljaren dök upp. Även det där med att hon ville ta allt nästa dag; var för att hon helt plötsligt kom nästa dag med mascara, ögonskugga och röda läppstift + röd blus & strumpbyxor.

    Dessutom gick vi direkt till sängavdelningen när vi kom till IKEA igen.


    Dessutom ''försvann'' hon när jag skulle betala för grejerna. Det såg ut som om hon tog sin väg återigen till sängavdelningen, men jag är inte säker. Jag har dessutom den uppfattningen om ''IDA'' sedan tidigare att hon inte har bekymmer med att ''ta det hon vill ha'' när det kommer till män. ALLTSÅ hon kan flörta/fråga nummer ifrån okända män. Och det är helt okej, jag vart bara väldigt ledsen att det skedde på min dag.

    Jag såg nämligen IKEA som något väldigt viktigt för mig.

    Jag tror själv till IKEA för mig själv och köpte bl.a lampor och spegel som jag hade i min inköpslista + så lämnade jag tillbaka sänggaveln. Jag köpte även dammsugare, strykjärn och strykbord någon annanstans. Allt detta har fått mig att må vansinnigt dåligt.

    Jag har försökt prata med ''IDAS'' chef och svaret vart: ''Jag kan inte ta ansvar för mina anställda''. Under samtalet så sa även chefen: ''Du är en vuxen människa''.

    Vilket fått mig att försöka dra till högsta hönsen. Den som har mer koll på samtliga boenden i den orten jag bor i och/eller till kommunen. Men jag har inte riktigt vågat. Även om jag har fått bekräftelse att detta är något som jag visst kan dra upp med. Jag vet dock inte om jag skall nämna om försäljaren/attraktionen. Men att tjata på mig att köpa något jag inte ville ha och andra grejer kan jag kanske nämna?

    Jag har seriöst mått fruktansvärt.

    Innan jag liksom, samlar på mig mod, så ville jag skriva ner detta. Höra kommentarer. Hur kan jag formulera mig på bästa sätt och så. Jag är lite rädd att ta kontakt. Det bästa hade varit om jag fick prata med ''IDA'' vilket hon har i början pratat i munnen på mig och samtalet avslutades odramatisk. Men knappt något som jag fått chansen att säga i mitt tycke + hennes chef som verkar stå vid hennes sida. Men jag har en känsla av att den ''stora'' chefen inte skulle göra så. Jag pratade med min f.d säkerhetssamordnare och hon stöttade mig och var lyhörd. Så jag fått bekräftelse att detta är liksom något helt okej att ta upp.

    Det är egentligen andra saker på boendet, men framförallt på IKEA som hänt ''små'' saker, som jag inte just nu kan skriva ner.

    Tack för att ni har läst!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Löjlig grej att begära om möte eller överhuvudtaget klaga om?
  • Anonym (Sille­n)
    Wed 16 Dec 2020 13:29
    #1

    Jag förstår inte riktigt vad du vill ha respons på, men av att ha hört din sida av historien så tycker jag personalen betedde sig väldigt dåligt. 

  • Anonym (Sille­n)
    Wed 16 Dec 2020 13:33
    #2

    Förlåt, det är om möte du undrar förstår jag nu! Men ja, det tycker jag absolut du ska ta upp. Som du säger att du blev övertalad att köpa dyra saker du inte behövde/ville ha, men också att det var oprofessionellt av Ida att bete sig som hon gjorde, om det nu är som du beskrev det.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 16 Dec 2020 13:42
    #3
    Anonym (Sillen) skrev 2020-12-16 13:29:07 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad du vill ha respons på, men av att ha hört din sida av historien så tycker jag personalen betedde sig väldigt dåligt. 


    Anonym (Sillen) skrev 2020-12-16 13:33:55 följande:

    Förlåt, det är om möte du undrar förstår jag nu! Men ja, det tycker jag absolut du ska ta upp. Som du säger att du blev övertalad att köpa dyra saker du inte behövde/ville ha, men också att det var oprofessionellt av Ida att bete sig som hon gjorde, om det nu är som du beskrev det.



    Åh, vad skönt att läsa ditt inlägg! Så fort jag fick notis om att någon skrev på min tråd, så blev jag snabbt nervös och tänkte att någon kommer nu skriva något om att jag är en idiot eller något.

    TACK FÖR DITT INLÄGG!!

    Jag skall se om jag kommer kontakta chefen snart. Alltså inte den chefen från boendet. För henne gick det ju inte att snacka med.

    TACK, SNÄLLA DU! :)
  • Anonym (Jao)
    Wed 16 Dec 2020 13:53
    #4

    Jag tycker att din reaktion talar för sig själv. Upplevelsen blev dålig för att personen Ida inte kunde se ditt behov eller hade din problematik eller behov i åtanke. Att tjata på dig att köpa saker du inte vill ha eller behöver var galet. Jag hade blivit skitsur på vem som helst som betedde sig så, det gör man inte vilken relation man än har med varandra. Och kanske är det extra viktigt för dig med de "problem" du har? Hon behöver få sig en funderare på hur hon bemöter folk i sitt yrke. Och hon borde be dig om ursäkt.

    Ja du är en vuxen människa men du har väl också haft detta boende just för att du behöver extra stöd och hjälp? Nä, begär ett möte som sagt, inte minst kanske för att du själv behöver hantera det som hände och sen komma över det och få hjälp med att sluta "älta" (i brist på bättre ord) detta.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 16 Dec 2020 14:58
    #5
    Anonym (Jao) skrev 2020-12-16 13:53:13 följande:

    Jag tycker att din reaktion talar för sig själv. Upplevelsen blev dålig för att personen Ida inte kunde se ditt behov eller hade din problematik eller behov i åtanke. Att tjata på dig att köpa saker du inte vill ha eller behöver var galet. Jag hade blivit skitsur på vem som helst som betedde sig så, det gör man inte vilken relation man än har med varandra. Och kanske är det extra viktigt för dig med de "problem" du har? Hon behöver få sig en funderare på hur hon bemöter folk i sitt yrke. Och hon borde be dig om ursäkt.

    Ja du är en vuxen människa men du har väl också haft detta boende just för att du behöver extra stöd och hjälp? Nä, begär ett möte som sagt, inte minst kanske för att du själv behöver hantera det som hände och sen komma över det och få hjälp med att sluta "älta" (i brist på bättre ord) detta.


    Vad skönt med sådana här inlägg. Jag blir faktiskt otroligt glad! Efter att jag skrev denna inlägg så kände jag mig någorlunda avslappnad. Jag känner också att nervositeten av att ta kontakt med den stora chefen har tonas ned. Jag skall ta mig en liten promenad och sedan skall jag försöka ta kontakt eller åtminstone skicka SMS så dem kan kontakta mig.

    Något som kanske är otydligt i texten efter att jag läst: Var att jag drog själv till IKEA för att köpa bl.a lampor, speglar och annat som fanns i inköpslistan. Med andra ord så hade ''IDA'' mindre hjärta efter mötet med försäljaren.

    Jag mår så bra just nu av all denna sorts stöd jag får. Jag kommer minsann våga ta kontakt snarast.

    Ni skall verkligen ha stor tack båda två. Och jag blir glad över att du (Jao) skriver att jag har ''problem''. Det är nog mycket problem som sitter kvar efter massa våld. Därav inåtvändheten. Jag är säker på att någon kanske skulle kunnat ha förmågan av att bli arg om någon tjatar på en. Medan jag bli ''övertalat''/in-tjatat och går med saker och ting vid ökat tjatade, som det skedde på IKEA.

    TACK IGEN!!
  • Anonym (E)
    Wed 16 Dec 2020 15:21
    #6

    Du har skrivit om detta x antal gånger (Ida är väl t.om anmäld), du har kuratorkontakt. Problemet ligger inte i i Idas beteende längre. Självklart var det inte perfekt och hon skulle inte ha tvingat dig till en onödig sänggavel men alla människor som man förlitar sig på för stöd kommer inte att hålla måttet. De kommer att göra fel, vet av egna erfarenheter. Ida och cheferna vet som jag utläser det om övergripande vars det gick fel. Så de har antagligen pratat med varandra och vill Ida förändras så gör hon det, annars är hon en av alla som inte ser problem med vissa beteenden. Jag tror inte att det skulle ge någon av er en lösning om det tas högre. PTSD:n sitter inte i besöket på IKEA utan i ditt tidigare liv.

  • Anonym (E)
    Wed 16 Dec 2020 15:23
    #7

    Hade IKEA-besöket varit i nutid så hade jag tänka att det hade fungerat lite att vända sig högre men nu är besöket mer än ett år sedan va?

  • Wed 16 Dec 2020 15:28
    #8

    Jag tycker också hon låter oerhört oproffsig. När du talar med chefen så tycker jag att du ska fokusera på fakta och inte tolkningar och oväsentligheter. T ex att hon tillsammans med butiksanställd tjatade på dig om att köpa dyra saker du inte behöver, försöka avbryta eller avbröt hela resan på slutet utan att förklara varför.

    Att ta upp att hon tar för sig av män enligt rykten, klär sig på ett visst vis och flirtar är något som kan ta fokus på vad hon faktiskt gjorde mot dig och sänka din trovärdighet. Du får Isåfall konkretisera hur detta hindrade henne från att utföra sitt uppdrag korrekt eller hur påverkade dig negativt. Exempelvis om hennes samtal med personalen tidsmässigt hindrade dig på något sätt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 16 Dec 2020 16:46
    #9
    Physalis skrev 2020-12-16 15:28:30 följande:

    Jag tycker också hon låter oerhört oproffsig. När du talar med chefen så tycker jag att du ska fokusera på fakta och inte tolkningar och oväsentligheter. T ex att hon tillsammans med butiksanställd tjatade på dig om att köpa dyra saker du inte behöver, försöka avbryta eller avbröt hela resan på slutet utan att förklara varför.

    Att ta upp att hon tar för sig av män enligt rykten, klär sig på ett visst vis och flirtar är något som kan ta fokus på vad hon faktiskt gjorde mot dig och sänka din trovärdighet. Du får Isåfall konkretisera hur detta hindrade henne från att utföra sitt uppdrag korrekt eller hur påverkade dig negativt. Exempelvis om hennes samtal med personalen tidsmässigt hindrade dig på något sätt.


    Just exakt sådan här svar ville jag få fram! Helt fantastiskt, nu är jag lite mer klokare och skall absolut inte ta upp hennes beteende om att klä sig eller fann en man attraktiv. Jag tyckte själv att det hade varit svårt att prata om, just för att det lär inte vara särskilt troväridgt, precis som du skrev.

    Tack! :)
  • Anonym (Lite salt)
    Wed 16 Dec 2020 16:47
    #10

    Är Ida någon du har kontakt med idag? För i så fall kan du kanske fråga att få byta kontaktperson. Om du inte har kontakt med henne lägre är det väl dock bättre att lägga det bakom dig.

Svar på tråden Löjlig grej att begära om möte eller överhuvudtaget klaga om?