• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574865 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574865

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Mon 4 Jan 2021 12:51
    #41

    Hej! Jag hoppar in här i tråden ????

    Fick precis veta att min remiss är skickad till RMC! Men har inte fått bekräftelse från Rmc än. Hur långt tid tog det för er från att remissen skickades till att ni fick brev hem?

    Vi har försökt väldigt aktivt i snart 2 år utan ett enda plus :( Allt ser normalt ut förutom misstänkt endometrios.

  • Mon 4 Jan 2021 14:40
    #42
    Truuly skrev 2021-01-04 12:51:21 följande:

    Hej! Jag hoppar in här i tråden ????

    Fick precis veta att min remiss är skickad till RMC! Men har inte fått bekräftelse från Rmc än. Hur långt tid tog det för er från att remissen skickades till att ni fick brev hem?

    Vi har försökt väldigt aktivt i snart 2 år utan ett enda plus :( Allt ser normalt ut förutom misstänkt endometrios.


    Välkommen, eller vad man ska säga!

    Det tog exakt 5 veckor från remiss till att vi fick kallelse. Och från kallelsen kom till den bokade tiden är det 3 veckor (med julen emellan). Så mycket snabbare än jag trodde! Också till RMC. Så det finns hopp om en inte allt för lång väntan!
  • Mon 4 Jan 2021 14:41
    #43
    IVF2021 skrev 2021-01-03 21:07:08 följande:

    Hur har det gått, fått tag i RMC än angående cellprovet? Borde ju inte vara så svårt att prioritera det tycker man.

    Jag skrev i 1177 för att fråga om mitt besök i januari är enbart läkarbesök eller även "sprutskola". Fick ett svar från en överläkare nästan direkt en sen kväll. Synd bara att hon inte svarade på min fråga utan svarade att mannen ska vara med vid besöket. Gissar att sekreterarna har semester så den stackare som faktiskt jobbade fick ha hand om alla våra oroliga frågor. Hehe. 

    Bra att ni får både "vanlig" och ISCI. Jag har liksom i mina egna tankar hela tiden tänkt att det är ISCI som gäller för oss, men kanske att det blir samma variant som för er eftersom vi verkar ha samma problem. Var det ni eller de som föreslog den varianten? Håller med om att 0 befruktade ägg är mardrömmen! Då har man ju gått igenom massor av obehagligheter utan att få något alls för det...

    Jag har aldrig innan tänkt att "det här är nog sista ... jag inte är gravid eller har barn" men på nyårsafton i år tänkte jag att det var bäst att dricka ett extra glas champagne för att jag förhoppningsvis blir utan nästa. Håller tummarna för oss!

     


    Jag ringde idag och fick veta att provsvaret redan kommit och allt såg bra ut! Blev helt skakig av lycka! Så nu är det grönt ljus för att anmäla mensstart! Har kollat mina appar och har 16 mars som sista datum för att få starta behandling, känns så skönt att få ett datum att förhålla mig till!

    Det är ju fint att de svarar snabbt, men knasigt att du inte fick svar på din fråga! :-/ Vi fick kallelse till läkarbesök och sprutskola samtidigt, men de är två olika bokningar (och vi fick ju två olika datum). Hade ni bara fått datum för läkarbesöket eller?

    Det var faktiskt läkaren som gjorde den bedömningen iom morfologin. Tyvärr får man ju inte välja själv, men tycker ni kan lyfta förslag om 50/50 om RMC inte själva tar upp det. Hoppas dock att de gör det, det känns mer rättvist då. ICSI är ju ingen garanti för befruktning, men det känns ändå som bättre odds!

    Åhhh ja! 2021 kommer det bli plus!! Så får passa på att ta ett glas vin nu medan vi kan Vi firar 3 års bröllopsdag den 13 januari, så då ska jag unna mig ett glas bubbel också. Har precis haft ägglossning i helgen, så kan inte dricka för mycket, men ett litet glas ser jag inte som ett problem om ett embryo knappt har fäst
  • Tue 5 Jan 2021 00:00
    #44

    Hakar gärna på! Vi har vårt andra möte med akademiska i Uppsala för vår utredning den 11/1. De sa att det fanns ovanligt mycket tider nu så hoppas allt går fort. Hade utomkvedshavandeskap juni-sep 2019 och har därefter haft problem att bli gravid igen. De fick ju operera bort ena äggledaren, så vi och kliniken planerar en ivf oavsett vad utredningen visar, eftersom det antagligen har med det att göra. Spännande tråd att följa och få se och höra hur det går för alla! Någon mer som gör i Uppsala?

  • Tue 5 Jan 2021 08:58
    #45

    Ni som har varit på första mötet, hur gick det till? Typ bara samtal och information?

    När man startar behandlingen, var i cykeln ska man befinna sig i då?

    Detta är en helt ny värld. Spännande men också väldigt nervöst..!

  • Tue 5 Jan 2021 12:59
    #46

    Hej allihopa Glad

    Vi ska också köra igång med syskonförsök i feb! Har en flicka på 1,5 år som kom till via IVF i Tjeckien. Tyvärr blev det inga ägg kvar så måste köra igång hela processen igen men är ganska pepp :) nu vet jag ju hur det går till.

    Bor i Schweiz dock så vi kommer väl betala 3 ggr så mkt som vi gjorde i Tjeckien, men med Corona och alla restriktioner som är (samt en 1,5 åring jag inte vill vara borta ifrån) så har vi bestämt oss för att köra lokalt denna gången. Roligt med flera i samma sits!! Hoppas på ett positivt 2021! (för graviditetstest alltså - inte Corona...Drömmer)!

  • Tue 5 Jan 2021 18:12
    #47

    Hej,

    Hoppar in här tänker jag. Jag och min sambo hade idag vårat avslutande samtal efter utredningen. Vi fick tyvärr redan på att det är hans spermier som orsakat våra svårigheter att bli gravida. Både antal och rörelseförmåga var kraftigt nedsatt om jag förstod att rätt.

    Remiss för IVF med ICSI skickad idag.

    Är så himla omtumlad efter detta besked. Vi har ju förstått att något inte stått rätt till såklart, men ändå så konstig känsla efter detta samtal. Ledsen såklart, men också fått ett svar på att min magkänsla hade rätt, att det var något som var fel.

    Skönt på något sätt att se att det finns fler i samma situation.

    Vet någon hur lång tid det tar på ett ungefär i Stockholm från att remiss skickas tills det att man är igång/får komma på ett första besök? Hur hur lång tid tar det från första besök tills man plockar ut ägg och är igång?

    Var beslut om IVF självklart för er andra? Vi har diskuterat adoption en del. Men om vi väljer att gå adoptions-vägen kan jag känna att det är fel att först försöka med IVF, då adoption ju blir som ett andrahands-val. Samtidigt som det ändå lutar mot att prova IVF.. Någon som förstår min snurriga tankegång kring detta och har någon bra input att komma med?

  • Tue 5 Jan 2021 20:44
    #48

    För oss är ivf ?sista anhalten?. Min kille har två barn sedan tidigare och skulle ivf inte funka för oss så blir det nog inga ?andra sorters? försök då varken äggdonation eller adoption tilltalar tyvärr inte oss. Funkar inte ivf så får jag/vi bara acceptera att det inte går för mig. (Alla tester på både mig och min kille har sett bra ut så vi håller givetvis tummarna, men samtidigt är ju inte ivf = 100 procent säkert att det blir barn.)

  • Tue 5 Jan 2021 21:40
    #49
    rrebeckas skrev 2021-01-05 18:12:46 följande:

    Hej,

    Hoppar in här tänker jag. Jag och min sambo hade idag vårat avslutande samtal efter utredningen. Vi fick tyvärr redan på att det är hans spermier som orsakat våra svårigheter att bli gravida. Både antal och rörelseförmåga var kraftigt nedsatt om jag förstod att rätt.

    Remiss för IVF med ICSI skickad idag.

    Är så himla omtumlad efter detta besked. Vi har ju förstått att något inte stått rätt till såklart, men ändå så konstig känsla efter detta samtal. Ledsen såklart, men också fått ett svar på att min magkänsla hade rätt, att det var något som var fel.

    Skönt på något sätt att se att det finns fler i samma situation.

    Vet någon hur lång tid det tar på ett ungefär i Stockholm från att remiss skickas tills det att man är igång/får komma på ett första besök? Hur hur lång tid tar det från första besök tills man plockar ut ägg och är igång?

    Var beslut om IVF självklart för er andra? Vi har diskuterat adoption en del. Men om vi väljer att gå adoptions-vägen kan jag känna att det är fel att först försöka med IVF, då adoption ju blir som ett andrahands-val. Samtidigt som det ändå lutar mot att prova IVF.. Någon som förstår min snurriga tankegång kring detta och har någon bra input att komma med?


    Jag och min man har gjort IVF av samma anledning som ni. För oss tog det 4 veckor att få remiss godkänd och sedan fick vi en tid någon vecka efter jag valt klinik. Då fick vi sprutinformationen. Jag hade sån tur att min mens kom några dagar efter det så vi kom igång snabbt. Körde korta protokollet så ägguttag var ca 12 dagar efteråt.

    Jag blev överstimulerad så det blev totalfrys. Det tog sig på andra frys-försöket och nu är jag i vecka 35.

    Vi var så lättade över att få hjälp och IVF var självklart då vi längtat efter barn så länge.

    Önskar dig stort lycka till!
  • Tue 5 Jan 2021 23:24
    #50
    lillalillas skrev 2021-01-05 21:40:45 följande:

    Jag och min man har gjort IVF av samma anledning som ni. För oss tog det 4 veckor att få remiss godkänd och sedan fick vi en tid någon vecka efter jag valt klinik. Då fick vi sprutinformationen. Jag hade sån tur att min mens kom några dagar efter det så vi kom igång snabbt. Körde korta protokollet så ägguttag var ca 12 dagar efteråt.

    Jag blev överstimulerad så det blev totalfrys. Det tog sig på andra frys-försöket och nu är jag i vecka 35.

    Vi var så lättade över att få hjälp och IVF var självklart då vi längtat efter barn så länge.

    Önskar dig stort lycka till!


    Vad härligt att läsa om din positiva upplevelse - det ger även mig hopp för vad som komma skall under våren!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021