• toenai­l
    Mon 21 Dec 2020 07:38
    4561 visningar
    14 svar
    14
    4561

    Gravid och allt STINKER. Hjälp!

    Jag är i vecka 10 och började bli illamående för ca 1 månad sedan. Allt stinker i mitt hem. Fattar inte! Vi pratar om mina kläder, ytterkläderna och ja, hela mitt hem. Jag måste bli av med lukten men vet inte hur! Kan inte tvätta mina kläder hela tiden och speciellt inte min vinterjacka. Är känslig för parfym också så att spraya parfym överallt är ingen bra idé. Finns det någon här som har någon idé? Någon som har/är med om samma sak?

  • Svar på tråden Gravid och allt STINKER. Hjälp!
  • LFF
    Mon 21 Dec 2020 08:31
    #1
    toenail skrev 2020-12-21 07:38:14 följande:

    Jag är i vecka 10 och började bli illamående för ca 1 månad sedan. Allt stinker i mitt hem. Fattar inte! Vi pratar om mina kläder, ytterkläderna och ja, hela mitt hem. Jag måste bli av med lukten men vet inte hur! Kan inte tvätta mina kläder hela tiden och speciellt inte min vinterjacka. Är känslig för parfym också så att spraya parfym överallt är ingen bra idé. Finns det någon här som har någon idé? Någon som har/är med om samma sak?


    Det är hormonerna som spelar dig ett spratt. Jag blev extremt doftkänslig under min första graviditet. Det var hemskt. Men tyvärr är det bara att leva igenom det. För det spelar ingen roll hur mycket du tvättar, du kommer att tycka att det stinker ändå.
  • Mon 21 Dec 2020 08:56
    #2
    LFF skrev 2020-12-21 08:31:54 följande:

    Det är hormonerna som spelar dig ett spratt. Jag blev extremt doftkänslig under min första graviditet. Det var hemskt. Men tyvärr är det bara att leva igenom det. För det spelar ingen roll hur mycket du tvättar, du kommer att tycka att det stinker ändå.


    Jag instämmer i detta. Jag blir enormt luktkänslig som gravid. Tål inte lukten av mat, diskmaskinsdiskmedel (har inte ens kunnat öppna besticklådan för att jag har känt parfymdoften från de rena besticken), lukten av betongen i vårt hus (?!?), lukten av min man. Helt fruktansvärt. Under min första graviditet kunde jag inte äta inne i vårt hus pga att jag tyckte att det stank betong i huset så när det var som värst fick jag sitta i bilen och äta. Låter helt galet men jag kände verkligen en stank. Grill-os, kaffe, parfymerad tvål osv gjorde mig galen av illamående.

    För mig brukar det lätta när illamåendet blir bättre i andra trimestern. Så håll ut.
  • Mon 21 Dec 2020 09:00
    #3

    Som föregående säger, det är bara att leva igenom, de blir bättre snart. Hade likadant när jag var gravid, kunde inte ens krama min man då jag tyckte han luktade så äckligt ! Och ny disktrasa varje dag. Men de gav sig efter ett par veckor :)

  • Mon 21 Dec 2020 13:31
    #4

    Jag var luktöverkänslig med båda barnen. Värst med den andra. Maken nyduschad så fullkomligt hulkade jag! En massa andra lukter också. Diskmaskinen. Tandkräm. Borsta tänderna på mig själv var ett helvete. Kaffe som jag normalt älskar lukten av var vidrigt. Men det går över. Om inte annat så efter 8,5 månad. 

  • Mon 21 Dec 2020 14:03
    #5
    Jag är bara jag skrev 2020-12-21 13:31:21 följande:

    Jag var luktöverkänslig med båda barnen. Värst med den andra. Maken nyduschad så fullkomligt hulkade jag! En massa andra lukter också. Diskmaskinen. Tandkräm. Borsta tänderna på mig själv var ett helvete. Kaffe som jag normalt älskar lukten av var vidrigt. Men det går över. Om inte annat så efter 8,5 månad. 


    Hahaha, så hemskt alltså!! Skönt att det går över efter 8,5 månad iaf ;)
  • Mon 21 Dec 2020 14:33
    #6
    Solblomma30 skrev 2020-12-21 14:03:15 följande:
    Hahaha, så hemskt alltså!! Skönt att det går över efter 8,5 månad iaf ;)
    Ja, överlag var att vara gravid ren tortyr. Men värt det i slutänden.  Solig   Man glömmer fort allt elände. Och blir gravid igen!  
  • Mon 21 Dec 2020 19:08
    #7
    Jag är bara jag skrev 2020-12-21 14:33:08 följande:

    Ja, överlag var att vara gravid ren tortyr. Men värt det i slutänden.     Man glömmer fort allt elände. Och blir gravid igen!  


    Ja det är galet!! Är väl naturens sätt att se till att arten överlever ;)
  • toenai­l
    Mon 21 Dec 2020 19:57
    #8

    Tack för alla svar. Har skrattat så mycket åt vissa av er. Äta mat i bilen tex, hahaha och att hulka över doften av sin nyduschade man. Det är verkligen GALET vad som händer med kroppen. Jag sprejade en fräsch parfym på jackan idag och det hjälpte så parfym kanske är min lösning gällande klädesplaggen men hemmet stinker fortfarande så där får jag väl bara hålla ut.

    Ett annat problem jag upplever är att jag får kväljningar varje gång jag borstar tänderna. Närmare bestämt när det är dags att spotta. Känner mig inte illamående av tandkrämen eller liknande så vet inte varför jag får kväljningar. Vet någon om sånt brukar hålla i sig hela graviditeten?

  • Mon 21 Dec 2020 21:03
    #9

    Tyvärr höll det där med tandborstningen i sig hela graviditeterna. Men det var ändå en av de lindrigare åkommorna.

  • Mon 21 Dec 2020 21:52
    #10
    toenail skrev 2020-12-21 19:57:31 följande:

    Tack för alla svar. Har skrattat så mycket åt vissa av er. Äta mat i bilen tex, hahaha och att hulka över doften av sin nyduschade man. Det är verkligen GALET vad som händer med kroppen. Jag sprejade en fräsch parfym på jackan idag och det hjälpte så parfym kanske är min lösning gällande klädesplaggen men hemmet stinker fortfarande så där får jag väl bara hålla ut.

    Ett annat problem jag upplever är att jag får kväljningar varje gång jag borstar tänderna. Närmare bestämt när det är dags att spotta. Känner mig inte illamående av tandkrämen eller liknande så vet inte varför jag får kväljningar. Vet någon om sånt brukar hålla i sig hela graviditeten?


    Hahaha, ja men eller hur! Det låter som att man hittar på och är helt galen, men där och då känner man det verkligen!!

    Jag har också blivit mer illamående av att borsta tänderna, jättekonstigt. Det gick dock över för mig när illamåendet lättade :) Hoppas det blir likadant för dig! Angående ditt hus så kanske du kan skaffa nån aromalampa eller liknande och ha lite lavendelolja eller nåt i så att det doftar gott men milt i rummen? Risken är ju att du mår illa av det också sen bara :P Gravidnäsor är inte att leka med!
  • toenai­l
    Tue 22 Dec 2020 09:53
    #11
    Solblomma30 skrev 2020-12-21 21:52:32 följande:

    Hahaha, ja men eller hur! Det låter som att man hittar på och är helt galen, men där och då känner man det verkligen!!

    Jag har också blivit mer illamående av att borsta tänderna, jättekonstigt. Det gick dock över för mig när illamåendet lättade :) Hoppas det blir likadant för dig! Angående ditt hus så kanske du kan skaffa nån aromalampa eller liknande och ha lite lavendelolja eller nåt i så att det doftar gott men milt i rummen? Risken är ju att du mår illa av det också sen bara :P Gravidnäsor är inte att leka med!


    Hoppas det går över för mig med! Men hoppas främst att illamåendet går över. Nu stinker parfymen också som funkade bra i förrigår. Suuuuuck. Och JAG stinker nu. Mina händer luktar så himla illa hahaha min sambo fattar absolut ingenting och bara skrattar åt mig.

    Ja jag kanske ska testa en aromalampa, eller kanske köpa lavendelolja och se om jag ens klarar av den lukten först.
  • Tue 22 Dec 2020 10:45
    #12
    toenail skrev 2020-12-22 09:53:19 följande:

    Hoppas det går över för mig med! Men hoppas främst att illamåendet går över. Nu stinker parfymen också som funkade bra i förrigår. Suuuuuck. Och JAG stinker nu. Mina händer luktar så himla illa hahaha min sambo fattar absolut ingenting och bara skrattar åt mig.

    Ja jag kanske ska testa en aromalampa, eller kanske köpa lavendelolja och se om jag ens klarar av den lukten först.


    Jag har också haft jätteproblem med att jag har hatat min egen lukt som gravid, haha. Hemskt verkligen! Är aldrig så ren som när jag är gravid pga att jag måste duscha hela tiden för att inte hata min egen lukt. Gud så märkligt. Hoppas det lugnar sig för dig snart :) I vilken vecka är du nu?
  • Tue 22 Dec 2020 10:46
    #13

    Såg att du är i vecka tio :) Det brukar vara som allra värst för mig vecka 9-10. Så du är fhpnv på toppen nu och så blir det långsamt bättre!

  • toenai­l
    Tue 22 Dec 2020 12:42
    #14
    Solblomma30 skrev 2020-12-22 10:45:20 följande:

    Jag har också haft jätteproblem med att jag har hatat min egen lukt som gravid, haha. Hemskt verkligen! Är aldrig så ren som när jag är gravid pga att jag måste duscha hela tiden för att inte hata min egen lukt. Gud så märkligt. Hoppas det lugnar sig för dig snart :) I vilken vecka är du nu?


    Hoppas det är som värst nu och att det bara blir bättre och bättre från nu. Varför blir man ens så luktkänslig som gravid?
Svar på tråden Gravid och allt STINKER. Hjälp!