• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Camii80
    Asplövet18 skrev 2021-03-15 18:40:05 följande:
    Jaha okej!! Då förstår vi varandra hur det känns haha. Flera säger dock att den sitter max 10 dagar men...

    Jag kommer testa med stickor för att följa ökningen och sedan testa ett till digitalt 19e för då borde det vara 2-3v och sedan 26e som bör vara 3.+
    Det står faktiskt i FASS att man kan få falskt positivt testresultat upp till 10 dagar så jag hade fel Glad Har för mig dock att jag fått höra 14 dagar, men men.. bättre med 10 dagar än 14, säger jag Skrattande

    Håller tummarna att det går hela vägen!
  • Dibella
    Jenzia skrev 2021-03-16 08:51:09 följande:

    Här kommer jag också med en fråga för er som gjort IVF tidigare, brukar bortfalls blödningen vara mindre än er vanliga mens? Jag brukar alltid blöda mkt första dagen och sen bara mindre dag två och tre. Sen är mensen klar. Igår blödde jag betydligt mindre än vad jag brukar, kanske hälften så mycket? Trodde jag skulle blöda mer pga av alla hormoner och att slemhinnan var tjockare än den brukar vara.


    Har samma här, började blöda igårkväll och idag ska det i normalfall vara som mest och sen plana ut dag 3-4, men jag behöver knappt ha trosskydd för det är så oerhört lite. Inte "färskt" blod heller. Jag tänkte precis samma som du att det borde vara mer än vanligt, men kanske inte?
  • Jenzia
    Dibella skrev 2021-03-16 10:18:36 följande:

    Har samma här, började blöda igårkväll och idag ska det i normalfall vara som mest och sen plana ut dag 3-4, men jag behöver knappt ha trosskydd för det är så oerhört lite. Inte "färskt" blod heller. Jag tänkte precis samma som du att det borde vara mer än vanligt, men kanske inte?


    Amen precis! Jag har heller inte haft så mycket färskt blod, mer brunt än rött liksom, vad konstig! Kanske är någon viss fördröjning? Att vi inte kan förvänta oss det vanliga förloppet så att säga.
  • Iväntanpåivf
    jgren skrev 2021-03-16 00:03:25 följande:
    Om jag förstått det rätt så ska letrozolen hjälpa ägglossningen på traven. Ska ta det från mensens 2 eller 3 dag.. 
    Ah okej.  Förstår. 
    Jag har (till synes) regelbunden ÄL så antar att det är därför jag inte behöver ta det då. 
  • Dibella
    Jenzia skrev 2021-03-16 10:41:35 följande:

    Amen precis! Jag har heller inte haft så mycket färskt blod, mer brunt än rött liksom, vad konstig! Kanske är någon viss fördröjning? Att vi inte kan förvänta oss det vanliga förloppet så att säga.


    Måste vara vanligt tänker jag, eller så kanske det drar igång sen? Slutade ta mina proggisar idag för orkar inte ha blodgegg, så kanske vart de som bromsat det lite.
  • Jenzia
    Dibella skrev 2021-03-16 11:56:32 följande:

    Måste vara vanligt tänker jag, eller så kanske det drar igång sen? Slutade ta mina proggisar idag för orkar inte ha blodgegg, så kanske vart de som bromsat det lite.


    Så kan det nog vara. Min blödning kom först två dagar efter att jag slutade med lutinus. Så fick en lutealfas på 16 dagar, en dag längre än vad jag brukar ha.
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-03-16 08:51:09 följande:

    Här kommer jag också med en fråga för er som gjort IVF tidigare, brukar bortfalls blödningen vara mindre än er vanliga mens? Jag brukar alltid blöda mkt första dagen och sen bara mindre dag två och tre. Sen är mensen klar. Igår blödde jag betydligt mindre än vad jag brukar, kanske hälften så mycket? Trodde jag skulle blöda mer pga av alla hormoner och att slemhinnan var tjockare än den brukar vara.


    hej!
    min verkar vara precis som en vanlig mens i alla fall, vet inte alls vad som är normalt men även tidigare har jag blött som vanlig och även lite mer vid misslyckat försök. vi som inte skulle ha mens på över ett år :(
  • Inalina
    Inalina skrev 2021-03-15 19:51:16 följande:
    Ja jag skulle föreslå att köra hög dos med Gonal F (350 ie- det är vad min klinik i Prag föreslog denna gången men vi kunde ju inte ta oss dit..) så jag hoppas de går med på det! Sen vet jag ju inte hur de ställer sig till en snabb start igen, men eftersom det är en privat (och vinstdrivande) klinik borde de ju vilja att man fortsätter hos dem och inte åker till Prag.. så hyfsat öppna är de nog till lite justeringar!

    Jo visst känner jag mig besviken men på nåt sätt så känner jag väl också att det är ett mirakel varje gång det lyckas och har fortfarande svårt att ta in att vi har en dotter.. så även om vi vill ha ett syskon till henne så kommer vi ha ett fint liv ändå utan syskon.

    Förstår din sorg också, det värsta känns ju ändå som att man aldrig fick försöka på riktigt om man inte får någon insättning :(

    Ja det är så svårt med saker som läkarna säger inte påverkar ... där har jag svårt att lita på dem många gånger :/ jag fick embryo glue på båda mina insättningar i Prag och båda tog sig (trots tidigt MF v 6 på första) och det ?tror de inte gör någon skillnad? på min klinik i Schweiz exempelvis.. eller olika infektioner, immunförsvar, eller vad det må vara, det känns som att det tyvärr finns alltför få studier i allt det där! Har du någon teori varför det inte funkat för er?
    jo just det - jag ringde min klinik, som tyckte det lät JÄTTEKONSTIGT att man kunde testa sig så tidigt och vara så säker på att det inte kunde vara positivt (trots att jag blöder som en vanlig mens nu).

    de ville att jag skulle komma och ta ett blodprov på fredag och sen prata med läkaren när de fått provsvaret, vilket jag kan förstå i teorin, men vilket blir en massa merjobb för mig. Ev kunde jag ta ett blodprov nån annanstans och skicka svaret till dem, men det blir inte heller smidigare då jag liksom inte har ett ställe att ta blodprov på nästgårds...

    jaja det är förmodligen jag som är komplicerad och en 'jobbig patient'. de skulle i alla fall tala med läkaren och ringa tillbaka till mig så får se om de har en annan lösning eller om jag måste rätta mig efter deras regler.. suck.. vill bara komma igång och planera inför nästa omgång..
  • Jenzia
    Inalina skrev 2021-03-16 14:46:30 följande:

    jo just det - jag ringde min klinik, som tyckte det lät JÄTTEKONSTIGT att man kunde testa sig så tidigt och vara så säker på att det inte kunde vara positivt (trots att jag blöder som en vanlig mens nu).

    de ville att jag skulle komma och ta ett blodprov på fredag och sen prata med läkaren när de fått provsvaret, vilket jag kan förstå i teorin, men vilket blir en massa merjobb för mig. Ev kunde jag ta ett blodprov nån annanstans och skicka svaret till dem, men det blir inte heller smidigare då jag liksom inte har ett ställe att ta blodprov på nästgårds...

    jaja det är förmodligen jag som är komplicerad och en 'jobbig patient'. de skulle i alla fall tala med läkaren och ringa tillbaka till mig så får se om de har en annan lösning eller om jag måste rätta mig efter deras regler.. suck.. vill bara komma igång och planera inför nästa omgång..


    Vad krångligt allt ska vara då! Känns ju rätt rimligt att kunna meddela att det inte blev någon graviditet om du fått negativt test och blöder! Jag har inte ens fått någon återkoppling från RMC om mitt meddelande om negativt test, vet inte alls vad som händer nu (de har varit dåliga på att informera om vad som gäller vid FET). Ska ringa den i början av nästa vecka om de inte hört av sig.

    Ja, vi skulle ju slippa mensen i 9 månader nu Jag har iaf lärt mig att inte lita på några symptom under ruvardagarna iaf. Slipper jag bli så här besviken igen hoppas jag. Det kommer lösa sig, det kommer bli bra till slut <3
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-16 14:46:30 följande:
    jo just det - jag ringde min klinik, som tyckte det lät JÄTTEKONSTIGT att man kunde testa sig så tidigt och vara så säker på att det inte kunde vara positivt (trots att jag blöder som en vanlig mens nu).

    de ville att jag skulle komma och ta ett blodprov på fredag och sen prata med läkaren när de fått provsvaret, vilket jag kan förstå i teorin, men vilket blir en massa merjobb för mig. Ev kunde jag ta ett blodprov nån annanstans och skicka svaret till dem, men det blir inte heller smidigare då jag liksom inte har ett ställe att ta blodprov på nästgårds...

    jaja det är förmodligen jag som är komplicerad och en 'jobbig patient'. de skulle i alla fall tala med läkaren och ringa tillbaka till mig så får se om de har en annan lösning eller om jag måste rätta mig efter deras regler.. suck.. vill bara komma igång och planera inför nästa omgång..

    Det måste ju handla om något mer tänker jag, statistik eller liknande. Det verkar som klinikerna är ganska fyrkantiga när det kommer till testdagar. Förstår dig definitivt att det bara blir omständigt när du redan vet och ändå måste in på blodprov.


    Känns ju snarare att det är dem som är lite jobbiga Obestämd inte du.


    Jag ringde och meddelade mens och negativt test idag med, då sa de bara att återkom efter test på fredag, du tar väl fortfarande prog. tabletterna? Njaa.. så blev det lite fingerhyttande och jag måste snällt fortsätta, men det tror jag inte jag kommer göra haha känns bara sjukt onödigt, men hur gör ni?


     

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021