• gbgumm­an
    Sat 26 Dec 2020 09:47
    1242 visningar
    6 svar
    6
    1242

    Någon annan som bakar allt bröd själv

    Sedan flera år sedan har jag (med några undantag så klart) bakat brödet själv. Till min hjälp har jag min våg och min KitchenAid. Måste vara bröd som inte kräver för många ingredienser eller moment och så vill jag alltid baka i en form. Jag bakar mest ett fantastiskt:
    Formbröd med lite durummjöl.
    Grytbröd med råg och vete
    Nu till jul har det blivit mycket vörtbrödet lite för många ingredienser men för övrigt är det ett lätt recept i form.
    Kan jag få andra tips på lätta bröd i form.

  • Svar på tråden Någon annan som bakar allt bröd själv
  • Sat 26 Dec 2020 10:34
    #1

    Har bakat mitt matbröd själv sedan många år

    Standardrecept:

    6 delar Vetemjöl
    6 delar Grovt Rågmjöl (tex från Saltå Kvarn - allt mjöl jag använder kommer där ifrån, lite dyrare men godare)
    1 del sesamfrö
    Mörk sirap + malt eller brödsirap (hittar tyvärr ingen ekologisk mörk- eller Brödsirap)
    God olja (raps eller solros) Olivolja fungerar inte så bra.
    Salt

    Svårare är det inte.:

  • sextio­talist
    Sat 26 Dec 2020 10:38
    #2

    Det går åt så lite mjukt bröd hos oss och det enda brödet jag kan äta, utan toalettspring, är vitt bröd med snälla fiber.

    Det går inte att göra gott själv.

    Sambon äter knäckebröd

  • Sat 26 Dec 2020 11:41
    #3

    Har oxå börjar baka själv, massa frön och helt utan socker. Tar 5 min att slänga ihop, ingen jäsning och sen en timme i ugnen. Sambon och min pappa är helt frälsta i det :)

  • Sat 26 Dec 2020 11:51
    #4

    Jag bakar ett kalljäst bröd, som man inte behöver knåda. Fantastiskt gott och lättbakat.

    www.simplysogood.com/artisan-no-knead-bread/

  • gbgumm­an
    Sat 26 Dec 2020 16:26
    #5
    Virriga Vera skrev 2020-12-26 11:51:37 följande:

    Jag bakar ett kalljäst bröd, som man inte behöver knåda. Fantastiskt gott och lättbakat.

    www.simplysogood.com/artisan-no-knead-bread/


    Tack kallgäst med torrgäst är mitt grytbröd. Mycket lättbakat. Brukar sätta en deg innan jag går till jobbet.
  • Jinks
    Sat 26 Dec 2020 18:04
    #6

    Brukar få en brännande känsla i halsen och känslan av ett tryck inifrån när jag bakat bröd. Läst att det kan bli så om man inte knådat degen ordentligt eller den inte fått jäsa tillräckligt. Väger upp allting 100% exakt så det är inte problemet. Händer inte alltid. Mitt bröd har en tendens att bli tungt.

Svar på tråden Någon annan som bakar allt bröd själv