• Sat 26 Dec 2020 22:35
    576497 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    576497

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Fri 29 Jan 2021 17:57
    Inalina skrev 2021-01-28 12:11:58 följande:

    Åh vad spännande! Skönt att vara igång! Vilka sprutor och vilken dos kör du? skönt när det kan gå fort när man ändå är helt redo själv!! 


    Ja verkligen! Jag kör Gonal-f 150g, och fyremadel. Vad är låg och hög dos? Nu är man bara så rädd att bli överstimulerad istället, eller att man ska göra fel och det inte ska gå alls. Tänk att man aldrig bara kan släppa allt och förlita sig på att det kommer gå bra.
  • Sat 30 Jan 2021 14:07
    Lewaize skrev 2021-01-29 16:11:19 följande:
    Tack :D det var många nervösa timmar ifall de skulle ringa och säga att den inte överlevt upptiningen... men nu ligger det en blastis hos mig och nu börjar ruvningen! Eller man räknar väl ifrån imån men ändå :P Ääääääntligen!!! Kört igång med akupunktur nu också för att maxa chanserna.

    Testdag 11/2 om inte mensen tittat in innan dess.
    Åh det förstår jag, men så skönt att allt gick bra! det brukar ju göra det ändå :) spännande med akupunktur, har hört att det absolut kan hjälpa men har själv bara provat det en gång, ska höra med min klinik om de rekommenderar någon..

    då är det bara att leva på som vanligt nu då? ;) jättelätt eller hur hehe!
  • Sat 30 Jan 2021 14:11
    Maikward skrev 2021-01-29 17:57:47 följande:
    Ja verkligen! Jag kör Gonal-f 150g, och fyremadel. Vad är låg och hög dos? Nu är man bara så rädd att bli överstimulerad istället, eller att man ska göra fel och det inte ska gå alls. Tänk att man aldrig bara kan släppa allt och förlita sig på att det kommer gå bra.
    Ok, Fyremandelsprutan är för att man inte ska ägglossa för tidigt antar jag? så den tar du inte än? Jag tror gonal f 150 är ganska normal dos när man gör IVF första gången och de har kollat ditt AMHvärde för att bestämma dosen så de vet nog vad de gör :)
    ,jag vet att man är rädd för översimulering men de kan se ganska tidigt på ultraljuden om du har väldigt många blåsor så det ska du inte oroa dig för nu. När har du första ultraljudet?  
  • Sat 30 Jan 2021 15:26
    Olivia1992 skrev 2021-01-29 11:53:37 följande:
    Hej!
    äntligen är dn väntan över, vet precis hur det känns! varje dag var en evighet....
    jag körde korta protokollet, ganska låg dos med Gonal-f, så jag har inte alls haft känningar/problem med biverkningar från sprutorna. ev. lite svullen kring tjejmagen.
    blir det en till omgång skulle vi köra maxdos på gonal-f så då kommer jag nog säkert känna av det.

    det som jag tyckte var jobbigt var att ta sprutorna, det skulle vinklas, helst inte komma blod.. och alltid efter sprutan var jag orolig att jag gjort fel.. läkaren sa en sak och instruktionerna i förpackningen sa en annan.
    men lyssna på din läkare vad hen har sagt så går allt bra och känner du dig osäker så ring läkaren, det är mitt tips :)
    skönt också att vi är ett gäng här som kan hjälpa varandra!
    Lycka till, det kommer gå bra Skrattande
    tack för tipsen. ja nu är det bara väntan på att få starta :) 

    Ja skönt att vi är ett gäng i samma situation. 
  • Sat 30 Jan 2021 15:32
    Inalina skrev 2021-01-29 13:43:01 följande:
    Hej! Vad spännande, förstår att det känts som en evighet men snart är ni igång! Jag vaccinerades också mot rubella som barn liksom alla andra men fick ta om sprutan 2014, jag har dock FORTFARANDE knappt antikroppar men så länge jag kunde uppvisa vaccin intyg på Rubella för IVF-kliniken gick de med på att köra ändå. Ibland är kroppen märklig..

    Jag tycker GonalF verkar vara den 'enklaste' sprutan att ta ändå (har hört att man vid andra sprutor ska blanda ihop olika medel etc), har gjort det i 2 omgångar, det är tydligt hur mkt man tar och finns jättebra videor på Youtube som jag kollade varje gång innan jag tog sprutan :) kan jag rekommendera! det finns tips om att ev kyla ner litegrann innan du tar sprutan, och att byta sida på magen varje gång. Det är en konstig känsla att ge sprutor till sig själv man man vänjer sig rätt snabbt! Jag kommer också börja i mitten på feb, roligt att följas åt!Glad
    tack! :) 

    Ja det är en evighet. och en evighet till mitten av feb. 

    Kul att du ska börja då också. 
    Glad att jag fick korta protokollet. Va inte så pigg på sprejen och klimakterie-symptom som jag läst om. Men man vet ju aldrig hur kroppen reagerar på alla olika hormoner. Har endometrios så läkaren va visst lite tveksam. 

    Just nu är det knasigt att istället undvika graviditet denna cykel (pga vaccinet) när man försökt så himla länge att bli gravid :D 
    Blir lite nojjig av det också märker jag. 
  • Sat 30 Jan 2021 16:56
    Inalina skrev 2021-01-30 14:07:25 följande:

    Åh det förstår jag, men så skönt att allt gick bra! det brukar ju göra det ändå :) spännande med akupunktur, har hört att det absolut kan hjälpa men har själv bara provat det en gång, ska höra med min klinik om de rekommenderar någon..

    då är det bara att leva på som vanligt nu då? ;) jättelätt eller hur hehe!


    Ja jättelätt xD fyyyyyy.. dagarna bara kryper fram!! Och jag tycker att jag känner saker HELA tiden vilket jag vet inte är möjligt än :P

    Jag körde på akupunktur förra gången också så jag kan varmt rekommendera det! Än då länge är det 100%ig succé if :P
    Mamma till 1 med ICSI 2019
  • Sun 31 Jan 2021 12:14

    Fick plus men då vart det kört fick mensen idag :/

    Får kontakta kliniken på måndag

  • Sun 31 Jan 2021 19:23
    Aya2019 skrev 2021-01-31 12:14:35 följande:

    Fick plus men då vart det kört fick mensen idag :/

    Får kontakta kliniken på måndag


    Beklagar :( 
  • Sun 31 Jan 2021 20:21
    Aya2019 skrev 2021-01-31 12:14:35 följande:

    Fick plus men då vart det kört fick mensen idag :/

    Får kontakta kliniken på måndag


    Skickar lite kramar, det är tufft i IVF-karusellen
  • Sun 31 Jan 2021 20:41

    Hoppar in i tråden...

    Vi startade en ny IVF-resa i mitten av januari med hopp om ett syskon till IVF-barn nr.1. På UL sa de att äggblosorna utvecklades långsamt och fick högre dos med gonal-f, i tisdags fick vi ut 9 ägg varav 7 blev befruktade. Idag när jag körde till kliniken (har drygt två timmar att köra) för ET ringde de och sa att det inte fanns något att återföra men att två embryon såg lovande ut för frysning och de skulle kolla på det imorgon och en läkare ska återkomma. De hade utvecklats för långsamt så de såg inte ut som de skulle på dag 5.

    Jag har läst på nätet hela dagen och det verkar ovanligt att inte få något ET?! Någon med erfarenhet?!

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021