• Wed 16 Dec 2020 17:44
    905 visningar
    9 svar
    9
    905

    Vad plugga till efter gymnasium?

    Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad, jag har pluggat mycket och varit rätt så bra på det. Första året under gymnasiet hade jag nästan A i alla ämnen förutom ämnen som idrott, matte och spanska. Jag valde att läsa samhällskunskap. Jag har alltid haft väldigt svårt för matte men lätt för andra språk så som Engelska och Svenska. Dock hade jag lite svårt för att hänga med i Spanskan. Under andra året och tredje blev jag deprimerad på grund av omständigheter i livet och pluggade inte mycket, lyckades trots det ta mig igenom gymnasiet med C eller B i de flesta ämnen förutom spanskan och matten, i matte 2 B fick jag underkänt och spanskan godkänt. Landade på ett merit på 17.88. Inte jättebra men inte heller kasst antar jag.

    Har länge velat bli jurist men känns nu svårt då jag måste ha 20.21 för att komma in på juristlinjen. För att få det skulle jag i princip behöva läsa upp alla ämnen, och gällande matten känns det nästan hopplöst då matte inte är min starka sida. Funderar på rättsvetenskap men då kanske det är mer värt att kämpa för att komma in på juristlinjen? Kanske göra högskoleprovet?

    Som person är jag väldigt intresserad av psykologi, filosofi och miljö. Brinner för att hjälpa andra och vill göra något meningsfullt, därför ville jag utbilda mig till domare eller advokat och jobba för till exempel miljön eller företag som jag anser är viktiga. Har även mycket intresse för djur. Är bra på att analysera, tänka utanför boxen och är väldigt kreativ. Har nog inte jättehögt IQ, är som sagt inte speciellt bra på matte eller sådana ämnen. Kanske inte framstår som den smartaste när man först träffar mig, men har som sagt många bra egenskaper som ligger lite gömda, som att jag lätt förstår andra människor, är bra på att analysera och komma fram till lösningar. Är även bra på att plugga och när jag ger mig in i något håller jag fast i det.

    Psykolog är även något jag funderat lite på men även det extremt svårt att komma in på.

    Vad hade ni kunnat rekommendera mig att läsa? Något som ni läste och blev nöjda med? Kanske någon som haft lite samma tankar som mig.

    Förstår såklart att det är extremt svårt att svara och kanske inte får några vettiga svar men ändå värt ett försök:)

  • Svar på tråden Vad plugga till efter gymnasium?
  • Wed 16 Dec 2020 18:07
    #1

    Ekonomi med fokus på internationellt utvecklingsarbete, miljö eller liknande låter väll passande.

  • Wed 16 Dec 2020 20:46
    #2

    Du är intresserad av miljö och inom det finns det väldigt mycket arbete och mer kommer det bara att bli med den klimatförändringarna och den stora omställningen vi står inför. Du kan jobba i företags omställningsarbete, intresseorganisationer, kommuner, statliga departement, Sida, EU, FN...you name it! Man kan också ha en mer naturvetenskaplig inriktning, juridisk, politisk, ekonomisk...

    Är du främst intresserad av hur människor fungerar men inte vill eller kan bli psykolog så är beteendevetenskap ett bra ämne som kombinerar psykologi och pedagogik, eller social-psykologi eller sociologi. Humanekologi handlar om människans samspel med naturen så där får du båda miljö och människa.

    Om du är tveksam men klarar av att strukturera och planera själv så kan det vara en idé för dig att läsa fristående kurser. Börja med grundkurserna i tex miljövetenskap och beteendevetenskap och känn dig för, och när du hittat ämnet som du tycker är roligast läser de fördjupningskurserna i det och tar din examen.

    Jag var tveksam precis som du men gillade att plugga. Jag valde fristående ämnen inom samhällsvetenskap, som statsvetenskap, ekonomi, juridik, geografi, språk och annat och tog ut en fil mag i samhällsvetenskap och fil kand i språk. Jag jobbar sedan 15 år i internationell utveckling. Älskar mitt jobb, brinner för det jag jobbar med, känner att jag verkligen gör en skillnad, har fått resa världen runt och har jobbat allt från helt ideellt till uppdrag med riktigt hög lön och bra tillägg.

    Vill du jobba internationellt räcker det oftast inte med bara svenska och engelska. Närmast till hands för dig är väl att ta tag i spanskan. Jag skulle inte bekymra mig för dina gymnasieresultat i spanska. Mycket mer effektivt att resa iväg ett år eller så och läsa spanska i Latinamerika. Du lär dig mycket fortare, och dessutom är det en bra merit att ha bott utomlands. Tar du ett år efter gymnasiet för att läsa språk utomlands så får du dessutom extra tid att fundera på vad du vill läsa sen.

    Lycka till!

  • Wed 16 Dec 2020 21:12
    #3

    Jag skulle råd dig att göra högskoleprovet om du verkligen vill läsa juristprogrammet. Nöj dig inte förrän du verkligen försökt. En annan utbildning kan säkert passa precis lika bra men om du inte gjort ditt yttersta för att komma in på drömutbildningen finns risken att du blir bitter.

    Studera och öva mycket inför högskoleprovet. Kan krävas att du använder första tillfället som en övning (om du är ovan vid den typen av tentamen så är det ganska annorlunda från hur gymnasietproven var på min tid) och gör om provet till hösten (om det fortfarande ges två gånger per pr).

    Det är lägre antagningskrav på endel utbildningar på mindre universitet. En väg in kan vara att söka till en annan ort än Lund, Göteborg och Stockholm om du kan tänka dig det.

    Min svåger läste på ett mindre universitet när han inte kom in i Lund som han egentligen önskade. Han ångrar inte det alls!

    Själv kom jag inte in på den utbildningen jag önskade i Stockholm för länge sedan och började ett annat program där. Efter ett år sökte jag istället till den utbildningen jag ville gå från första början i Lund och blev antagen. Hade inga tankar om att flytta till Lund men så blev det.

  • Wed 16 Dec 2020 22:34
    #4

    Gör högskoleprov. Lunds universitet har även en kurs i juridik där dem 20 bästa elevarna blir erbjudna en plats i deras juristprogramm. Läs med här www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12

    Finns även olika juridiska utbildningar på folkhögskola. Jag skulle även rekommendera att jobba lite innan och inte gå direkt på studier. Administrativa tjänster kan vara bra för en framtid inom juridik. Jobba inom vården för framtida jobb som psykolog. Det finns även olika vägar man kan gå för att utbilda sig inom psykologi.

  • Wed 16 Dec 2020 22:34
    #5

    Gör högskoleprov. Lunds universitet har även en kurs i juridik där dem 20 bästa elevarna blir erbjudna en plats i deras juristprogramm. Läs med här www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12

    Finns även olika juridiska utbildningar på folkhögskola. Jag skulle även rekommendera att jobba lite innan och inte gå direkt på studier. Administrativa tjänster kan vara bra för en framtid inom juridik. Jobba inom vården för framtida jobb som psykolog. Det finns även olika vägar man kan gå för att utbilda sig inom psykologi.

  • Wed 16 Dec 2020 22:37
    #6

    Gör högskoleprov. Lunds universitet har även en kurs i juridik där dem 20 bästa elevarna blir erbjudna en plats i deras juristprogramm. Läs med här www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12

    Finns även olika juridiska utbildningar på folkhögskola. Jag skulle även rekommendera att jobba lite innan och inte gå direkt på studier. Administrativa tjänster kan vara bra för en framtid inom juridik. Jobba inom vården för framtida jobb som psykolog. Det finns även olika vägar man kan gå för att utbilda sig inom psykologi.

  • Thu 17 Dec 2020 07:16
    #7

    Om du vill hjälpa människor på "riktigt" kanske socionomprogrammet är något för dig. Dock så har dom högst intagningspoäng än något annat program i Sverige.

  • Mon 21 Dec 2020 10:53
    #8

    Om det är jurist du vill bli så kommer du att klara dig igenom matematiken.
    Kör på.

  • Thu 21 Jan 2021 16:38
    #9

    Jag skulle rekommendera ekonomi och/eller folkhälsovetenskap. Ekonomi är inte så mycket matte som det låter och mycket mindre plugg än juridik. Dessutom är det användbart i nästan alla områden.

Svar på tråden Vad plugga till efter gymnasium?