• Elin1991

    Precis plussat är student

    Jag har precis plussat och är student. Om allt går som det ska så är det bf augusti 2021 då jag går termin 5 av 6.

    Vi planerar att mannen ska vara fl mellan 50-100% beroende på hur allt går och alla mår.

    Någon som har erfarenhet av att ha fått barn samtidigt som de studerar?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Precis plussat är student
  • Långbenopluto

    Jag fick min son när jag gick termin 6 av 8. Jag skrev därför min c-uppsats medan jag var föräldraledig.

    Det var tufft, men vilja går allt.

  • Elin1991
    Långbenopluto skrev 2020-12-17 15:21:43 följande:

    Jag fick min son när jag gick termin 6 av 8. Jag skrev därför min c-uppsats medan jag var föräldraledig.

    Det var tufft, men vilja går allt.


    Tack för svar! Tog du studieuppehåll eller fortsatte du studera? :):)
  • Anonym (A)

    Har fått två barn under tiden jag pluggat. Tycker det beror mycket på vad man får för barn, om man helammar och hur svår ens utbildning är. Min första hade kolik och ville sen inte sova förrän hon var runt året. Den andra nån slags light-kolik (skrek osköna tider på natten, men inte riktigt tillräckligt många timmar för att klassas som kolik). Plugget gick väldigt sådär och jag orkade till slut inte med det rätt tuffa masterprogrammet jag då gick, utan bytte sen till ett lite lättare program.

  • Långbenopluto
    Elin1991 skrev 2020-12-17 16:07:48 följande:
    Tack för svar! Tog du studieuppehåll eller fortsatte du studera? :):)
    Jag studerade på 50% och var föräldraledig på 50%.
  • krasch556

    jag blev gravid efter att studerat 2 terminer, och tog därför föräldraledigt efter tredje terminen i väntan på att min son skulle födas. får alltså ?hoppa bak? ett år nu när jag ska fortsätta plugga i höst, och då kommer min sambo vara hemma med lillen. fick höra av flera att det inte var någon bra idé att skaffa barn som student, men åtminstone för oss har det funkat superbra hittills! vet att vissa fortsätter plugga även när de har fött, men jag har uppskattat att vara hemma. Det känner man nog bäst själv vad som passar just sin situation! Lycka till!! 

  • Anonym (Plugghäst)

    Jag hade en termin kvar när första barnet föddes, läste på distans och vid obligatorisk träffar skötte sambon bebis, hängde på universitetet och så ammade jag mellan lektionerna. Skrev sedan C-uppsats samtidigt. Så många i min klass fick barn och ingen tog studieuppehål, det gick bra bara man har viljan och stöd av pappan.

  • Anonym (Polarna)

    Två kursare till mig hade respektive fick barn under studierna. Det var riktigt slitigt. Hon som blev gravid var väldigt trött under graviditeten och hade svårt att orka med. Hon som redan hade småbarn slet bla med att sitta på toa och pumpa ut mjölk i föreläsningspauserna. Inte så kul. 


    Själv hade jag jobbiga graviditeter (var deltidssjukskriven) och tuffa spädbarnstider (mycket dåligt med sömn plus komplikationer efter graviditet och förlossning). Hade aldrig fixat att plugga då. 


    Kanske inte det du ville höra. Jag vill inte skrämmas utan mest uppmana er att ha plan B och plan C. Funkar ert tänkta upplägg så är det ju toppen. Men känn dig inte misslyckad om det inte går. Att ni mår så bra ni kan är det viktigaste! 

  • Anonym (Polarna)

    Något som kan vara bra att ha i bakhuvudet är att studierna ju är till för att du ska klara ditt framtida jobb. Tentorna är oviktiga jämförelsevis. Det är viktigt för ditt framtida yrkesliv att du verkligen har ork och kraft att fokusera och lära dig det du behöver kunna. 


    Exjobbet/uppsatsen kan vara viktig för att kunna få vissa jobb. Vet ju inte vad du pluggar, men i flera brancher tittar arbetsgivarna på exjobben för att plocka ut folk att anställa. I de fallen är det ju viktigt att man kan satsa ordentligt, inte skriva med vänsterhanden medan man ammar en bebis vilande på den högra. Bättre i så fall att pausa och vänta tills man kan ge studierna det fokus som behövs. Men du känner ju din branch själv och vet vad som krävs! 

Svar på tråden Precis plussat är student