• Sat 19 Dec 2020 16:16
    5087 visningar
    7 svar
    7
    5087

    Du som varit har/har haft covid 19 som gravid

    Hej! Har nyligen testat positivt för covid-19 och är i v.12. Någon annan i liknande situation? Är också intresserad av att höra hur det gått för er som fött barn o har haft covid. Hur mår barnet? Är det friskt osv?

    Tusen tankar som snurrar i huvudet angående de.. Vården säger att det ska vara lugnt samtisigt som man läser att det är dåligt med just forskning på tidig graviditet och covid..

  • Svar på tråden Du som varit har/har haft covid 19 som gravid
  • Sat 19 Dec 2020 16:33
    #1

    Jag fick det i samma vecka som du. Fick ett milt förlopp. Var sjuk som en mild förkylning i 5 dagar. Frisk efter 1 vecka och gick tillbaka till jobbet. Är nu i v20 och de säger att barnet mår som det ska.

    Smittskydd tyckte snarare att det var bra att jag blev sjuk när jag blev utifrån att jag vårdar covid patienter och de bedömmer mig som immun minst 6 mån så jag bör vara skyddad till efter förlossningen.

    Positivt var iaf att min lukt och smak försvann en kort tid och det lindrande mitt gravidillamående mycket.

  • Sat 19 Dec 2020 18:08
    #2

    Gravid vecka 23, inne på tillfrisknande efter covid nu.

    Rätt milda men segdragna symptom. Fick feber 2 dagar men de gick aldrig över 38,2.

    Nu har jag ytterst lite rethosta kvar, huvudvärk och är fruktansvärt trött. Inne på dag 11 för mig nu.

    Ungen sparkar och lever rövare så antar att allt är som de ska där inne. Ska på privat tillväxtultraljud den 27e januari.

  • Sat 19 Dec 2020 18:29
    #3
    Aamon skrev 2020-12-19 16:33:03 följande:

    Jag fick det i samma vecka som du. Fick ett milt förlopp. Var sjuk som en mild förkylning i 5 dagar. Frisk efter 1 vecka och gick tillbaka till jobbet. Är nu i v20 och de säger att barnet mår som det ska.

    Smittskydd tyckte snarare att det var bra att jag blev sjuk när jag blev utifrån att jag vårdar covid patienter och de bedömmer mig som immun minst 6 mån så jag bör vara skyddad till efter förlossningen.

    Positivt var iaf att min lukt och smak försvann en kort tid och det lindrande mitt gravidillamående mycket.


    Skönt att höra! Jag tänkte så med tills jag hörde på en podd om graviditet o covid att man inte vet mycket om covid i tidig graviditet. Men att alla bebisar som fötts har mått okej i princip.

    Ja jag jobbar med människor hela tiden(är optiker och är nära kunder). Så den delen är ju positiv. Sen tror jag att jag ska försöka gå hem tidigare nu för att inte riskera nåt
  • Sat 19 Dec 2020 18:31
    #4
    Idaaarv skrev 2020-12-19 18:08:10 följande:

    Gravid vecka 23, inne på tillfrisknande efter covid nu.

    Rätt milda men segdragna symptom. Fick feber 2 dagar men de gick aldrig över 38,2.

    Nu har jag ytterst lite rethosta kvar, huvudvärk och är fruktansvärt trött. Inne på dag 11 för mig nu.

    Ungen sparkar och lever rövare så antar att allt är som de ska där inne. Ska på privat tillväxtultraljud den 27e januari.


    Jag har också milda men långdragna symtom. Kännt mig ok hela tiden men hostan är jobbig o känner av andningen men lite. Gränsat till feber men bara 37,8 max.

    Hoppas de vänder nu. Hae börjat känna lite smak nu så de känns iaf positivt.

    Ska på KUB nästa vecka o hoppas verkligen jag kan gå dit
  • Sat 19 Dec 2020 18:36
    #5
    LyCKa55 skrev 2020-12-19 18:31:38 följande:

    Jag har också milda men långdragna symtom. Kännt mig ok hela tiden men hostan är jobbig o känner av andningen men lite. Gränsat till feber men bara 37,8 max.

    Hoppas de vänder nu. Hae börjat känna lite smak nu så de känns iaf positivt.

    Ska på KUB nästa vecka o hoppas verkligen jag kan gå dit


    Skönt att de ändå inte är allvarligare än så, även om det är sjukt jobbigt när de blir så långdraget.

    Hade lite ont när jag andades för någon vecka sedan men de gick över efter någon dag.

    Smak har jag haft hela tiden, lukten är däremot borta. Börjar känna lite nu så hoppas det är påväg tillbaka nu.
  • Sat 19 Dec 2020 18:43
    #6
    Idaaarv skrev 2020-12-19 18:36:22 följande:

    Skönt att de ändå inte är allvarligare än så, även om det är sjukt jobbigt när de blir så långdraget.

    Hade lite ont när jag andades för någon vecka sedan men de gick över efter någon dag.

    Smak har jag haft hela tiden, lukten är däremot borta. Börjar känna lite nu så hoppas det är påväg tillbaka nu.


    Ja det är skönt o jag hoppas de håller sig så.

    Jag tappade smaken o lukten ett par dagar men nu börjar jag känna lite igen:)

    Något som varir jobbigt är att jag mått sjukt illa o kräkts en del. Tror de kan bero på att jag inte kännt av hungern som vanligt o därför blivit lite "för hungrig" vilket brukar ge mig illamående. Brukar liksom äta nåt i förebyggande annars.
  • Berguv­en
    Sat 19 Dec 2020 18:59
    #7

    Jag fick covid-19 i slutet av september och var då i vecka 26 och är nu i vecka 38. Jag blev inte allvarligt sjuk utan det var mer som en segdragen förkylning. 

    Hur barnet har påverkats vet jag tyvärr inte, mer än att han verkar må bra och växer som han ska. 

    Det smittskyddsläkaren sa var att det var bra att jag var rätt långt gången när jag blev sjuk, då fostret är mycket känsligare tidigt i graviditeten. Det man kan hoppas på är att bebisen fått lite antikroppar från detta. Jag är faktiskt också lite glad att jag fick det så tidigt, så att jag slipper oroa mig för att få det nu i slutet på graviditeten (förhoppningsvis får jag inte det igen). Nu är min största oroa att min sambo ska få det så han inte kan närvara på förlossningen, vilket är min största rädsla då han är mitt nav, min stabila punkt. 

Svar på tråden Du som varit har/har haft covid 19 som gravid