• Sat 26 Dec 2020 22:35
    576475 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    576475

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Tue 12 Jan 2021 17:21
    #91
    Dahliaflower skrev 2021-01-12 15:22:57 följande:

    Ja idag kom äntligen kallelse till första mötet! Det blir ibörjan av februari. Så himla skönt att det äntligen är på gång nu.

    Vet någon vad man gör på första mötet?


    Åh vad roligt! Och vad snabbt också! Då är första insättningen nära :D
  • Wed 13 Jan 2021 19:26
    #92
    IVF2021 skrev 2021-01-12 15:07:07 följande:

    Hur går det för er? Har du fått någon mer information från Malmö? Känns som Covid eskalerat så mycket att allt riskerar skjutas upp.


    Jag har fått en bokad spolning den 4 februari, först därefter skickar dem min remiss... All denna väntan!

    Såg på rmc Malmös Instagram att nästan all deras personal är på covid avdelningar och verksamheten är väldigt begränsad med långa väntetider till följd. Hjärtat blev krossat och jag har varit väldigt deppig sen jag såg det. Denna månaden har vi inte ens orkat försöka över huvud taget. Lusten sjönk som en sten. :(

    Jag tror man ska vara glad om man ens hinner komma igång till hösten helt ärligt. Har noll förhoppningar.

    Hur går det för er, har ni hört något?
  • Thu 14 Jan 2021 13:32
    #93

    Hej alla.
    Igår genomgick jag den medicinska behandlingen (aborten) för att få ut allt efter mitt MA. Detta var det värsta jag vart med om. Trots morfin så gjorde det såååå ont, jag visste liksom inte vart jag skulle ta vägen :( Men allt kom ut, blödde verkligen jättemkt. Men idag känns det mkt bättre, knappt någon smärta och väldigt sparsam blödning. Detta efter mitt första ivf-försök i nov/dec. Min fråga är, ni som gått igenom liknande, hur lång tid tog det innan ni kunde genomgå nästa försök? Vi har som tur i frysen  så jag slipper genomgå sprutbehandlingen. Tar man lutinus när man genomgår försök med frysta blastocyst i narurlig cykel?

    Tack alla, och lycka till mer era försök! Jag hoppas kunna genomgå ett nytt försök så snabbt som möjligt, troligen i början på mars <3

  • Sat 16 Jan 2021 10:03
    #94
    Dahliaflower skrev 2021-01-12 15:22:57 följande:

    Ja idag kom äntligen kallelse till första mötet! Det blir ibörjan av februari. Så himla skönt att det äntligen är på gång nu.

    Vet någon vad man gör på första mötet?


    Vi var på vårt första möte nu i veckan!

    Vi gick mest igenom våra provsvar en gång till, läkaren förklarade lite om varför hon tror att vi behöver hjälp, (utredningen har inte visat något tydligt fel), hon gjorde ett ultraljud på mig och så gick vi igenom hälsodeklaration och hur en IVF går till, statistik kring chansen att lyckas osv.

    Ibland tror jag att man på en gång får lära sig ta sprutor men för mig blir det ett separat besök nästa vecka. Hon förklarade också att i och med covid är min sambo inte välkommen något mer så från och med nu är jag on my own. Nu väntar jag på sprututbildning och mensstart så får vi se om jag kan få börja då (beror på hur många andra kvinnor som har mensstart samtidigt). Lycka till!!
  • Sat 16 Jan 2021 10:15
    #95


    Någon som hört något om detta? Hittade det precis på RMC Malmös Instagram. Hur i hela världen ska man tänka nu då?!
  • Sat 16 Jan 2021 13:33
    #96
    Lewaize skrev 2021-01-12 12:16:23 följande:

    Vi har ett barn sedan tidigare via Livio :) fick ut 6st ägg vid plocket, 5 befruktades via ICSI och 1 blev våran dotter och 1 åkte till frysen.

    Så denna gången tror vi absolut inte att vi kommer ha någon som helst flyt med hela processen!

    Planerar in FET i slutet av januari, om man är frisk vill säga :(

    Är detta första IVF för er :D ?


    Vilken lycka att det gick på första! Ja förstår de men känns ändå rätt positivt och väldigt stor chans att den i frysen kommer fästa :) du får försöka tänka positivt ändå tror det är bra.

    Tyvärr blir de vårt 4:e IVF som är inplanerat med sprutstart i slutet på februari :( Vi har en i frysen hos Livio men vi vill utnyttja vårt sista försök via landstinget och hoppas vi får någon till frys där med. Försöker nu boosta mina ägg med D vitamin tillskott började ca 1-2 månader sedan med det och gått över till aktiv folsyra med, tar även Q10 och omega 3 sedan ett år tillbaks nu. Så får vi se om de gör susen :) Försökte även få till trombyl eftersom ja haft två MA men va svårt via landstinget om man inte haft 3 missfall och gjort utredning.
  • Sat 16 Jan 2021 16:03
    #97
    Dhalia skrev 2021-01-16 13:33:33 följande:

    Vilken lycka att det gick på första! Ja förstår de men känns ändå rätt positivt och väldigt stor chans att den i frysen kommer fästa :) du får försöka tänka positivt ändå tror det är bra.

    Tyvärr blir de vårt 4:e IVF som är inplanerat med sprutstart i slutet på februari :( Vi har en i frysen hos Livio men vi vill utnyttja vårt sista försök via landstinget och hoppas vi får någon till frys där med. Försöker nu boosta mina ägg med D vitamin tillskott började ca 1-2 månader sedan med det och gått över till aktiv folsyra med, tar även Q10 och omega 3 sedan ett år tillbaks nu. Så får vi se om de gör susen :) Försökte även få till trombyl eftersom ja haft två MA men va svårt via landstinget om man inte haft 3 missfall och gjort utredning.


    Såg nu att man kunde misstolka mig i vad jag skrev i min tidigare text!! Absolut inte min mening!!

    Jag menade att vi tror att det kommer ta sjukt lång tid för oss denna gången, kanske minst 1 år med IVF för att det gick så lätt med första barnet. Vi tror INTE att vi kommer ha något som helst flyt med processen över huvud taget utan vi ställer in oss på att detta kommer ta tid så att vi inte bryter ned oss själva genom att tänka att det kommer gå lika bra denna gången och så gör det inte det.

    Jag hopps så att det kommer gå bra för er! Kan man inte gå till en annan läkare då för att försöka få ut Trombyl eller via de privata kanske? Jag började ta vitamin kvinna och d-vitamin i november för att boosta min kropp också :)
    Mamma till 1 med ICSI 2019 ??
  • Sat 16 Jan 2021 16:09
    #98
    IVF2021 skrev 2021-01-16 10:15:30 följande:

    Någon som hört något om detta? Hittade det precis på RMC Malmös Instagram. Hur i hela världen ska man tänka nu då?!


    Jag bestämde mig tidigt att jag inte skulle vaccinera mig pga att man inte har en aning om vad det kan påverka i celldelningen eller hur fostret tar skada.

    Hur tänker ni :) ?
    Mamma till 1 med ICSI 2019 ??
  • Sun 17 Jan 2021 11:10
    #99
    Tiara8 skrev 2021-01-14 13:32:51 följande:

    Hej alla.

    Igår genomgick jag den medicinska behandlingen (aborten) för att få ut allt efter mitt MA. Detta var det värsta jag vart med om. Trots morfin så gjorde det såååå ont, jag visste liksom inte vart jag skulle ta vägen :( Men allt kom ut, blödde verkligen jättemkt. Men idag känns det mkt bättre, knappt någon smärta och väldigt sparsam blödning. Detta efter mitt första ivf-försök i nov/dec. Min fråga är, ni som gått igenom liknande, hur lång tid tog det innan ni kunde genomgå nästa försök? Vi har som tur i frysen  så jag slipper genomgå sprutbehandlingen. Tar man lutinus när man genomgår försök med frysta blastocyst i narurlig cykel?

    Tack alla, och lycka till mer era försök! Jag hoppas kunna genomgå ett nytt försök så snabbt som möjligt, troligen i början på mars <3


    Hej, beklagar ditt MA :( förstår det är jättejobbigt men tänk ni har 5 till i frysen så det bådar jättebra för er plus att det fastnade på första försöket. Ja tror dem vill nog vänta tills du får vanlig mens först och inte konstig lång cykel innan dem sätter tillbaks. Finns ju olika vissa sätter in i naturlig cykel dvs man testar med äl test och sätter in efter de och inget mer. En del får också lutnius som extra stöd och en del får väl stimulera om man inte har egen ägglossning.

    Vi går också på Livio och har bara 1 i frysen men vi ska först utnyttja vårt sista via landstinget på sahlgrenska och har inplanerad start i slutet på februari. Ja skulle få av Livio både lutinus och trombyl vid vårt FET men de för vi har haft två MA och jag känner ja måste göra något annorlunda för att öka chansen plus att vi försökt nu 4.5 år. :)
  • Sun 17 Jan 2021 13:19
    Lewaize skrev 2021-01-16 16:03:18 följande:

    Såg nu att man kunde misstolka mig i vad jag skrev i min tidigare text!! Absolut inte min mening!!

    Jag menade att vi tror att det kommer ta sjukt lång tid för oss denna gången, kanske minst 1 år med IVF för att det gick så lätt med första barnet. Vi tror INTE att vi kommer ha något som helst flyt med processen över huvud taget utan vi ställer in oss på att detta kommer ta tid så att vi inte bryter ned oss själva genom att tänka att det kommer gå lika bra denna gången och så gör det inte det.

    Jag hopps så att det kommer gå bra för er! Kan man inte gå till en annan läkare då för att försöka få ut Trombyl eller via de privata kanske? Jag började ta vitamin kvinna och d-vitamin i november för att boosta min kropp också :)


    Nej ja tror ja tolkade dig rätt ja förstod att ni tänker nu att de förmodligen kommer ta tid och visst kan de ju gå hursomhelst. Brukar ju kännas bättre att ha låga förväntningar och sen bli positivt överraskad om de skulle gå vägen :) men ja tycker man ska ändå försöka tänka positivt inför försöken för ja tror det är bra för kroppen. Vi har ju gjort de nu ett par gånger nu och vet hur nedslagen man blir. Men ja försöker va positiv och med de menar jag att inte stressa och tänka katastroftankar hela tiden hahah :) inte så ja brukar gå in för att nu jävlar kommer de funka denna gången för de tror ja ju inte heller riktigt :D

    Ja har faktiskt inte frågat Livio om ja kan få trombyl inför försöket hos Sahlgrenska kändes ju bäst om Sahlgrenska själva kunde ge. Men man kan alltid dela själv en aspirin tablett. Vilket ja däremot tänkte göra om ja inte fick så ja har inte försökt va jobbig och tjatat bara för ja har den genvägen :D
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021