• sandra­29
    Fri 18 Dec 2020 17:06
    730 visningar
    4 svar
    4
    730

    Vem kommer papper till om namn och faderskap när man är särbo?

    Hej.

    Det är så att jag är gravid och jag och barnets pappa är särbo. Vi är tillsammans men bor inte tillsammans.

    Jag funderar på hur det blir med papper från tex Skatteverket om namn.

    Skickas det till pappa eller mamman när man bor på olika adresser?

    Vi har skickat in bekräftelse på faderskapet till kommunen men där står det bara hans adress eftersom han var inloggade med sitt BankID.

    Så därför är jag orolig att alla papper kommer till pappan eller kollar dom var mamman är folkbokförd och skickar pappren till mig ändå?

    Mvh Sandra

  • Svar på tråden Vem kommer papper till om namn och faderskap när man är särbo?
  • Fri 18 Dec 2020 17:30
    #1

    Det borde skickas till mamman.

  • Sun 20 Dec 2020 08:54
    #2

    Mamman

  • Kleopa­tra60
    Thu 18 Feb 2021 18:20
    #3

    Hej, jag e också särbo med min kille o ska föda barn om 2 månader o tänkte skriva faderskapsintyg innan. Nu ska tydligen en utredare ringa mej ?? Varför då? Va äre för frågor som ställs ? E de lag på faderskapstest även fast vi båda e säkra på att killen e pappan? Känns som de blev mkt krångligare för man inte e gifta/sambos. Men vi e ju liksom tillsammans fast skriva på olika lägenheter

  • Thu 18 Feb 2021 18:24
    #4
    Kleopatra60 skrev 2021-02-18 18:20:48 följande:

    Hej, jag e också särbo med min kille o ska föda barn om 2 månader o tänkte skriva faderskapsintyg innan. Nu ska tydligen en utredare ringa mej ?? Varför då? Va äre för frågor som ställs ? E de lag på faderskapstest även fast vi båda e säkra på att killen e pappan? Känns som de blev mkt krångligare för man inte e gifta/sambos. Men vi e ju liksom tillsammans fast skriva på olika lägenheter


    Även om man inte är gift så måste det utredas trots att man är sambor, och nej, de gör inte ett faderskapstest om ni inte begär det. (gör dock inte som jag som blev så paff att jag glömde mitt barns OCH min mans personnummer när utredaren ringde - det gjorde att jag fick lite extra kontrollfrågor i telefon innan jag fick gå upp till kommunen och vi skrev på pappren.
Svar på tråden Vem kommer papper till om namn och faderskap när man är särbo?