• sandra­29
    Fri 18 Dec 2020 13:47
    1510 visningar
    24 svar
    24
    1510

    Herpes utbrott

    Hej.

    Jag är gravid i vecka 34.

    Jag fick herpes i underlivet innan graviditeten.

    Nu under graviditeten har jag haft 2 utbrott.

    Ett i vecka 18 och nu andra utbrottet i vecka 34.

    Är detta farligt för bebis i magen?

    Jag kommer föda med kejsarsnitt så är inte orolig för att smitta vid förlossning.

    Men är orolig att jag smittat bebis nu under graviditeten.

    Jag har endast blåsor. Jag är inte påverkad av utbrottet på annat vis så som feber, sveda när jag kissar eller infekterade flytningar. Utan enbart några blåsor.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Herpes utbrott
  • Fri 18 Dec 2020 15:05
    #1

    Oj, kan inte din BM svara på det?

    Byt BM omedelbart i så fall!

  • sandra­29
    Fri 18 Dec 2020 15:52
    #2
    Långbenopluto skrev 2020-12-18 15:05:33 följande:

    Oj, kan inte din BM svara på det?

    Byt BM omedelbart i så fall!


    Fast vad jag vet så ska ska det inte vara någon fara att få utbrott under graviditeten.
  • sandra­29
    Fri 18 Dec 2020 15:53
    #3
    Långbenopluto skrev 2020-12-18 15:05:33 följande:

    Oj, kan inte din BM svara på det?

    Byt BM omedelbart i så fall!


    Fast vad jag vet så ska ska det inte vara någon fara att få utbrott under graviditeten.
  • Fri 18 Dec 2020 16:43
    #4
    sandra29 skrev 2020-12-18 15:53:07 följande:
    Fast vad jag vet så ska ska det inte vara någon fara att få utbrott under graviditeten.
    Nä, men dåså
  • Ariell­an
    Fri 18 Dec 2020 19:26
    #5

    Nej det är ingen fara för barnet

  • sandra­29
    Fri 18 Dec 2020 19:48
    #6
    Ariellan skrev 2020-12-18 19:26:39 följande:

    Nej det är ingen fara för barnet


    Det är väl bara vid förlossningen det kan bli farligt?

    Usch jag har varit så orolig denna graviditeten.
  • Ariell­an
    Fri 18 Dec 2020 19:52
    #7
    sandra29 skrev 2020-12-18 19:48:30 följande:

    Det är väl bara vid förlossningen det kan bli farligt?

    Usch jag har varit så orolig denna graviditeten.


    Ja precis.
  • Fri 18 Dec 2020 21:28
    #8

    Hej Sandra!

    Vid en primär herpesinfektion under graviditeten finns en liten risk att viruset överförs till fostret. Du hade enligt uppgift din första infektion redan innan du blev gravid. För den som haft en herpesinfektion tidigare får barnet antikroppar från mamman. Det finns en risk att överföra viruset vid vaginal förlossning som du undgår. Risken att överföra viruset till barnet är större om mamma har primärinfektion vid förlossningen än om hon har en sekundär infektion (just på grund av antikropparna).

    Tänk på att inte pussa bebis om du även har herpes vid munnen och var noga med handhygien så du inte överför viruset (exempelvis om du torkar dig efter toa besök och har utbrott i underlivet och sen tar i bebis kan viruset överföras men jag förutsätter att hela mänskligheten tvättar händerna noga efter den aktiviteten).

    Hoppas detta gav dig svaren du behövde.

    Lycka till med förlossningen och kommande bebis!

  • Sat 19 Dec 2020 09:04
    #9

    Hej! Jag har herpes med och om det har varit utslaget 2 gånger eller mer under graviditeten ska du äta någon medicin, kommer inte ihåg vad den hette. Min barnmorska frågade nämligen mig detta i torsdags. Det kan även smitta över till barnet i en vaginal förlossning och barn kan bli sjuka av det, mycket värre än vad vi vuxna blir. Kommer inte exakt ihåg hur sjuka, men man får göra kejsarsnitt för att undvika att detta ska inträffa så jag förmodar att det är rätt illa.

    Konstigt att din barnmorska inte tagit upp detta med dig? För hon borde väll ha fått veta att du har herpes redan i början av dig graviditet?


    Hejhej
  • sandra­29
    Sat 19 Dec 2020 09:16
    #10
    SofiaSamuelson89 skrev 2020-12-19 09:04:33 följande:

    Hej! Jag har herpes med och om det har varit utslaget 2 gånger eller mer under graviditeten ska du äta någon medicin, kommer inte ihåg vad den hette. Min barnmorska frågade nämligen mig detta i torsdags. Det kan även smitta över till barnet i en vaginal förlossning och barn kan bli sjuka av det, mycket värre än vad vi vuxna blir. Kommer inte exakt ihåg hur sjuka, men man får göra kejsarsnitt för att undvika att detta ska inträffa så jag förmodar att det är rätt illa.

    Konstigt att din barnmorska inte tagit upp detta med dig? För hon borde väll ha fått veta att du har herpes redan i början av dig graviditet?


    Jag kommer ha kejsarsnitt och därför är jag inte behov av någon medecin.
Svar på tråden Herpes utbrott