• Sat 26 Dec 2020 22:35
    576405 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    576405

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Sun 17 Jan 2021 15:58
    Lewaize skrev 2021-01-16 16:09:56 följande:

    Jag bestämde mig tidigt att jag inte skulle vaccinera mig pga att man inte har en aning om vad det kan påverka i celldelningen eller hur fostret tar skada.

    Hur tänker ni :) ?


    Jag tänker lika som du, kommer absolut avvakta så får en väl se läget efter sommaren i så fall.
  • Sun 17 Jan 2021 17:41
    Bula2021 skrev 2021-01-17 15:58:57 följande:

    Jag tänker lika som du, kommer absolut avvakta så får en väl se läget efter sommaren i så fall.


    Känns som en så himla svår fråga. Man vill ju inte skjuta på behandlingsstart. Men samtidigt vill man ju inte gå ovaccinerad ända till om typ 2 år då varken gravida eller ammande vaccineras.
  • Sun 17 Jan 2021 17:58

    Jag kommer avvakta med vaccineringen så länge ja kan eftersom man inte vet plus så är jag ung (31år) och tror min kropp kommer klara coronan bra ifall jag skulle råka få det. Lite så jag resonerat. Jag känner mig inte rädd att få det men sen är jag försiktig också och tvättar händerna ofta och undviker folk så gott de går i typ mataffärer osv.

  • Mon 18 Jan 2021 10:04
    IVF2021 skrev 2021-01-17 17:41:33 följande:

    Känns som en så himla svår fråga. Man vill ju inte skjuta på behandlingsstart. Men samtidigt vill man ju inte gå ovaccinerad ända till om typ 2 år då varken gravida eller ammande vaccineras.


    Det är svårt hur man ska resonera. Jag jobbar inom en samhällsviktig verksamhet så kanske får vi erbjudande om vaccin tidigt när riskgrupper är färdiga, jag vet inte. Jag jobbat hemifrån och har minimalt umgänge. Samtidigt så krävs det ju inte mycket för att bli smittad, räcker ju med en person på mataffären även om man skulle vara där vid 22 på kvällen när det är glest med folk.

    Jag kommer prioritera ivf framför vaccin om jag måste välja. Jag vet inte om de forskats något på just de här två tillsammans? Har bara läst om att gravida är en riskgrupp, men de ska väl inte vaccineras va?
  • Mon 18 Jan 2021 10:27
    Bula2021 skrev 2021-01-18 10:04:06 följande:

    Det är svårt hur man ska resonera. Jag jobbar inom en samhällsviktig verksamhet så kanske får vi erbjudande om vaccin tidigt när riskgrupper är färdiga, jag vet inte. Jag jobbat hemifrån och har minimalt umgänge. Samtidigt så krävs det ju inte mycket för att bli smittad, räcker ju med en person på mataffären även om man skulle vara där vid 22 på kvällen när det är glest med folk.

    Jag kommer prioritera ivf framför vaccin om jag måste välja. Jag vet inte om de forskats något på just de här två tillsammans? Har bara läst om att gravida är en riskgrupp, men de ska väl inte vaccineras va?


    Skönt att du kan jobba mycket hemifrån. Känns nog lättare att köra på utan vaccin då tänker jag. Jag träffar mycket folk varje dag, iofs iförd både munskydd och visir men ändå.

    Man vaccinerar inte gravida alls som läget är nu. Man han nog inte kunnat forska på det alls. Lite klurigt att få något att ställa upp i en sådan studie kan jag tänka. Alla är nog väldigt rädda om bebisen i magen liksom.

    Vi har inte fått något information från RMC. Hade nog hjälp om de gått ut med hur de tänker.
  • Mon 18 Jan 2021 10:35
    Cheneyney skrev 2021-01-13 19:26:41 följande:

    Jag har fått en bokad spolning den 4 februari, först därefter skickar dem min remiss... All denna väntan!

    Såg på rmc Malmös Instagram att nästan all deras personal är på covid avdelningar och verksamheten är väldigt begränsad med långa väntetider till följd. Hjärtat blev krossat och jag har varit väldigt deppig sen jag såg det. Denna månaden har vi inte ens orkat försöka över huvud taget. Lusten sjönk som en sten. :(

    Jag tror man ska vara glad om man ens hinner komma igång till hösten helt ärligt. Har noll förhoppningar.

    Hur går det för er, har ni hört något?


    2,5 vecka kvar till din spolning. Börjar närma dig i alla fall. Varför vill man spola inför IVF?

    Usch ja. Det inlägget från RMC dämpade mig också rejält. Ännu mer i kombination med deras inlägg om Covid-vaccinationen.

    Vi var faktiskt där på förstabesök i förra veckan! Behandlingsplan är lagd och vi har fått öva på sprutteknik. Vad vi väntar på nu är mensstart och att de har tid med oss (och något slags beslut om hur jag ska göra vaccinationsmässigt). De berättade att personal är utlånad men att de kör på i liten skala så gott det går. De kan inte hålla sin garanti om start inom tre cykler men de sa heller inte att det kommer dröja till efter att pandemin är över. Så lite hopp finns det allt!
  • Mon 18 Jan 2021 15:32

    Idag fick jag brev från RMC. De bekräftade att de har mottagit min remiss. Skönt. Beräknade väntetiden ca 3 månader.

    Ni som har fått bekräftelse på remissen, fick ni kallelsen i samma brev eller kom kallelsen efteråt?

  • Mon 18 Jan 2021 16:45
    IVF2021 skrev 2021-01-18 10:27:57 följande:

    Skönt att du kan jobba mycket hemifrån. Känns nog lättare att köra på utan vaccin då tänker jag. Jag träffar mycket folk varje dag, iofs iförd både munskydd och visir men ändå.

    Man vaccinerar inte gravida alls som läget är nu. Man han nog inte kunnat forska på det alls. Lite klurigt att få något att ställa upp i en sådan studie kan jag tänka. Alla är nog väldigt rädda om bebisen i magen liksom.

    Vi har inte fått något information från RMC. Hade nog hjälp om de gått ut med hur de tänker.


    Googlade lite och hittade någon spansk rekommendation kring vaccin och planerad ivf. Där stod det att det ska gå minst två månader efter vaccinering innan ivf genomförs (samma för mannen). Det är väl så med vaccin generellt förstod jag som. Man vill inte göra ivf direkt efter en vaccination.

    Jag avvaktar tills vi fått kallelse till uppstart i februari/mars här i Värmland. Vi lär ju inte vara de första som ställer frågan om vaccin och ivf känns det som :)
  • Mon 18 Jan 2021 19:57
    Dhalia skrev 2021-01-17 13:19:27 följande:

    Nej ja tror ja tolkade dig rätt ja förstod att ni tänker nu att de förmodligen kommer ta tid och visst kan de ju gå hursomhelst. Brukar ju kännas bättre att ha låga förväntningar och sen bli positivt överraskad om de skulle gå vägen :) men ja tycker man ska ändå försöka tänka positivt inför försöken för ja tror det är bra för kroppen. Vi har ju gjort de nu ett par gånger nu och vet hur nedslagen man blir. Men ja försöker va positiv och med de menar jag att inte stressa och tänka katastroftankar hela tiden hahah :) inte så ja brukar gå in för att nu jävlar kommer de funka denna gången för de tror ja ju inte heller riktigt :D

    Ja har faktiskt inte frågat Livio om ja kan få trombyl inför försöket hos Sahlgrenska kändes ju bäst om Sahlgrenska själva kunde ge. Men man kan alltid dela själv en aspirin tablett. Vilket ja däremot tänkte göra om ja inte fick så ja har inte försökt va jobbig och tjatat bara för ja har den genvägen :D


    Skönt att jag inte blev misstolkad :P så lätt när de är i skiftform!!

    Ja det är superviktigt att tänka positivt men samtidigt realistiskt, något som jag kämpar varje dag med :P nu lever jag lite för ?det blir som det blir när det inte blev som det skulle? och gör det nästa möjliga i nuläget :)

    Ja men varför inte! Testa kan man ju alltid göra :D säger de nej så har duniga testat!
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Mon 18 Jan 2021 21:20
    Truuly skrev 2021-01-18 15:32:13 följande:

    Idag fick jag brev från RMC. De bekräftade att de har mottagit min remiss. Skönt. Beräknade väntetiden ca 3 månader.

    Ni som har fått bekräftelse på remissen, fick ni kallelsen i samma brev eller kom kallelsen efteråt?


    Vi fick först också bekräftelse. Sen kom kallelsen i efterhand! Så det är säkert i dig ordning. Skönt att ni fått bekräftat att remissen är mottagen!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021