• Wed 16 Dec 2020 21:19
    1230 visningar
    23 svar
    23
    1230

    Gravid. Från när är min SGI skyddad?

    Jag är gravid och har imorgon gått 11 fulla veckor. Har läst lite på Försäkringskassans hemsida om vad som gäller med SGI och där står det uttryckligen att "När du är gravid kan du jobba mindre eller sluta helt de sex sista månaderna av graviditeten, utan att din SGI påverkas".

    Hur räknar jag de sista sex månaderna? Jag har, som jag vet nu, beräknad födsel 8 juli. Räknar jag verkligen sex månader eller kan det vara 24 veckor? Har jag skyddad SGI från 8 januari eller från 21 januari?

    Det är liten skillnad men kan för mig blir väldigt avgörande av olika anledningar.

  • Svar på tråden Gravid. Från när är min SGI skyddad?
  • Wed 16 Dec 2020 21:50
    #1

    Det står ju sex månader så det borde vara 8/1. För andra andra regler står det ju antal dagar t ex att man kan ta ut föräldrapenning för 90 dagar tillbaka i tiden och då är det just 90 dagar och inte tre månader. Ring och fråga dem. Regeln är dock beroende på att du redan sex månader före BF faktiskt uppfyller 240-dagarsvillkoret dvs har jobbat minst så länge.

  • Wed 16 Dec 2020 22:44
    #2
    Seven Costanza skrev 2020-12-16 21:50:55 följande:

    Det står ju sex månader så det borde vara 8/1. För andra andra regler står det ju antal dagar t ex att man kan ta ut föräldrapenning för 90 dagar tillbaka i tiden och då är det just 90 dagar och inte tre månader. Ring och fråga dem. Regeln är dock beroende på att du redan sex månader före BF faktiskt uppfyller 240-dagarsvillkoret dvs har jobbat minst så länge.


    Tack för ditt svar. Det verkar logiskt som du skriver! Jag har arbetat minst så länge, har fast anställning, men dock varit sjukskriven på deltid under samma period. Kommer det påverka, tror du?

    Jag kommer kontakta dem, men känner att det fortfarande är tidigt i graviditeten och kommer inte ha gjort KUB förrän i slutet av december så vill vänta tills saker och ting är lite säkrare med graviditeten innan jag tar upp det.
  • Anonym (Hej)
    Wed 16 Dec 2020 22:59
    #3

    Det är 6 månader som gäller. Har du bf 8 juli så blir det 8 januari. Problemet är att Fk går efter det datum då får i moderskapsintyget. Vid rul kan ditt bf flyttas. Du kan bli flyttad tre veckor om du har otur. Detta behöver du gardera dig för. Med andra ord. Du kan inte lita på att din sgi är skyddad förens du fått ditt moderskapsintyg med bf-datum på.

    Jag har varit i kontakt med Fk många gånger Angpende detta, då jag ville säga upp mig från extraarbete, som räknades in i min sgi, så snart jag kunde med ha sgi skyddad.

    I praktiken kan du inte sluta jobba, eller ha sgi-skydd 6 månader före bf utan att riskera att du. Sgi inte är skyddad, eftersom du då inte gjort rul oh inte vet vad de kommer skriva för datum i ditt moderskapsintyg. Och försäkringskassans svar på detta är i princip att det är så reglerna ser ut.

    Jag fick mitt moderskapsintyg i vecka 14 eftersom jag bad dem göra mätningar så att jag kunde få det, med en månads uppsägning innebar det att jag jobbade sju dagar i veckan fram till vecka 18. Så för mig hade det verkligen varit fördel om Fk gått på det uträknade datumet och inte moderskapsintyget

  • Fri 18 Dec 2020 08:23
    #4
    Anonym (Hej) skrev 2020-12-16 22:59:53 följande:

    Det är 6 månader som gäller. Har du bf 8 juli så blir det 8 januari. Problemet är att Fk går efter det datum då får i moderskapsintyget. Vid rul kan ditt bf flyttas. Du kan bli flyttad tre veckor om du har otur. Detta behöver du gardera dig för. Med andra ord. Du kan inte lita på att din sgi är skyddad förens du fått ditt moderskapsintyg med bf-datum på.

    Jag har varit i kontakt med Fk många gånger Angpende detta, då jag ville säga upp mig från extraarbete, som räknades in i min sgi, så snart jag kunde med ha sgi skyddad.

    I praktiken kan du inte sluta jobba, eller ha sgi-skydd 6 månader före bf utan att riskera att du. Sgi inte är skyddad, eftersom du då inte gjort rul oh inte vet vad de kommer skriva för datum i ditt moderskapsintyg. Och försäkringskassans svar på detta är i princip att det är så reglerna ser ut.

    Jag fick mitt moderskapsintyg i vecka 14 eftersom jag bad dem göra mätningar så att jag kunde få det, med en månads uppsägning innebar det att jag jobbade sju dagar i veckan fram till vecka 18. Så för mig hade det verkligen varit fördel om Fk gått på det uträknade datumet och inte moderskapsintyget


    Tack för ditt svar! Ska göra KUB när jag är i vecka 12+4 och då förstod jag det som att de kunde avgöra beräknad födsel. Men är det så att moderskapsintyget inte fås förrän efter RUL så lär jag få det i februari. Tror iofs att det är ganska omöjligt att jag blir flyttad mer än några dagar hit och dit då jag fick hjälp med ägglossningen och vet vilken helg jag hade den. Men får helt enkelt dubbelkolla med FK sen när jag har mer "kött på benen". Tack igen!
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 08:35
    #5
    MiniNin skrev 2020-12-18 08:23:36 följande:

    Tack för ditt svar! Ska göra KUB när jag är i vecka 12+4 och då förstod jag det som att de kunde avgöra beräknad födsel. Men är det så att moderskapsintyget inte fås förrän efter RUL så lär jag få det i februari. Tror iofs att det är ganska omöjligt att jag blir flyttad mer än några dagar hit och dit då jag fick hjälp med ägglossningen och vet vilken helg jag hade den. Men får helt enkelt dubbelkolla med FK sen när jag har mer "kött på benen". Tack igen!


    Jag efterfrågade moderskapsintyg vid första ultraljudet som dock gjordes i vecka 13+. Jag gjorde inte kub så kunde styra så att det ultraljudet blev något senare. Hade jag gjort kub så hade jah inye kunnat få moderskapsintyget redan då, eftersom det hade varit för tidigt för att göra de mätningar som krävdes för det.

    Tyvärr finns det risk att du blir flyttad ändå. Jag har läst om flertalet personer som vet exakt när de haft ägglossning genom ägglossningstest och temp, men ändå blivit flyttade tre veckor. Säkert inte vanligt men du bör vara beredd på att det faktiskt kan hända.

    Ring stället där du ska göra ultraljud och kolla om

    Du kan få mätningar för att få moderskapsintyg redAn vid kub. De kan ju resonerar olika i olika län. Men du bör som sagt ha sagt till innan så att de i sådana fall kan göra rätt mätningar
  • Fri 18 Dec 2020 08:37
    #6

    För att kunna nyttja den regeln om att gå ner i tid med sex månader före så kan du inte gå från annan SGI-skyddad period, så det är viktigt att du verkligen har koll på reglerna. 

  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 08:43
    #7
    Alexi skrev 2020-12-18 08:37:40 följande:

    För att kunna nyttja den regeln om att gå ner i tid med sex månader före så kan du inte gå från annan SGI-skyddad period, så det är viktigt att du verkligen har koll på reglerna. 


    Men visst gäller det efter sjukskrivning, men inte efter arbetslöshet, studier och föräldraledighet? Jag har för mig det Iaf? Ts får naturligtvis kolla med Fk.
  • Anonym (Anna)
    Fri 18 Dec 2020 14:43
    #8

    Förklara gärna hur det funkar? Alltså vad man får och inte.

    Jag kommer troligtvis bli sjukskriven inom kort för utmattning pga jobbet. Gissar på att bli hemma 2-3 mån. Ställer det till problem om jag behöver vara hemma senare pga tex foglossning säg två sista månaderna i graviditeten? Är väldigt tidigt i graviditeten just nu.


    Alexi skrev 2020-12-18 08:37:40 följande:

    För att kunna nyttja den regeln om att gå ner i tid med sex månader före så kan du inte gå från annan SGI-skyddad period, så det är viktigt att du verkligen har koll på reglerna. 


  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 15:32
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-18 14:43:06 följande:

    Förklara gärna hur det funkar? Alltså vad man får och inte.

    Jag kommer troligtvis bli sjukskriven inom kort för utmattning pga jobbet. Gissar på att bli hemma 2-3 mån. Ställer det till problem om jag behöver vara hemma senare pga tex foglossning säg två sista månaderna i graviditeten? Är väldigt tidigt i graviditeten just nu.


    Du måste ha arbetat 6 månader i följd innan 6 månader före graviditeten. Eller 6 månader innan du ska utnyttja skyddet. Har du med tre månader kvar till bf arbetat 6 månader, och innan dess exempelvis varit föräldraledig, så kan du de tre sista månaderna vara hemma och ha sgi skyddad.

    Den stora frågan är alltså vad du gjort de sex månaderna före 6 månader före bf? Har du varit sjukskriven? Kolla med fk om detta räknas som ?arbetad tid? det tror jag att det gör, och isf är din sgi skyddad från 6 månader före bf. Har du däremot varit föräldraledig så omfattas du inte av skyddet de 6 sista månaderna, eftersom du då använder dubbla sgi-skydd
  • Anonym (Hej)
    Fri 18 Dec 2020 15:36
    #10
    Anonym (Anna) skrev 2020-12-18 14:43:06 följande:

    Förklara gärna hur det funkar? Alltså vad man får och inte.

    Jag kommer troligtvis bli sjukskriven inom kort för utmattning pga jobbet. Gissar på att bli hemma 2-3 mån. Ställer det till problem om jag behöver vara hemma senare pga tex foglossning säg två sista månaderna i graviditeten? Är väldigt tidigt i graviditeten just nu.


    Om du specificerar din situation kan jag kanske hjälpa dig mer. Men annars är ett hett tips att ringa Fk
Svar på tråden Gravid. Från när är min SGI skyddad?