• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574859 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574859

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Mon 28 Dec 2020 09:34
    #11
    Smulz skrev 2020-12-27 23:49:40 följande:

    Vart i landet bor ni? För oss var det ingen kö alls för landstingsförsöken. Vi fick börja på en gång. Fick även göra äggledarspolning som en del av vår utredning för att utesluta att det inte var något med det.


    Jag bor i västmanland :)
  • Mon 28 Dec 2020 10:12
    #12
    Lewaize skrev 2020-12-27 23:36:32 följande:

    Vi valde privat direkt av den anledningen att vi ansåg att ?gå och vänta på att få barn? kostade oss lika mycket som att betala själva för ett då psykisk och fysisk stress också är en kostnad i sig :) från det att vi tog kontakt med kliniken tills dess att vi blev gravida genom ICSI så tog det 3 månader. Vill inte ens tänka på hur lång tid det skulle kunna ta genom landstinget! Kön har man ju hört ringlar sig orimligt lång och vissa får vänta superlänge:(


    Tack för input :) Som läget är nu verkar ju också de privata köra på medan regionerna har pausat allt.
  • Mon 28 Dec 2020 10:17
    #13
    Smulz skrev 2020-12-27 23:49:40 följande:

    Vart i landet bor ni? För oss var det ingen kö alls för landstingsförsöken. Vi fick börja på en gång. Fick även göra äggledarspolning som en del av vår utredning för att utesluta att det inte var något med det.


    Jag bor i Värmland. Har inte hört av mig till sjukhusets fertilitetsmottagning utan till en privat som är kopplad till regionen. Funderar på att göra en egenremiss till sjukhuset nu eftersom kliniken samarbetar med Örebro sjukhus. Och de har ju stängt nu :(
  • Mon 28 Dec 2020 20:42
    #14

    Hänger gärna på här! Vi var på sista utredningsmätet idag, oförklarligt barnlösa efter 2 års försök. Remissen till ivf skickas efter spolningen i början av februari.

    Hur stora är oddsen att man hinner komma igång innan sommaren?

    Är det någon som går i Malmö och vet om dem ens håller igång nu under corona? Läkaren vi träffade idag trodde inte dem hade några större köer men man vet ju aldrig.

  • Mon 28 Dec 2020 21:51
    #15
    Cheneyney skrev 2020-12-28 20:42:59 följande:

    Hänger gärna på här! Vi var på sista utredningsmätet idag, oförklarligt barnlösa efter 2 års försök. Remissen till ivf skickas efter spolningen i början av februari.

    Hur stora är oddsen att man hinner komma igång innan sommaren?

    Är det någon som går i Malmö och vet om dem ens håller igång nu under corona? Läkaren vi träffade idag trodde inte dem hade några större köer men man vet ju aldrig.


    Bara man blir inskriven på fertmottagningen så kommer det gå ganska fort :)
  • Mon 28 Dec 2020 22:36
    #16
    Tjej94 skrev 2020-12-28 21:51:41 följande:

    Bara man blir inskriven på fertmottagningen så kommer det gå ganska fort :)


    Åååh, hoppas så på det! Man blir ju lite galen av all väntan, bara utredningen tog ca 9 månader pga covid. Fördelen är att det nu gått 2 år så ingen väntan att få remissen till ivf skickad iallafall!
  • Tue 29 Dec 2020 09:08
    #17
    Cheneyney skrev 2020-12-28 20:42:59 följande:

    Hänger gärna på här! Vi var på sista utredningsmätet idag, oförklarligt barnlösa efter 2 års försök. Remissen till ivf skickas efter spolningen i början av februari.

    Hur stora är oddsen att man hinner komma igång innan sommaren?

    Är det någon som går i Malmö och vet om dem ens håller igång nu under corona? Läkaren vi träffade idag trodde inte dem hade några större köer men man vet ju aldrig.


    Hej!

    Vi går på RMC i Malmö (inte påbörjar behandling än pga väntar på cellprov). Vi fick kallelse ca en månad efter remissen skickades i höstas och då var första besöket två veckor därefter. Gick mkt snabbare än jag trott!

    Just nu väntar vi på att jag ska få grönt på mitt cellprov. Typiskt att mitt var precis för gammalt (precis 3 år) och det är eventuellt 1-2 månaders väntetid för att få svar på grund av högt tryck på provanalyser Jävla coronaskit! Men sen får vi anmäla start vid nästa mens där efter. De kan neka en två ggr innan de måste prioritera en.

    Så... om remissen skickas i början av februari borde ni fått komma igång med en behandling innan sommaren. Vi håller tummarna för det iaf
  • Wed 30 Dec 2020 10:05
    #18

    Vi ska på vårt första planeringsmöte på ivf-kliniken nu efter julhelgerna! Känns skönt att komma igång efter all väntan.

    Bor i Stockholm och har försökt i 1,5 år. Utredningen visade ingenting speciellt. Kanske något nedsatta spermier hos min kille. Vi är 31 och har inga barn sedan tidigare.

    Hakar gärna på här :)

  • Wed 30 Dec 2020 17:02
    #19
    Cheneyney skrev 2020-12-28 20:42:59 följande:

    Hänger gärna på här! Vi var på sista utredningsmätet idag, oförklarligt barnlösa efter 2 års försök. Remissen till ivf skickas efter spolningen i början av februari.

    Hur stora är oddsen att man hinner komma igång innan sommaren?

    Är det någon som går i Malmö och vet om dem ens håller igång nu under corona? Läkaren vi träffade idag trodde inte dem hade några större köer men man vet ju aldrig.


    Vår utredning tog väldigt lång tid, fastnade på spermieanalyserna som tog väldigt många månader. Remiss skickades i november och vi har inskrivningsmöte nu i mitten av januari. Verkar som att Malmö håller igång men så klart med förbehållet att tider kan behöva ändras med kort varsel.

    Så med lite tur hinner ni också igång innan sommaren! Bara hoppas de fortsätter hålla öppet och köra på trots Covid.
  • Wed 30 Dec 2020 17:11
    #20
    Jenzia skrev 2020-12-29 09:08:55 följande:

    Hej!

    Vi går på RMC i Malmö (inte påbörjar behandling än pga väntar på cellprov). Vi fick kallelse ca en månad efter remissen skickades i höstas och då var första besöket två veckor därefter. Gick mkt snabbare än jag trott!

    Just nu väntar vi på att jag ska få grönt på mitt cellprov. Typiskt att mitt var precis för gammalt (precis 3 år) och det är eventuellt 1-2 månaders väntetid för att få svar på grund av högt tryck på provanalyser Jävla coronaskit! Men sen får vi anmäla start vid nästa mens där efter. De kan neka en två ggr innan de måste prioritera en.

    Så... om remissen skickas i början av februari borde ni fått komma igång med en behandling innan sommaren. Vi håller tummarna för det iaf


    Kul att vi verkar vara tre som är på g i Malmö! Jag och mannen ska på inskrivningsssamtal i mitten av januari. Vi gjorde utredningen privat så jag har faktiskt inte ens varit på RMC än. Bara mannen som fått lämna spermaprov tre gånger.

    De där cellproven verkar verkligen ta tid. Jag väntar också svar på mitt och har gjort så sen 20/11.

    I vår kallelse står det att vi är välkomna för inskrivande läkarbesök och kommer få en sparat kallelse för genomgång av sprutteknik och behandlingsplan. Är det samma för er eller har ni fått göra allt samtidigt (som de visar i sin introduktionsfilm).

    Håller tummarna att ni kommer igång innan sommaren, det känns ju verkligen som ni kommer hinns det! Jag hoppas på behandlingsstart senast april om man tänker att de kan neka några gånger.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021