• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574948 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574948

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Sat 23 Jan 2021 06:39
    Aya2019 skrev 2021-01-22 22:44:02 följande:

    Hej,

    Började med IVF för 4 månader sen.

    Fick en blastocyst 20/1 ska göra testet 2/2.

    Är både rädd och nervös :/

    Har inga barn innan. 2 missfall tidigare första 2019 och andra 2020. Har pcos också.


    Oj vad spännande! Jag hoppas på att få en fin blastocyst att sätta in på måndag. Då ligger vi väldigt nära varandra i tid!
  • Sat 23 Jan 2021 06:41
    Maikward skrev 2021-01-22 11:19:18 följande:
    Åh jag beklagar verkligen sorgen. Detta måste ha varit så fruktansvärt.

    Härligt att ni är igång igen, och redan gjort äggplock också! Vet du redan nu hur det har gått för äggen?
    Ja jag hoppas verkligen att jag slipper gå igenom det igen. Ja jag fick reda på i torsdags att 6 eventuellt 7 ägg var befruktade så det känns bra. Hoppas det blir en fin blastocyst på måndag!
  • Sat 23 Jan 2021 10:42
    Olivia1992 skrev 2021-01-22 11:25:15 följande:

    jag har också endast kört korta protokollet.

    vet inte om man vill prova långa protokollet? läst att äggkvaliten kan bli bättre vid långa? 

    okej, spännande! jag har kört med gonal f, ganska liten dos. Om det blir sprutor igen sa min läkare att vi ska köra maxdos på mig... lite läskigt men känns endå bra att göra det. ska höra med dom då om Menopur. :)

    Nej dom gör inte det vid ett FET... enbart vid insättningen, iaf på mig. vet inte om det brukar göras, men min slemhinna har alltid varit "tjock och fin" vid alla undersökningar så då kankse dom hoppat på mig. 

    på onsdag 27/1 ska jag få första droppet, sedan ringa Akademiska vid smilegubbe på ägglossningstestet.


    Har också hört de men vet inte om de mer lämpat för dem som har färre ägg eller om dem växer för ojämnt att man får ut för lite ägg.

    Tänkte mer så man inte tinar upp ägget och sen så är den inte tillräckligt. Har inte heller haft problem med slemhinnan faktist, brukar va tjock. Men ja tror dem skulle kolla på oss extra när vi gör FET på Livio men de ju för vi bara har en i frysen plus att vi har en lite lång resa bakom oss haha.

    Håller tummarna för dig :)
  • Sat 23 Jan 2021 10:48
    Aya2019 skrev 2021-01-22 22:45:09 följande:

    Hej,

    Började med IVF för 4 månader sen.

    Fick en blastocyst 20/1 ska göra testet 2/2.

    Är både rädd och nervös :/

    Har inga barn innan. 2 missfall tidigare första 2019 och andra 2020. Har pcos också.


    Åh vad spännande! Förstår att du är nervös, och det måste vara omöjligt att släppa tankarna och oron.
  • Sat 23 Jan 2021 10:50
    annaveronika84 skrev 2021-01-23 06:41:40 följande:

    Ja jag hoppas verkligen att jag slipper gå igenom det igen. Ja jag fick reda på i torsdags att 6 eventuellt 7 ägg var befruktade så det känns bra. Hoppas det blir en fin blastocyst på måndag!


    Vad kul att det ser positivt ut för så många! Spännande, snart är det ju måndag :D
  • Sat 23 Jan 2021 15:50

    Hej, jag hoppar in här också, jag hade en användare som jag tog bort och sen fick jag inte ångra mig så fick skapa en ny.

    Aja, jag och sambon (30 resp. 32 år gamla) har försökt i snart två år och var på första mötet i september 2020. Efter alla prover hit och dit så har jag nu börjat med sprutorna förra veckan. Vi kommer att få göra ICSI direkt eftersom det är manlig faktor.

    Har gjort ett UL men det behövdes några dagar till, äggblåsorna var ca 10-13 mm tror jag? (sneglade på ul-skärmen). Hoppas på äggplock på onsdag för jag är så less på sprutorna nu då de bara gör ondare och ondare för varje dag! Blöder efter varje spruta nu också, i början kändes de knappt alls, antar att magen börjar bli less också.

    /M

  • Sat 23 Jan 2021 18:58

    En ny fråga i tråden. Är det någon som har fått någon bra information om vad som gäller med träning under processen? Träning (gym, spinning och jogging) är det som fått mig att hålla ihop under denna långa process hittills. Vi har till och med fixat till ett rejält gym i källaren, så ingen Covid-smitta i närheten. Min man försökte fråga när vi var på RMC för i skrivning men hur han än formulerade frågan kring olika träningsformer fick han svaret ?nej, springa maraton får man inte göra?. Någon som fått bättre riktlinjer/information?

  • Sat 23 Jan 2021 20:48
    IVF2021 skrev 2021-01-23 18:58:30 följande:

    En ny fråga i tråden. Är det någon som har fått någon bra information om vad som gäller med träning under processen? Träning (gym, spinning och jogging) är det som fått mig att hålla ihop under denna långa process hittills. Vi har till och med fixat till ett rejält gym i källaren, så ingen Covid-smitta i närheten. Min man försökte fråga när vi var på RMC för i skrivning men hur han än formulerade frågan kring olika träningsformer fick han svaret ?nej, springa maraton får man inte göra?. Någon som fått bättre riktlinjer/information?


    Min läkare sa att man skulle försöka fortsätta som vanligt även med träningen, men när jag frågade om löpning så sa hon att jag skulle undvika att springa runt äggplock och insättning just. Jag uppfattade det som att det är ok med lugn träning (vilket jag inte kör, jag kör explosivt träning, springer fast jag ej är fit eller har bra kondis, pushar ändå, lyfter tungt, tar i så mycket jag kan) så jag kommer att hålla mig till långpromenader, kanske lyfta lite vikter, simma kanske. Just runt äggplock och insättning iaf
  • Sat 23 Jan 2021 22:12

    Läser med spänning allt som skrivs i tråden och hejar och hoppas det kommer gå bra för oss alla :D

    Vi kommer köra FET i naturlig cykel, fick positivt ägglossningstest idag, UL kommer vara på tisdag tror jag och sedan återförande på fredag! Såååå spännande och så skräckinjagande! Vi har bara 1 i frysen så det är verkligen bära eller brista som gäller nu.

    Dock har vi haft ett stort utbrott på mitt jobb av Corona (jobbar på låg/mellanstadieskola) och jag vågar ärligt talat inte gå tillbaka till jobbet just nu och kanske bli smittad när så mycket står på spel. Jag har självkarantänat mig totalt med noll besök/umgänge och sambon gör alla ärenden utanför hemmet.

    Kommer inte heller ha min dotter på förskolan denna veckan för att minimera risken för smitta

    Även därifrån. Känns som en mardröm och jag vet inte om jag har blivit paranoid i allt det här :P

    Är det bara jag som är sån här eller hur gör ni andra :P ?


    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Sat 23 Jan 2021 22:47
    Lewaize skrev 2021-01-23 22:12:52 följande:

    Läser med spänning allt som skrivs i tråden och hejar och hoppas det kommer gå bra för oss alla :D

    Vi kommer köra FET i naturlig cykel, fick positivt ägglossningstest idag, UL kommer vara på tisdag tror jag och sedan återförande på fredag! Såååå spännande och så skräckinjagande! Vi har bara 1 i frysen så det är verkligen bära eller brista som gäller nu.

    Dock har vi haft ett stort utbrott på mitt jobb av Corona (jobbar på låg/mellanstadieskola) och jag vågar ärligt talat inte gå tillbaka till jobbet just nu och kanske bli smittad när så mycket står på spel. Jag har självkarantänat mig totalt med noll besök/umgänge och sambon gör alla ärenden utanför hemmet.

    Kommer inte heller ha min dotter på förskolan denna veckan för att minimera risken för smitta

    Även därifrån. Känns som en mardröm och jag vet inte om jag har blivit paranoid i allt det här :P

    Är det bara jag som är sån här eller hur gör ni andra :P ?


    Jag förstår dig! Skulle aldrig våga riskera att bli sjuk nu när man är så nära. Jag försöker dock lita på att folk hållt sig hemma när de känner sig sjuka men det kanske är att vara lite dum, men vet ju inte. Jag tvättar mina och dotterns händer jättenoga och är noga med att inte ta i ansiktet innan det är gjort när man är ute och handlar t.ex. När någon uttryckligen har sjukdomssymtom får man ju panik, som t.ex dotterns pappa (som jag är separerad från) som var sjuk senaste gången han hade henne, vilket jag fick reda på först när hon redan var där...
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021