• Sat 26 Dec 2020 22:35
    576509 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    576509

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Wed 6 Jan 2021 12:01
    #51
    Truuly skrev 2021-01-05 08:58:31 följande:

    Ni som har varit på första mötet, hur gick det till? Typ bara samtal och information?

    När man startar behandlingen, var i cykeln ska man befinna sig i då?

    Detta är en helt ny värld. Spännande men också väldigt nervöst..!


    På första mötet fick vi ta blodprov och svara på frågor, samt en massa information. Vi gör på Uppsala Akademiska. Resten kan jag tyvärr inte svara på, vi ska på andra mötet på måndag :) 
  • Wed 6 Jan 2021 12:09
    #52

    Hej alla! Jag och sambon har försökt att bli gravida i många år, enda svaret på sjukhusen var att köerna var fulla.. förra året lyckades vi anmäla oss om att gå utredning. Den blev klar i november och visade att sambon hade för lite spermier så de skickade kallelse för ivf på RMC i linköping. Väntar nu med spänning på att få kallelse och hoppas på att väntetiden inte är allt för lång!

    Alla mina vänner har barn så det är väldigt jobbigt att aldrig bli gravid.

    Blir ni glada eller ledsna när människor runt er blir gravida med sitt kanske 3 barn?

    Jag själv blir både ledsen och irriterad av att vissa kan skaffa massor med barn och vi går kämpa.. känns hemskt att känna så dock.

  • Wed 6 Jan 2021 14:02
    #53
    Dahliaflower skrev 2021-01-06 12:09:50 följande:

    Hej alla! Jag och sambon har försökt att bli gravida i många år, enda svaret på sjukhusen var att köerna var fulla.. förra året lyckades vi anmäla oss om att gå utredning. Den blev klar i november och visade att sambon hade för lite spermier så de skickade kallelse för ivf på RMC i linköping. Väntar nu med spänning på att få kallelse och hoppas på att väntetiden inte är allt för lång!

    Alla mina vänner har barn så det är väldigt jobbigt att aldrig bli gravid.

    Blir ni glada eller ledsna när människor runt er blir gravida med sitt kanske 3 barn?

    Jag själv blir både ledsen och irriterad av att vissa kan skaffa massor med barn och vi går kämpa.. känns hemskt att känna så dock.


    Hej! Det är väldigt tufft när man försökt i många år och folk till höger o vänster skaffar första, andra och tredje barnet :( Jag och min man försökte i 4 år själva och fick aldrig ett plus på stickan, sen gjorde vi IVF och det tog sig på tredje försöket och jag känner mig fortfarande ganska chockad att vi faktiskt har en liten flicka idag, det är ett mirakel. det är så otroligt att det lyckas för de allra flesta med IVF till slut. Någon rättvisa finns det ju dock inte i det här spelet, så visst kände jag också att det var svårare och svårare att glädjas över att folk blev gravida då det verkade så lätt för alla andra. 

    Spännande att ni är på gång nu i alla fall och jag hoppas ni får hjälp snabbt! jag tror alla i tråden har känt sig nere att det aldrig funkar på naturligt sätt, så detta är nog en bra tråd att få mkt stöd. Sen är vi några stycken som gjort IVF innan så förhoppningsvis kan ni får svar på alla frågor man kan tänkas ha :) 
    Kram!
  • Wed 6 Jan 2021 15:08
    #54
    Inalina skrev 2021-01-06 14:02:08 följande:

    Hej! Det är väldigt tufft när man försökt i många år och folk till höger o vänster skaffar första, andra och tredje barnet :( Jag och min man försökte i 4 år själva och fick aldrig ett plus på stickan, sen gjorde vi IVF och det tog sig på tredje försöket och jag känner mig fortfarande ganska chockad att vi faktiskt har en liten flicka idag, det är ett mirakel. det är så otroligt att det lyckas för de allra flesta med IVF till slut. Någon rättvisa finns det ju dock inte i det här spelet, så visst kände jag också att det var svårare och svårare att glädjas över att folk blev gravida då det verkade så lätt för alla andra. 

    Spännande att ni är på gång nu i alla fall och jag hoppas ni får hjälp snabbt! jag tror alla i tråden har känt sig nere att det aldrig funkar på naturligt sätt, så detta är nog en bra tråd att få mkt stöd. Sen är vi några stycken som gjort IVF innan så förhoppningsvis kan ni får svar på alla frågor man kan tänkas ha :) 

    Kram!


    Skönt att man inte är ensam att känna så!

    Men oh vad kul att höra! Även om det såklart måste ha varit tufft när det inte gick på de två första försöken.

    Man önskar ju att det ska gå på första så man inte behöver gå igenom det flera gånger. Men det är ju såklart värt det när man väl blir gravid sen :)

    Ja jag är jätte glad att jag hittade ett forum där fler är med om samma sak som jag! Hade inte haft en tanke på att det skulle finnas ens. Det är väldigt vanligt med ivf idag men inte många som faktiskt vågar berätta om det tyvärr.
  • Wed 6 Jan 2021 17:12
    #55
    rrebeckas skrev 2021-01-05 18:12:46 följande:

    Hej,

    Hoppar in här tänker jag. Jag och min sambo hade idag vårat avslutande samtal efter utredningen. Vi fick tyvärr redan på att det är hans spermier som orsakat våra svårigheter att bli gravida. Både antal och rörelseförmåga var kraftigt nedsatt om jag förstod att rätt.

    Remiss för IVF med ICSI skickad idag.

    Är så himla omtumlad efter detta besked. Vi har ju förstått att något inte stått rätt till såklart, men ändå så konstig känsla efter detta samtal. Ledsen såklart, men också fått ett svar på att min magkänsla hade rätt, att det var något som var fel.

    Skönt på något sätt att se att det finns fler i samma situation.

    Vet någon hur lång tid det tar på ett ungefär i Stockholm från att remiss skickas tills det att man är igång/får komma på ett första besök? Hur hur lång tid tar det från första besök tills man plockar ut ägg och är igång?

    Var beslut om IVF självklart för er andra? Vi har diskuterat adoption en del. Men om vi väljer att gå adoptions-vägen kan jag känna att det är fel att först försöka med IVF, då adoption ju blir som ett andrahands-val. Samtidigt som det ändå lutar mot att prova IVF.. Någon som förstår min snurriga tankegång kring detta och har någon bra input att komma med?


    Min sambos spermier var precis som din sambos! Men vi fick vår dotter på första försöket så förutsättningarna är inte sämre för det :)
    Mamma till 1 med ICSI 2019 ??
  • Wed 6 Jan 2021 17:14
    #56
    Lewaize skrev 2021-01-06 17:12:07 följande:

    Min sambos spermier var precis som din sambos! Men vi fick vår dotter på första försöket så förutsättningarna är inte sämre för det :)


    Vi gjorde alltså också ICSI om inte det framkom klart och tydligt :P
    Mamma till 1 med ICSI 2019 ??
  • Wed 6 Jan 2021 17:16
    #57
    Jenzia skrev 2021-01-04 14:41:15 följande:

    Jag ringde idag och fick veta att provsvaret redan kommit och allt såg bra ut! Blev helt skakig av lycka! Så nu är det grönt ljus för att anmäla mensstart! Har kollat mina appar och har 16 mars som sista datum för att få starta behandling, känns så skönt att få ett datum att förhålla mig till!

    Det är ju fint att de svarar snabbt, men knasigt att du inte fick svar på din fråga! :-/ Vi fick kallelse till läkarbesök och sprutskola samtidigt, men de är två olika bokningar (och vi fick ju två olika datum). Hade ni bara fått datum för läkarbesöket eller?

    Det var faktiskt läkaren som gjorde den bedömningen iom morfologin. Tyvärr får man ju inte välja själv, men tycker ni kan lyfta förslag om 50/50 om RMC inte själva tar upp det. Hoppas dock att de gör det, det känns mer rättvist då. ICSI är ju ingen garanti för befruktning, men det känns ändå som bättre odds!

    Åhhh ja! 2021 kommer det bli plus!! Så får passa på att ta ett glas vin nu medan vi kan Vi firar 3 års bröllopsdag den 13 januari, så då ska jag unna mig ett glas bubbel också. Har precis haft ägglossning i helgen, så kan inte dricka för mycket, men ett litet glas ser jag inte som ett problem om ett embryo knappt har fäst


    Vad skönt att ditt provsvar kom så snabbt! Mitt kom igår. Också grönt ljus på den delen för mig. Ännu en pusselbit på plats.

    Vi har fått tid för läkarbesök men inget mer än så länge. Det är väl bara att invänta mer info och se till att inte få något förkylningssymtom så man inte får komma på den bokade tiden. Tror jag kommer bli hypokondriker resten av denna pandemi.

    Tack för info om startad och ICSI. Jag har liksom bara tänkt hela tiden att det klart det blir ICSI. Men kanske är vettigt att prova standard också för att se om det är en påverkad befruktning.

    Nu när ni är då nära behandlingsstart tycker jag absolut du ska passa på med några sista glas. Förhoppningsvis får du hålla dig undran alkohol länge sen ju.

    Har ni fått alla instruktioner, hämtat läkemedel och bara inväntar mens och klartecken? Spännande!!
  • Wed 6 Jan 2021 21:28
    #58
    Maikward skrev 2021-01-06 12:01:20 följande:

    På första mötet fick vi ta blodprov och svara på frågor, samt en massa information. Vi gör på Uppsala Akademiska. Resten kan jag tyvärr inte svara på, vi ska på andra mötet på måndag :) 


    Tack för svar!

    Vet du vad det var för blodprov ni fick ta? Vi har tagit en del prover när vi gjorde vår utredning, men det finns säkert mer som behöver kompletteras kan jag tänka mig.

    Vad spännande med andra mötet :)
  • Fri 8 Jan 2021 09:09
    #59
    Dahliaflower skrev 2021-01-06 15:08:07 följande:
    Skönt att man inte är ensam att känna så!

    Men oh vad kul att höra! Även om det såklart måste ha varit tufft när det inte gick på de två första försöken.

    Man önskar ju att det ska gå på första så man inte behöver gå igenom det flera gånger. Men det är ju såklart värt det när man väl blir gravid sen :)

    Ja jag är jätte glad att jag hittade ett forum där fler är med om samma sak som jag! Hade inte haft en tanke på att det skulle finnas ens. Det är väldigt vanligt med ivf idag men inte många som faktiskt vågar berätta om det tyvärr.
    Ja det är tufft när det inte funkar första gången, men har man tur får man embryon att frysa så att resterande gånger inte behöver vara så påfrestande, utan man får endast tillbaka ett embryo och behöver inte ta en massa sprutor igen! =) 

    Ja ALLT är värt det i slutändan när man får sin lilla bebisHjärta,helt otroligt vad man ska behöva gå igenom när man jämför med dem som snabbt blir gravida naturligt. Men alla har vi våra ups and downs här i livet, och slutresultatet är ju det som räknas Solig

    Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni?  
  • Fri 8 Jan 2021 15:52
    #60
    Inalina skrev 2021-01-08 09:09:43 följande:

    Ja det är tufft när det inte funkar första gången, men har man tur får man embryon att frysa så att resterande gånger inte behöver vara så påfrestande, utan man får endast tillbaka ett embryo och behöver inte ta en massa sprutor igen! =) 

    Ja ALLT är värt det i slutändan när man får sin lilla bebis,helt otroligt vad man ska behöva gå igenom när man jämför med dem som snabbt blir gravida naturligt. Men alla har vi våra ups and downs här i livet, och slutresultatet är ju det som räknas 

    Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni?  


    Ja man får hoppas på att man får ihop några embryon :)

    Vi har försökt mer än 6 år tror jag det är. Har tappat räkningen nu, Men det var kämpigt med alla ägglossningstester, och mensen som alltid kom och alla vårdköer var fulla när man ringde. Nu oroar man sig för coronan och hur länge man får vänta med ivf start istället????

    Jag är blir 32 och han blir 35 i år.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021