• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574868 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574868

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Wed 30 Dec 2020 18:02
    #21
    IVF2021 skrev 2020-12-30 17:11:10 följande:

    Kul att vi verkar vara tre som är på g i Malmö! Jag och mannen ska på inskrivningsssamtal i mitten av januari. Vi gjorde utredningen privat så jag har faktiskt inte ens varit på RMC än. Bara mannen som fått lämna spermaprov tre gånger.

    De där cellproven verkar verkligen ta tid. Jag väntar också svar på mitt och har gjort så sen 20/11.

    I vår kallelse står det att vi är välkomna för inskrivande läkarbesök och kommer få en sparat kallelse för genomgång av sprutteknik och behandlingsplan. Är det samma för er eller har ni fått göra allt samtidigt (som de visar i sin introduktionsfilm).

    Håller tummarna att ni kommer igång innan sommaren, det känns ju verkligen som ni kommer hinns det! Jag hoppas på behandlingsstart senast april om man tänker att de kan neka några gånger.


    Ja! Vad kul! Då kan vi stötta varandra

    Vi gjorde också vår utredning privat, på Emmakliniken. Supertrevlig klinik! Ska skriva in mig hos barnmorska där när jag blir gravid Vart gick ni?

    Hittade ni något som var fel under er utredning? Vi är oförklarligt barnlösa, förutom möjligtvis litet inslag av manlig faktor då spermierna inte ser helt perfekta ut. Men de simmar bra och är tillräckligt många, så vi vet inte om utseendet påverkar befruktningen. Aldrig blivit gravid trots att vi aldrig skyddat oss under vår relation och vi har varit tillsammans i 4,5 år.

    Nej!!!! Nu sjönk mitt hopp i botten gällande att mitt cellprov ska bli klart till min mens i januari Vad tusan! Såååå frustrerande!!! Jag hade ju kunnat ta det där jävla provet när vi gjorde vår utredning tidig höst, åhhh! Förstod bara inte att det var så viktigt att det var färskt

    Vi har varit på både läkarbesök och ?sprutskola? hos sjuksköterska i början av december. Så vi är redo att starta förutom cellprovet, därav min frustration..Så mycket väntande hela tiden. Jag borde nog bara ställa in mig på start i april så jag inte blir besviken varje månad nu framöver. För en månad var jag så lycklig över att vi kommit vidare till IVF, så ska försöka återfå den känslan istället! Snart löser det sig <3
  • Wed 30 Dec 2020 18:57
    #22
    Jenzia skrev 2020-12-30 18:02:54 följande:

    Ja! Vad kul! Då kan vi stötta varandra

    Vi gjorde också vår utredning privat, på Emmakliniken. Supertrevlig klinik! Ska skriva in mig hos barnmorska där när jag blir gravid Vart gick ni?

    Hittade ni något som var fel under er utredning? Vi är oförklarligt barnlösa, förutom möjligtvis litet inslag av manlig faktor då spermierna inte ser helt perfekta ut. Men de simmar bra och är tillräckligt många, så vi vet inte om utseendet påverkar befruktningen. Aldrig blivit gravid trots att vi aldrig skyddat oss under vår relation och vi har varit tillsammans i 4,5 år.

    Nej!!!! Nu sjönk mitt hopp i botten gällande att mitt cellprov ska bli klart till min mens i januari Vad tusan! Såååå frustrerande!!! Jag hade ju kunnat ta det där jävla provet när vi gjorde vår utredning tidig höst, åhhh! Förstod bara inte att det var så viktigt att det var färskt

    Vi har varit på både läkarbesök och ?sprutskola? hos sjuksköterska i början av december. Så vi är redo att starta förutom cellprovet, därav min frustration..Så mycket väntande hela tiden. Jag borde nog bara ställa in mig på start i april så jag inte blir besviken varje månad nu framöver. För en månad var jag så lycklig över att vi kommit vidare till IVF, så ska försöka återfå den känslan istället! Snart löser det sig <3


    Inte en Emma men en Maria för vår del, så Mariakliniken ;) Funkade bra då min utredning gick fort. Som sagt värre med mannens som tog lång tid.

    Tråkigt med cellprovet. Angav du att det var inför IVF? De försöker tydligen skynda på de svaren mer än rutinproverna. För oss hakade det upp sig när Maria glömt att vi var tvungna att screenas för HIV innan remiss skickades. hon ringde och meddelade detta en dag efter att min man åkt utomlands en hel månad då vi egentligen hade hoppats på att stå i kö. ???? Men men, remissen skickades till slut och vi fick kallelsen till RMC som en julklapp den 23/12. Kändes fantastiskt! Hur nu en kallelse till sjukvården kan kännas härlig att få. ????

    Här verkar jag vara enligt gynekologin ?superfertil?. Mannen har också många spermier men majoriteten ser inte riktigt ut som de ska (morfologin avviker). Låter ju som samma som för er. Vi har inte riktigt heller skyddat oss på många år men försökt aktivt i 1,5 år.

    Då håller vi tummarna för april för oss båda! Jag vågar inte hopps på tidigare. Det får bli en fantastisk bonus i så fall.
  • Wed 30 Dec 2020 19:33
    #23

    Jag följer gärna med i tråden :)

    Jag och sambon börjar ivf nu i början på januari och jag börjar med gonal-f nu på måndag ( om min mens kommer när den är beräknad ) har försökt snart 4år nu.

  • Wed 30 Dec 2020 19:33
    #24
    Jenzia skrev 2020-12-29 09:08:55 följande:

    Hej!

    Vi går på RMC i Malmö (inte påbörjar behandling än pga väntar på cellprov). Vi fick kallelse ca en månad efter remissen skickades i höstas och då var första besöket två veckor därefter. Gick mkt snabbare än jag trott!

    Just nu väntar vi på att jag ska få grönt på mitt cellprov. Typiskt att mitt var precis för gammalt (precis 3 år) och det är eventuellt 1-2 månaders väntetid för att få svar på grund av högt tryck på provanalyser Jävla coronaskit! Men sen får vi anmäla start vid nästa mens där efter. De kan neka en två ggr innan de måste prioritera en.

    Så... om remissen skickas i början av februari borde ni fått komma igång med en behandling innan sommaren. Vi håller tummarna för det iaf


    Oj det var snabbt, hoppas verkligen vi har samma tur!

    Jag har förstått på flera att det är lång väntan på svar från cellproven. Mitt går ut hösten nästa år, så läkaren vi var hos nu tyckte det var lika bra att ta ett nytt när vi ändå var där, så kunde inte rmc säga något om det sen :) nu måste vi ju ändå invänta min spolning ändå, så då blir det la "två flugor i en smäll".

    Så man är på det första besöket, får all info om sprutor och allt, och sen bara väntar på grönt ljus? Hoppas ni får ert svar snart så ni kan komma igång!
  • Wed 30 Dec 2020 19:56
    #25
    IVF2021 skrev 2020-12-30 17:02:13 följande:

    Vår utredning tog väldigt lång tid, fastnade på spermieanalyserna som tog väldigt många månader. Remiss skickades i november och vi har inskrivningsmöte nu i mitten av januari. Verkar som att Malmö håller igång men så klart med förbehållet att tider kan behöva ändras med kort varsel.

    Så med lite tur hinner ni också igång innan sommaren! Bara hoppas de fortsätter hålla öppet och köra på trots Covid.


    Ja, vårt tog tid för att corona kom och det därefter var sommarstängt, när vi väl sen kom dit gick det relativt snabbt.

    Åh. Hoppas så innerligt att dem kan hålla igång allt, för vår allas skull!
  • Wed 30 Dec 2020 21:52
    #26
    IVF2021 skrev 2020-12-30 18:57:49 följande:

    Inte en Emma men en Maria för vår del, så Mariakliniken ;) Funkade bra då min utredning gick fort. Som sagt värre med mannens som tog lång tid.

    Tråkigt med cellprovet. Angav du att det var inför IVF? De försöker tydligen skynda på de svaren mer än rutinproverna. För oss hakade det upp sig när Maria glömt att vi var tvungna att screenas för HIV innan remiss skickades. hon ringde och meddelade detta en dag efter att min man åkt utomlands en hel månad då vi egentligen hade hoppats på att stå i kö. ???? Men men, remissen skickades till slut och vi fick kallelsen till RMC som en julklapp den 23/12. Kändes fantastiskt! Hur nu en kallelse till sjukvården kan kännas härlig att få. ????

    Här verkar jag vara enligt gynekologin ?superfertil?. Mannen har också många spermier men majoriteten ser inte riktigt ut som de ska (morfologin avviker). Låter ju som samma som för er. Vi har inte riktigt heller skyddat oss på många år men försökt aktivt i 1,5 år.

    Då håller vi tummarna för april för oss båda! Jag vågar inte hopps på tidigare. Det får bli en fantastisk bonus i så fall.


    Haha! Där ser man! Ja, det var samma för oss. Min del av utredningen var färdig på två veckor, men makes spermaprover tog 2 månader, och då ffa svarstiden som var lång.

    Det var faktiskt RMC som tog cellprovet, så så borde de väl skrivit att det var inför IVF? Men jag vet inte. Fick inte så mycket förtroende för läkaren vi träffade, han var rätt stressad och inte så inkännande när vi tyckte att en svarstid på två månader var lång tid för något som brukar ta två veckor :-/ Var det Mariakliniken som tog ditt cellprov? Fick du veta någon svarstid från dom?

    Åhh jag förstår dig precis! Jag blev helt skakig och fick hjärtklappning av lycka när vår kallelse kom! Så tacksam över att det inte var längre väntetid, hört en del skräckexempel på köer som är närmre ett år, fy alltså!

    Då verkar vi ha samma problem! Min man hade 0 procent med normal morfologi i ett prov och 2 procent i sitt andra. Och det är själva huvuddelen som är fel, vilket tydligen kan göra att ägget inte släpper in spermierna och då blir det ju ingen befruktning Jag är tydligen också väääldigt fertil för min ålder, har nyss fyllt 37 år, har massa ägg och min cykel är textbok, ägglossning runt dag 14 och 15 dagar sen till mens. Som en klocka. Ändå har jag trott hela tiden att felet låg hos mig! Tror aldrig att min man tänkte att felet kunde ligga hos honom, vad jag önskar att jag hade varit så självsäker...

    Jaaa, ni kommer alldeles säkert starta senast april och med lite tur kanske redan i februari Jag har ställt in mig på samma sak för oss nu, men kommer be om att få bli prioriterad när vi väl fått cellprovet, för då har vi ju redan fått vänta minst två månader från det att vi skrevs in. Får se om landstinget är lite mänskliga
  • Wed 30 Dec 2020 21:58
    #27
    Cheneyney skrev 2020-12-30 19:33:48 följande:

    Oj det var snabbt, hoppas verkligen vi har samma tur!

    Jag har förstått på flera att det är lång väntan på svar från cellproven. Mitt går ut hösten nästa år, så läkaren vi var hos nu tyckte det var lika bra att ta ett nytt när vi ändå var där, så kunde inte rmc säga något om det sen :) nu måste vi ju ändå invänta min spolning ändå, så då blir det la "två flugor i en smäll".

    Så man är på det första besöket, får all info om sprutor och allt, och sen bara väntar på grönt ljus? Hoppas ni får ert svar snart så ni kan komma igång!


    Ja, det verkar faktiskt som RMC i Malmö är rätt snabba på att skicka kallelse när de väl tagit emot remissen

    Superbra av er klinik att ta cellprov på samma gång! Önskar min hade gjort det i augusti...

    Har ni fått någon förklaring till er barnlöshet?

    De verkar göra lite olika. Vissa har läkarbesök och sprutskola med sköterska samma dag, vi hade en vecka emellan och hört om några som fick vänta en månad. Men därefter så är det bara att anmäla mensstart och hoppas man får börja med det samma
  • Wed 30 Dec 2020 22:06
    #28
    lilljenny skrev 2020-12-30 19:33:14 följande:

    Jag följer gärna med i tråden :)

    Jag och sambon börjar ivf nu i början på januari och jag börjar med gonal-f nu på måndag ( om min mens kommer när den är beräknad ) har försökt snart 4år nu.


    Går ni privat eller via landsting? Fyra år är ju suuuperlänge! Vi har försökt aktivt sedan september 2019 och det tycker jag är länge :-/

    Hoppas du får starta nästa vecka! Håller tummarna!
  • Wed 30 Dec 2020 22:08
    #29
    Jenzia skrev 2020-12-30 21:58:47 följande:

    Ja, det verkar faktiskt som RMC i Malmö är rätt snabba på att skicka kallelse när de väl tagit emot remissen

    Superbra av er klinik att ta cellprov på samma gång! Önskar min hade gjort det i augusti...

    Har ni fått någon förklaring till er barnlöshet?

    De verkar göra lite olika. Vissa har läkarbesök och sprutskola med sköterska samma dag, vi hade en vecka emellan och hört om några som fick vänta en månad. Men därefter så är det bara att anmäla mensstart och hoppas man får börja med det samma


    Oförklarligt barnlösa, alla våra värden ser bra ut, vi är 28 och 29 år gamla, hälsosamma och inte överviktiga, så vi hade "optimala förutsättningar" för ivf enligt läkaren.

    Vi har varit gravida en gång i slutet av 2018, slutade i missfall i vecka 6, därefter ingen lycka alls. Inga barn sen tidigare för någon av oss heller.

    Vad fick ni för svar från er utredning? Barn sen innan? :)

    Okej, hoppas man får samma dag. Vi har ca 40 minuter till Malmö, så blir ju en bit att köra. Vet inte hur jag ska göra med mitt jobb än heller då jag har ett arbete som är svårt att bara ta sig ifrån sådär, och sen är det ju en bit dit och tillbaka så tar ju en halv dag var gång man ska dit. Ska man berätta för chefen liksom?

    Hur ska ni göra med jobb osv, eller det kanske går att vara under radarn lite smidigt? Tänker det lär ju bli en hel del täta besök :)
  • Wed 30 Dec 2020 22:34
    #30
    Cheneyney skrev 2020-12-30 22:08:57 följande:

    Oförklarligt barnlösa, alla våra värden ser bra ut, vi är 28 och 29 år gamla, hälsosamma och inte överviktiga, så vi hade "optimala förutsättningar" för ivf enligt läkaren.

    Vi har varit gravida en gång i slutet av 2018, slutade i missfall i vecka 6, därefter ingen lycka alls. Inga barn sen tidigare för någon av oss heller.

    Vad fick ni för svar från er utredning? Barn sen innan? :)

    Okej, hoppas man får samma dag. Vi har ca 40 minuter till Malmö, så blir ju en bit att köra. Vet inte hur jag ska göra med mitt jobb än heller då jag har ett arbete som är svårt att bara ta sig ifrån sådär, och sen är det ju en bit dit och tillbaka så tar ju en halv dag var gång man ska dit. Ska man berätta för chefen liksom?

    Hur ska ni göra med jobb osv, eller det kanske går att vara under radarn lite smidigt? Tänker det lär ju bli en hel del täta besök :)


    Förstår helt dilemmat med jobb, körtid och chefer. Jag jobbar inom vården och har över 1 timmes körtid. Har berättat för mina chefer redan. Kändes som enda vettiga sättet att komma igenom detta. Går liksom inte att smita från sina patienter hur som helst..

    För min del blev det ett bra samtal med cheferna. Lycka till om du väljer att berätta!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021