• Anonym (Är det ens laglig­t)
    Fri 25 Dec 2020 23:34
    563 visningar
    8 svar
    8
    563

    Dödsfall

    Vet ärlig inte hur jag ska hantera detta. Nyss dog min favoritförälder det är endast jag och ett syskon som är arvtagare. Men den andra föräldern ska vara med på allt och bestämma allt och lägga sig i och ringa och skicka sms på hur saker ska och bör skötas. Krävde att medverka på begravningsbyrån och att stå med i dödsannonsen.

    Bestämmer vem som ska ärva vad och låter mitt syskon fritt plocka saker ur lägenheten innan vi varken begravt eller haft en bodelning. Vilket jag vet att man inte får, man ska och bör inte ta så mycket som en servett med sig.

    Till saken hör att våra föräldrar är skilda sedan 30 år men föräldern påstår att dom haft sååååå fin kontakt och att det är en ?sista vilja? att hen ska vara delaktig. Men en muntligt påstådd sista vilja tycker jag inte är godtagbar. Jag vill inte att föräldern ska vara delaktig och bestämma någonting men mitt syskon vill det eller Så säger Människan ingenting.

    Vi har tagit hjälp av jurist och tror ni den kan säga att han ska hålla sig borta?

  • Svar på tråden Dödsfall
  • Anonym (M)
    Sat 26 Dec 2020 00:12
    #1

    Nej, man ska inte ta något innan bodelning och arvet är fördelat. Lösöre som ej är av ekonomisk betydelse brukar man komma överens om och dela upp mellan arvtagarna (du och ditt syskon kan exempelvis ta en servis var etc.).

    Finns det skriftligt bevis på den goda relationen mellan föräldrarna i form av sms, mail, vittnen etc.? Om inte så väger inte ett eventuellt muntligt avlat högt. Han faller för mig inom kategorin övrig släkt och vänner i dödsannonsen tänker jag...

    Beklagar sorgen! Juristen är mycket bättre lämpad att svara på möjligheterna ni har. En sak är vad som är juridiskt riktigt. En helt annan sak är hur lätt eller svårt det är att få andra människor att följa det...

  • Anonym (...)
    Sat 26 Dec 2020 09:41
    #2

    Om personen går in och tar saker från dödsboet borde det väl polisanmälas som stöld, tänker jag.

  • Anonym (Är det ens laglig­t) Trådstartaren
    Sat 26 Dec 2020 09:47
    #3
    Anonym (M) skrev 2020-12-26 00:12:36 följande:

    Nej, man ska inte ta något innan bodelning och arvet är fördelat. Lösöre som ej är av ekonomisk betydelse brukar man komma överens om och dela upp mellan arvtagarna (du och ditt syskon kan exempelvis ta en servis var etc.).

    Finns det skriftligt bevis på den goda relationen mellan föräldrarna i form av sms, mail, vittnen etc.? Om inte så väger inte ett eventuellt muntligt avlat högt. Han faller för mig inom kategorin övrig släkt och vänner i dödsannonsen tänker jag...

    Beklagar sorgen! Juristen är mycket bättre lämpad att svara på möjligheterna ni har. En sak är vad som är juridiskt riktigt. En helt annan sak är hur lätt eller svårt det är att få andra människor att följa det...


    Jo men att plocka med andra utifrån bara för att dom kräver att vara delaktiga
  • Sat 26 Dec 2020 10:12
    #4
    Anonym (Är det ens lagligt) skrev 2020-12-25 23:34:20 följande:

    Vet ärlig inte hur jag ska hantera detta. Nyss dog min favoritförälder det är endast jag och ett syskon som är arvtagare. Men den andra föräldern ska vara med på allt och bestämma allt och lägga sig i och ringa och skicka sms på hur saker ska och bör skötas. Krävde att medverka på begravningsbyrån och att stå med i dödsannonsen.

    Bestämmer vem som ska ärva vad och låter mitt syskon fritt plocka saker ur lägenheten innan vi varken begravt eller haft en bodelning. Vilket jag vet att man inte får, man ska och bör inte ta så mycket som en servett med sig.

    Till saken hör att våra föräldrar är skilda sedan 30 år men föräldern påstår att dom haft sååååå fin kontakt och att det är en ?sista vilja? att hen ska vara delaktig. Men en muntligt påstådd sista vilja tycker jag inte är godtagbar. Jag vill inte att föräldern ska vara delaktig och bestämma någonting men mitt syskon vill det eller Så säger Människan ingenting.

    Vi har tagit hjälp av jurist och tror ni den kan säga att han ska hålla sig borta?


    Det viktiga är att du och ditt syskon är överens om hur ni ska hantera detta. Det är ni som bestämmer. Vill ni inte ha med er pappa så är det helt ok.

    Att ta med saker från dödsboet är ok men grejerna ska ingå i bouppteckning och arvskiftet.
  • Anonym (Är det ens laglig­t) Trådstartaren
    Sat 26 Dec 2020 10:52
    #5
    Kjell2 skrev 2020-12-26 10:12:52 följande:

    Det viktiga är att du och ditt syskon är överens om hur ni ska hantera detta. Det är ni som bestämmer. Vill ni inte ha med er pappa så är det helt ok.

    Att ta med saker från dödsboet är ok men grejerna ska ingå i bouppteckning och arvskiftet.


    Nu är vi ju inte det, syskonet vill men jag känner mig inte alls bekväm med att ha pappa där
  • Sat 26 Dec 2020 10:57
    #6
    Anonym (Är det ens lagligt) skrev 2020-12-26 10:52:08 följande:

    Nu är vi ju inte det, syskonet vill men jag känner mig inte alls bekväm med att ha pappa där


    Steg ett blir att du och ditt syskon kommer fram till hur ni ska göra med begravning, dödsannons, bodelning mm

    Om ni börjar dela upp saker nu, vilket är helt ok, se till att det blir hyfsat jämt. Om ditt syskon tar något, så tar du motsvarande.
  • Anonym (sätt ner foten!­)
    Sat 26 Dec 2020 11:34
    #7
    Anonym (Är det ens lagligt) skrev 2020-12-26 10:52:08 följande:

    Nu är vi ju inte det, syskonet vill men jag känner mig inte alls bekväm med att ha pappa där


    Då får du ju sluta mesa och sätta ner foten.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Sat 26 Dec 2020 13:55
    #8

    Jag säger också: sluta mesa.

    Jösses, de var inte ens tillsammans.
    Sätt ner foten.
    Saker som tagits ska genast lämnas tillbaka.

    När min pappa dog så var det också lite tjafs.
    Min "halvbror" ville stå med i annonsen.
    Min pappas "syster" ville komma på begravningen.

    "halvbror" hade inte funnits i min pappas liv på flera år så nä du kan skaffa en egen annons.
    Samma med min pappas "syster", hon bröt med honom för många år sen, kring när jag föddes tror jag.
    Har man inte haft kontakt på över 20 år behöver man inte komma på begravningen heller.
    Hennes ord: han var ju min bror kan reta mig än idag, att jag inte sa till kärringen, jaha och när han levde då? Var han inte din bror då?

    Tillbaka till TS: stå på dig i detta., du kommer att ångra dig annars,

Svar på tråden Dödsfall