• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574920 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574920

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Mon 1 Feb 2021 15:36

    Hej! Hoppar gärna in här. Jag påbörjar första IVF-behandlingen idag. Galet nervöst och spännande såklart. Jag och sambon har försökt i snart 2 år utan minsta +. Vi påbörjade utredning efter sommaren på RMC i Linköping. Fick besked att vi är oförklarligt barnlösa. Vi är 31 & 33 och jag har 2 barn sedan tidigare relation, dock är det 7 år sedan jag fick barn nu.

    Jag startar ikväll med Bemfola 125, tillägg med Fyremadel på fredag och VUL på måndag. Litet orosmoln i det hela är att risken finns för överstimulering, men vi hoppas på det bästa. Vore kul att följas åt med fler som startar nu :)

  • Mon 1 Feb 2021 15:46
    Dibella skrev 2021-02-01 09:57:47 följande:

    Hej,


     


    Jag hoppar in här som färsk medlem och färsk inom IVF världen.


     


    Jag (31) och min sambo (36) har försökt bli gravida senaste året och jag pushade på att utredas när det inte fungerade. Han har ett barn sedan tidigare (också IVF).


    Vi fick komma väldigt snabbt till privat klinik och blev konstaterat med låg AMH på 0,9 samt en trög äggledare. Min sambo hade mindre mängd och trögsimmade spermier och de tyckte att chanserna på egen hand inte var överdrivet goda och skickade remiss till landstinget.


    Verkar vara rätt lång kö till landstinget i min kommun så vi har valt att påbörja med IVF privat först i väntan på landstinget, om första försöken inte tar sig privat.


    Så har ägglossning imon troligtvis och men så om ca 14 dagar och därefter ska vi förhoppningsvis påbörja med Gonal-F sprutorna och korta protokollet.


    Trots att vi inte hållt på lika länge som bekanta och säker majoriteten här inne så har det varit ett påfrestande år och det känns som man är en spänd fjäder som dras åt för varje dag som går. Man är lättad över att få hjälp samtidigt som jag är jätte orolig över hur sprutor, hormoner, plock, insättning, väntan och besked kommer bli. Just nu känns allt övermäktigt, men man får ta det en dag i taget.


    Läkarna är positiva till att det kommer lösa sig med ett barn, men mindre positiva till syskon framöver, så jag och dem hoppas att i bästa fall så lyckas man få några till frysen också, men vi får se.


    Håller tummarna för er här inne och att det blir ett bra år för oss.


     


    Då har vi behandling nästan samtidigt. Jag har troligtvis ägglossning på onsdag och sen efter ca 16 dagar så startar jag med gonal-f  och korta protokollet. 

    Jag förstår det där med spänd fjäder-känslan. jag är 39 och min sambo är 42. Jag har endometrios som verkar strula till det, sambon har ett barn sedan tidigare. Vi kör via landstinget (va 8 månaders kö innan vi fick tid) och sen om det inte tar sig får vi köra privat då landstinget har 40 som åldersgräns och jag fyller 40 i höst.  
  • Mon 1 Feb 2021 16:50
    +1
    Olivia1992 skrev 2021-02-01 15:29:22 följande:

    usch, va en stressad morgon... jag skulle börja med ägglossningstesterna i lördags, på  morgon, vilket jag gjorde och sen skulle jag fortsätta ta ägglossningstest varje morgon fram till smilegubbe.
    igårkväll fick jag bara en känsla av att jag skulle kissa på stickan bara för att, och då blev det helt plötsligt en smilegubbe.. brukar inte ha ägglossning så tidigt i min cykel.. 

    återigen kissade jag imorse och fick en smilegubbe. Ringde till Uppsala glad som en gris och sa att jag fick smile imorse, och så säger hon....

    "ajajaja, det var en dålig dag. enl. ditt ägg skall den sättas in på söndag och då har vi stängt. du får vänta till nästa cykel!"
    och jag tappade all glädje på sekunden.. 

    sedan berättade jag att jag även fick smile igår kväll, om det kunde hjälpa mig endå. 

    så ringde dom nyss och sa att jag var välkommen på lördag eftersom jag redan igår hade fått smilegubbe. 
    så på lördag om upptiningen går fint och likaså återföringen så är även jag en ruvare, äntligen! Hjärta


    Men så bra att du stod på dig och kom ihåg att säga som det var istället för att bryta ihop! Låter ju toppen om det blir återföring på lördag, heja heja!!!Solig
  • Mon 1 Feb 2021 18:53

    Hej!

    Hoppar också in här. Är oförklarkligt barnlös tillsammans med min man, jag är 33. Har gjort en vanlig ivf-behandling som gick över förväntan - 8 blastocyster i frysen. Var i risk för överstimulering så blev ingen ET, väntar på FET i slutet på mars.

    Känner ändå oro trots att blastocystodlingen gick bra. Tänker att någonstans måste väl felet ligga då vi inte fått ett enda plus på 18 månader....kanske embryona aldrig fäster?

  • Mon 1 Feb 2021 19:28
    annaveronika84 skrev 2021-01-31 23:38:02 följande:

    Åh men gud va kul! Jag satte också in en femdagars! Så svårt med symptom, brösten är jätteömma och svullna men kan ju lika väl vara alla hormoner man tagit/tar. Idag känner jag mig sjuk, varm och kall om vartannat. Tycker det ilar konstigt i livmodern. Har jättesen testdag, 12/2. Men får se, ska se om mensen kommit på torsdag, brukar aldrig vara sen. Då kanske jag testar i helgen! Spännande!


    Hur mår du nu? Vad konstigt vi är typ exakt samma i cykeln. Varför har du fått så sen testdag. Jag ruvar i naturlig cykel så det är ingen medicin som kan lura mig symtom men känner inget speciellt förutom lite molvärk och lite ömma bröst när jag rör dem. Innan mitt missfall tog jag progestreron och symtomen kom egentligen efter plusset.
  • Mon 1 Feb 2021 20:36
    Bella87 skrev 2021-02-01 18:53:55 följande:

    Hej!

    Hoppar också in här. Är oförklarkligt barnlös tillsammans med min man, jag är 33. Har gjort en vanlig ivf-behandling som gick över förväntan - 8 blastocyster i frysen. Var i risk för överstimulering så blev ingen ET, väntar på FET i slutet på mars.

    Känner ändå oro trots att blastocystodlingen gick bra. Tänker att någonstans måste väl felet ligga då vi inte fått ett enda plus på 18 månader....kanske embryona aldrig fäster?


    Wow det är jättebra resultat !!! Hur många ägg fick ni ut om ni fick så många till frysen. Du ska vara nöjd och så ska det nog vara ett guldägg som väntar på er :)
  • Tue 2 Feb 2021 07:22
    Prit skrev 2021-02-01 20:36:23 följande:

    Wow det är jättebra resultat !!! Hur många ägg fick ni ut om ni fick så många till frysen. Du ska vara nöjd och så ska det nog vara ett guldägg som väntar på er :)


    Tack för uppmuntran! Ska försöka tänka positivt och att ivf faktiskt möjliggör för de bästa äggen/spermierna att bildas till embryon.

    Jag tog 125 enheter gonal-f och fick ut 21 ägg varav 15 befruktades på vanligt sätt.

    Läste att du ruvar på blastocyst, så himla spännande. Sägs ju att det är mkt stor chans att det leder till graviditet, sen ska det ju fortsätta också. Hoppas verkligen det går vägen för dig, väntan måste vara olidligt!!
  • Tue 2 Feb 2021 07:27
    Sweetpineapple skrev 2021-02-01 15:36:53 följande:

    Hej! Hoppar gärna in här. Jag påbörjar första IVF-behandlingen idag. Galet nervöst och spännande såklart. Jag och sambon har försökt i snart 2 år utan minsta +. Vi påbörjade utredning efter sommaren på RMC i Linköping. Fick besked att vi är oförklarligt barnlösa. Vi är 31 & 33 och jag har 2 barn sedan tidigare relation, dock är det 7 år sedan jag fick barn nu.

    Jag startar ikväll med Bemfola 125, tillägg med Fyremadel på fredag och VUL på måndag. Litet orosmoln i det hela är att risken finns för överstimulering, men vi hoppas på det bästa. Vore kul att följas åt med fler som startar nu :)


    Vad spännande att du börjar! Jag tog 125 gonal och hade äggplock förra veckan, dessvärre fanns risk för överstimulering så det blev ingen återföring, utan de odlade vidare äggen till dag 5. Tyckte behandlingen med sprutorna gick jättebra. Ska nog gå galant för dig.
  • Tue 2 Feb 2021 08:15
    Bella87 skrev 2021-02-01 18:53:55 följande:

    Hej!

    Hoppar också in här. Är oförklarkligt barnlös tillsammans med min man, jag är 33. Har gjort en vanlig ivf-behandling som gick över förväntan - 8 blastocyster i frysen. Var i risk för överstimulering så blev ingen ET, väntar på FET i slutet på mars.

    Känner ändå oro trots att blastocystodlingen gick bra. Tänker att någonstans måste väl felet ligga då vi inte fått ett enda plus på 18 månader....kanske embryona aldrig fäster?


    Hejsan,
    låter som sagt som att ni har fått jättebra resultat som lyckats frysa 8 blastocyster! Glad Bra de avvaktade med FET, överstimulering är inget att leka med har jag förstått, 

    förstår att du känner dig orolig ändå, jag har aldrig fått ett plus naturligt och då försökte jag och min man i 5 (!!) år ändå vid varje ägglossning etc. allt annat ser bra ut förutom en trög äggledare men den andra verkar tydligen ok.

    Jag pratade med min klinik om det där med att försöka hitta felet och man har alla möjliga teorier, men läkaren så då att 20% av all barnlöshet går helt enkelt inte att förklara. jag tyckte faktiskt det var lite skönt att höra för då måste jag inte vända ut o in på mig själv för att hitta 'felet' utan vi kör på med IVF och hoppas att allt löser sig.
    Vi fick en dotter 2019 med ICSI så vi vet ju att det SKA kunna gå, även om det aldrig finns några garantier.. Nu är vi inne på syskonförsök och kommer också göra återföring i mars om allt går som det ska Glad hoppas vi får följas åt!
  • Tue 2 Feb 2021 08:23
    Dibella skrev 2021-02-01 09:57:47 följande:

    Hej,


    Jag hoppar in här som färsk medlem och färsk inom IVF världen.


    Jag (31) och min sambo (36) har försökt bli gravida senaste året och jag pushade på att utredas när det inte fungerade. Han har ett barn sedan tidigare (också IVF).


    Vi fick komma väldigt snabbt till privat klinik och blev konstaterat med låg AMH på 0,9 samt en trög äggledare. Min sambo hade mindre mängd och trögsimmade spermier och de tyckte att chanserna på egen hand inte var överdrivet goda och skickade remiss till landstinget.


    Verkar vara rätt lång kö till landstinget i min kommun så vi har valt att påbörja med IVF privat först i väntan på landstinget, om första försöken inte tar sig privat.


    Så har ägglossning imon troligtvis och men så om ca 14 dagar och därefter ska vi förhoppningsvis påbörja med Gonal-F sprutorna och korta protokollet.


    Trots att vi inte hållt på lika länge som bekanta och säker majoriteten här inne så har det varit ett påfrestande år och det känns som man är en spänd fjäder som dras åt för varje dag som går. Man är lättad över att få hjälp samtidigt som jag är jätte orolig över hur sprutor, hormoner, plock, insättning, väntan och besked kommer bli. Just nu känns allt övermäktigt, men man får ta det en dag i taget.


    Läkarna är positiva till att det kommer lösa sig med ett barn, men mindre positiva till syskon framöver, så jag och dem hoppas att i bästa fall så lyckas man få några till frysen också, men vi får se.


    Håller tummarna för er här inne och att det blir ett bra år för oss.


     


    Hej! Ja det är överväldigande att ge sig in i IVFvärlden, men spännande också förhoppningsvis, nu gör ni ju liksom allt i er makt för att det ska lyckas och ni har tagit beslutet att ta hjälp så då kan man få en liten kick tycker jag. Också att någon annan (kliniken) 'hjälper till' och har samma mål som er kan ju göra att det känns mindre ensamt tycker jag. 

    sen är såna här trådar fantastiska där man känner en gemenskap och man kan ställa precis vilka frågor som helst, det är alltid någon annan som går igenom samma sak eller har gjort tidigare Hjärta  Vi kommer nog att hamna precis samtidigt i IVF-cykeln då jag planerar att börja med sprutorna den 18 feb!

    Nu hoppas vi på en massa bebisar 2021!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021