• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574932 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574932

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Fri 9 Apr 2021 16:28
    Clemmentina skrev 2021-04-08 09:21:20 följande:

    Spännande att det närmar sig för er båda. Nu ska det bara bli plus tycker jag. Kommer att hålla mina tummar och följa er här. Vill också veta mer om vad ni tycker om

    akupunkturen. Funderar om jag ska boka in det med inför fet!


    <3 Nu ska det gå för oss alla tre!
  • Fri 9 Apr 2021 16:42
    Inalina skrev 2021-04-09 13:37:30 följande:

    Nu har jag vart iväg på min första akupunktur! blev helt chockad när det visade sig att tjejen var svensk, så roligt!!! =)

    det känns helt rätt att köra detta och de har ett standardprotokoll vid IVF att man går dit precis innan återföringen och strax efter. annars kommer jag gå även 2 ggr under stimuleringen också för att äggen ska utvecklas som de ska, när ska du gå nästa gång och vilket program kommer du köra?


    Vad kul!! Och att det var en svensk tjej :)

    Jag kommer gå en gång i veckan och sedan en gång samma dag som återföring. Min akupunktör sa att hon inte gör behandlingar efter återföring, men det där verkar vara väldigt olika har jag läst. Spännande!
  • Fri 9 Apr 2021 18:41
    Aya2019 skrev 2021-04-09 11:27:49 följande:

    Har två missfall från tidigare

    2019 Första fick jag ingen blödningen när det vart dags för kub ca "3 månader" var jag då. Då sa dom att de vart tomt graviditet men fostersäck hade växte till ändå. Kroppen hade inte förstått att det vart missfall

    2020Andra fick jag plus några dagar innan förväntad mens men började att blöda innan mensdagen. Sen så kom mensen

    Första försöket ivf vart det kemisk gravidtet

    Andra försöket - negativ

    3 försöket testade jag plus nu ruvdag 8

    De är ju det vill inte chansa om lutinus..frågar nog läkaren igen testdagen :)

    Gjorde idag ny test ruvdag8 hoppas att denna gånger håller sig. Ivf tar all energi blir så trött av allt

    Bild 1 tidigt graviditetstest

    2 bilden vanligt graviditetstest


    Men de tycker jag att du gör då för att inte oroa dig kring det. Man oroar sig redan mycket kring allt. För ja skulle få lutinus vid FET hos Livio och fortsätta ta tills ultraljudet de var ingen större diskussion alls om de, utan de gick bra :)

    Ser ju helt klart starkare ut på rfsu nu med :) När har du testdagen? För du kan nog ringa dem direkt på måndag och se så dem skriver ut mer.
  • Fri 9 Apr 2021 19:57
    Annna84 skrev 2021-04-09 16:25:23 följande:

    Förstår att det är tufft att inte träffa sin familj, men hoppas att ni nästa gång får komma med en fin nyhet :)

    Jag har kört en hard core-kines-akupunktur vända en gång, då var det 7dagar på raken innan insättning. Den kör jag inte på den här gången, lite tufft -Haha. Men en annan som jag går till rekommenderar en gång i veckan (helst 3st cykler..) och sen en behandling samma dag som återförandet är. Efter det en paus om det tar sig, för att sedan börja igen någon vecka senare fram till v12. Lite olika bud beroende på vem man frågar.

    Vid de två första behandlingarna fick vi ingen blastocyst alls, varken färsk eller fryst. Vid den tredje fick vi 3st. Hoppas på bra utfall den 4e gången också.

    Hur såg utfallet ut för dig vid de 2 första behandlingarna? För visst har du gjort 3st sammanlagt?


    Ja precis hade vart underbart om vi kunde berätta för våra vänner och familj när vi ses i sommar :)

    Det lät på min akupunktör som att det viktigaste ändå var så tätt på återföringen som möjligt, både innan och efter så vet inte hur det ska hinnas med men det märker vi väl ...

    Och då har vi lite samma historik, fick ingen blastis första försöket heller utan tillbaka en på dag 3 som inte tog sig. Andra försöket blev det 2 till frysen och en färsk tillbaka dör jag fick se mitt första plus i 3 dagar. På FET fick jag tillbaka båda från frysen och en blev bebis <3 har förstått att det är ovanligt att sätta tillbaka 2 blastisar i Sverige men här är de inte främmande för det..(eller i Prag tydligen)

    Jag kommer nog inte göra ngn mer akupunktur under ruvandet sen (det kostar 1600kr per timme :/)

    men funderar på att be min läkare om kortison som jag fick vid mitt FET där jag blev gravid.. tror de skulle gå med på det men hade inte tänkt experimentera lika mkt denna gången.. :/

    Åh vad jag hoppas vi båda (alla!!) får flera till frysen nu, det tar bort en hel del stress och ger ju lite hopp istället!!!
  • Fri 9 Apr 2021 21:48
    Dhalia skrev 2021-04-09 18:41:47 följande:

    Men de tycker jag att du gör då för att inte oroa dig kring det. Man oroar sig redan mycket kring allt. För ja skulle få lutinus vid FET hos Livio och fortsätta ta tills ultraljudet de var ingen större diskussion alls om de, utan de gick bra :)

    Ser ju helt klart starkare ut på rfsu nu med :) När har du testdagen? För du kan nog ringa dem direkt på måndag och se så dem skriver ut mer.


    Testdagen är 14/4. :) hoppas verkligen att denna gång är inte kemisk gravidtet som första ivf men denna test var mer klar än förra gången då strecken vart bara svag hela vägen till testdagen i januari.

    Får nog ringa dom nästa vecka och prata mer o det
  • Fri 9 Apr 2021 23:05
    Annna84 skrev 2021-04-07 10:27:07 följande:

    Spännande! Jag kommer också att starta nästa vecka, men detta är min 4e gång.. Vad har ni tagit för infektionsprov?


    Okej. Har ni kört långa eller korta protokollet innan? Vad ska ni göra nu?

    Infektionsprov som man var tvungen att göra innan man fick börja med sprutorna, trodde alla gjorde det? Ett blodprov på vårdcentralen bara :)

    Vi fick klartecken från Falun så nästa vecka börjar vi!

    Vi skulle gjort i höstas men hände så mkt i livet då så avvakta. Hade vårt infomöte om sprutorna i höstas och minns inte va hon sa idag! Ska ringa på måndag och be dom förklara korta protokollet igen, lite stressad bara för redan mensvärk så rädd den kommer innan dess! :(
  • Sat 10 Apr 2021 00:19

    Hej allihopa

    Har varit frånvarande då jag fick ett + tidigare i år. Nu när jag var på ett VUL, vecka 7+3, så konstaterade läkaren på IVF-mottagningen att allt inte var OK. Ägget har fäst men embryot har stannat i växten. Så, ist för att vara ca 1-2cm, är embryot ca 4-5mm. Jag kände på mig att ngt var fel då jag inte känt några grav.symptom förutom ömma bröst ( kalla det intuition).

    Nu till min fråga. Läkare sa att jag ska sluta med Lutinus och invänta ett missfall... Detta känns så konstigt, att behöva vänta på att en blödning ska börja och missfallet blir ett faktum. Är det ngn som varit i samma situation som kan berätta för mig hur länge man behöver vänta innan kroppen säger ifrån? Jag har tid nästa fredag igen för att kolla ifall allt gått bra, men detta väntande på att missfallet kommer igång är skitjobbig.

  • Sat 10 Apr 2021 09:05

    Hej!

    Jag har läst er tråd från början till slut sen igår.

    Vi fick bestämt igår att vi kommer gå över till IVF.

    Har gått på Bemfola för att stimulera ägglossning, igår när blåsorna äntligen växte så växte 3 st och jag kan ej få en lämplig dos.

    Troligen äggplock i början på maj och jag är såååå nervös!

    Men hoppas det ska gå vägen snabbt.

    Jag har en fråga! :)

    När ni fått tillbaka, vet ni hur tjock er slemhinna var då?

  • Sat 10 Apr 2021 10:37
    Camii80 skrev 2021-04-10 00:19:32 följande:

    Hej allihopa

    Har varit frånvarande då jag fick ett + tidigare i år. Nu när jag var på ett VUL, vecka 7+3, så konstaterade läkaren på IVF-mottagningen att allt inte var OK. Ägget har fäst men embryot har stannat i växten. Så, ist för att vara ca 1-2cm, är embryot ca 4-5mm. Jag kände på mig att ngt var fel då jag inte känt några grav.symptom förutom ömma bröst ( kalla det intuition).

    Nu till min fråga. Läkare sa att jag ska sluta med Lutinus och invänta ett missfall... Detta känns så konstigt, att behöva vänta på att en blödning ska börja och missfallet blir ett faktum. Är det ngn som varit i samma situation som kan berätta för mig hur länge man behöver vänta innan kroppen säger ifrån? Jag har tid nästa fredag igen för att kolla ifall allt gått bra, men detta väntande på att missfallet kommer igång är skitjobbig.


    Hej, beklagar så att det blev ett MA :( Har själv UL nästa vecka och kommer då va i v7+3, har inte hellrr bra känsla inför det men hoppas jag har fel :/

    Men ville dem inte ge cytotec om du känner de jobbigt att vänta? Jag har valt cytotec då jag känt att jag inte orkar invänta att det startar av sig självt.
  • Sat 10 Apr 2021 15:17

    Vi börjar vår första omgång ivf nu i veckan och har precis hämtat ut alla sprutor mm till korta protokollet.

    Någon som vet hur länge detta räcker? En omgång? Tyckte de va himla dyrt ändå. 2300kr, iaf om de bara räcker en omgång.

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021