• Sat 26 Dec 2020 22:35
    574955 visningar
    6216 svar
    +4
    6216
    574955

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Tue 13 Apr 2021 11:35
    Inalina skrev 2021-04-13 10:18:36 följande:

    Hejsan! Ser jättebra ut att dina test blivit starkare och starkare! Det är vanligt med småblödningar i början av graviditeten och det är sällan lätt att förklara vad det kommer ifrån. Hade själv sådär från och till v 6-v 12, skitjobbigt psykiskt men efter att ha vart på första VUL kan du lugna dig lite i alla fall. Och blod betyder inte missfall, så försök vara lugn så länge du inte har väldigt ont i magen eller dina test skulle vara svagare 


    Hoppas verkligen det håller sig :)

    Har 2 missfall sen tidigare. Började med ivf i januari fick kemisk gravidtet fick plus men mensen kom några dagar senare. Detta är

    mitt 3 försök.Får bara ont i magen av all händelse :/
  • Tue 13 Apr 2021 12:42
    Smilla93 skrev 2021-04-12 20:53:21 följande:

    Ja va bra att du ringde och kollade! Förstår verkligen att det är jobbigt och att allt känns hopplöst och tungt just nu, men det blir bättre! <3

    Om du nu får medicineringen så rekomenderar jag att ta morfin så fort du börjar känna lite smärta! Tog morfintabletten alldeles för sent så den hann inte kicka in förrän det värsta var över.

    Jag blödde mycket första dagen sen minskade, men små blödde väldigt länge.. Har alltid haft oregelbunden mens, men fick inte en riktig mens förrän ca 10 veckor.. Men som sagt, har alltid haft helt oregelbunden mens där det ibland gått 3 månader mellan blödningarna, så jag är nog ingen bra referens.. Däremot sa läkarna att det var normalt att blöda länge och att det kunde ta ett tag innan kroppen återgick till det normala. Hoppas att det kommer igång snart så du slipper vänta ut detta!


    Igår kväll kom blödningen igång, så nu kan man typ "pusta ut" och rida ut stormen utan att behöva vänta på att det ska kicka igång! Nu ska man ju bara vänta på att detta är över och att mensen kommer så man kan starta nästa behandling. Hela IVF-processen är ju inget annat än en enda lång väntan. Börjar bli less på det här och då är detta "bara" min andra omgång. Men det är ju bara att bita ihop!

    Ja, läkaren sa att det kunde ta upp till två veckor innan blödningen stannar av. Vi får se vad de säger på fredag när jag är där på undersökning. Nu vill man ju att kroppen hanterar detta själv så man inte behöver hjälpa den på traven med annat.
  • Tue 13 Apr 2021 13:27
    Olivia1992 skrev 2021-04-13 11:05:04 följande:

    Hej alla!
    såg att det är ett gäng som ska börja med sprutor denna vecka! jag med Skrattande Jag fick min mens idag och skall påbörja imorgon enl plan. kommer börja med Bemfola 300IE (korta protokollet)

    har gjort 4 insättningar sedan 1 år tillbaka, varav 2 som visat plus på stickan! men tråkigt nog slutat i MA och tidigt missfall. 

    Denna gång har jag tvingat mig själv att leva på som vanligt och försökt att ha så kul i vardagen som möjligt och inte tänka på allt med IVF och det som komma skall. Mått mycket bättre av det faktiskt!
    Har även gått och tagit akupunktur för välmåendet vilket gjort mig väligt lugn inombords, har läst att många i våra situationer har gjort det innan och i samband med behandligen, och det har hjälpt till på många olika sätt. 

    Håller tummarna för alla oss här, känns så skönt att vi är ett gäng som kan stötta och finnas för varandra!

    Kram


    Vi blir verkligen ett gäng här nu som får peppa varandra, kul! 


    Håller med gällande vad du säger med inställningen att försöka leva på som vanligt i vardagen, det gör mycket för ens mående. Får hoppas du fortsätter ha den känslan i kroppen och att plusset denna gång får stanna {#emotions_dlg.flower}

  • Tue 13 Apr 2021 13:29
    Inalina skrev 2021-04-13 11:27:34 följande:
    hejsan!

    ja visst är det kul att vi är så många som kan heja på varann här denna gången! :) ledsen att höra om dina MA och MF :( denna gången ska plusset komma och hålla i sig!

    låter som att du har en bra inställning nu och spännande att vi båda kör akupunktur för första gången i IVF, kanske är det vad som gör skillnaden :) Solig
    Jätte tack för din omtanke!

    åååh kul att höra att det finns en till som kör akupunktur! vart är du i IVFprocessen just nu?Hjärta
  • Tue 13 Apr 2021 13:33
    Aya2019 skrev 2021-04-13 11:35:38 följande:
    Hoppas verkligen det håller sig :)

    Har 2 missfall sen tidigare. Började med ivf i januari fick kemisk gravidtet fick plus men mensen kom några dagar senare. Detta är

    mitt 3 försök.Får bara ont i magen av all händelse :/
    ok jag förstår, tufft med din bakgrund :( har också haft en kemisk graviditet efter att ha sett mitt första plus, så den lyckan blev väldigt kortvarig.
    däremot gick det gången efter med FET som blev min dotter så vi försöker med syskonförsök nu. Du får försöka leva på som vanligt, och försöka glädjas lite åt att vara gravid för det är tydligt att du är nu i alla fallHjärta kram
  • Tue 13 Apr 2021 13:40
    Olivia1992 skrev 2021-04-13 13:29:35 följande:
    Jätte tack för din omtanke!

    åååh kul att höra att det finns en till som kör akupunktur! vart är du i IVFprocessen just nu?Hjärta
    ja jag kör efter att ha fått tipset av Annna84 här inne ;) jag kommer köra 2 gånger under stimuleringen nu och sedan precis innan och precis efter ET!

    Jag ska börja med Gonal f 375 på torsdag.
    Gjorde en IVF i feb där jag fick tillbaka en 5dagars som inte tog sig och tyvärr inget till frysen.

    Nu har jag knaprat DHEA, Q10, Omega 3, D vitamin, Inositol, Melatonin och säkert lite annat med (;)) för att försöka bättra äggkvaltiteten så ska bli spännande att se om det blir någon skillnad :) Har fått lite tips från tjejerna här inne som läst en hel del olika studier om de olika preparaten! 

    hur länge har ni försökt själva innan ni gick på IVF? Vet ni orsaken att det inte funkat? Jag har ingen förklaring då min mans simmare är av toppkvalitet vad de kan se och jag har lite tröga äggledare men inte direkt stopp. Gjorde en blindtarmsoperation för många år sen som de tror kan vara anlendingen.
  • Tue 13 Apr 2021 14:26
    Inalina skrev 2021-04-13 13:40:31 följande:
    ja jag kör efter att ha fått tipset av Annna84 här inne ;) jag kommer köra 2 gånger under stimuleringen nu och sedan precis innan och precis efter ET!

    Jag ska börja med Gonal f 375 på torsdag.
    Gjorde en IVF i feb där jag fick tillbaka en 5dagars som inte tog sig och tyvärr inget till frysen.

    Nu har jag knaprat DHEA, Q10, Omega 3, D vitamin, Inositol, Melatonin och säkert lite annat med (;)) för att försöka bättra äggkvaltiteten så ska bli spännande att se om det blir någon skillnad :) Har fått lite tips från tjejerna här inne som läst en hel del olika studier om de olika preparaten! 

    hur länge har ni försökt själva innan ni gick på IVF? Vet ni orsaken att det inte funkat? Jag har ingen förklaring då min mans simmare är av toppkvalitet vad de kan se och jag har lite tröga äggledare men inte direkt stopp. Gjorde en blindtarmsoperation för många år sen som de tror kan vara anlendingen.
    ahaaaa okej! jätte kul att höra att man är så hjälpsamma, ge tips och peppande till varandra trots att alla av oss går och bär på sorg "mellan varven" så fint att se så ödmjuka människor Hjärta

    Jag har kört akupunktur tre gånger nu innan sprutstart, en gång i veckan! ska dit igen nu på torsdag så ska ve se hur planen ser ut efter det. 

    ååh så tråkigt... känner med dig! viktigaste är att ta sig upp och kämpa vidare, att aldrig ge upp! håller tummarna för dig denna omgång! 

    DHEA? Q10? Inositol? melatonin? vad är det? :) 
    Jag har länge käkat D-vitamin, Omega 3, multivitamin (Gravid) och Järntillskott. 

    Vi sitter i samma sits som er, dem fann inga fel på någon av oss. 
    vi försökte i 1 år, men innan det åt jag inget preventivmedel en längre tid, om det räknas vet jag inte ;)
    jag började fundera lite varför det inte gick eftersom jag blivit gravid naturligt vid 17 och 22 års ålder och gjort abort utan kompikationer (tidigare relationer), så vi bestämde oss för att söka hjälp. 
    Min Sambo tyckte det var jobbigast, för han var väldigt säker på att felet låg hos han eftersom jag varit gravid tidigare.. men även han hade toppensimmare. 

    Så jaaaaa? man blir inte klok????? varför vill det inte för oss som dem inte hittar något fel på? er och oss, alla andra? jag förstår inte det.. det är som att jag inte matchar med min sambo känns det som... haha jag vet inte... 
  • Tue 13 Apr 2021 14:48
    Olivia1992 skrev 2021-04-13 14:26:12 följande:
    ahaaaa okej! jätte kul att höra att man är så hjälpsamma, ge tips och peppande till varandra trots att alla av oss går och bär på sorg "mellan varven" så fint att se så ödmjuka människor Hjärta

    Jag har kört akupunktur tre gånger nu innan sprutstart, en gång i veckan! ska dit igen nu på torsdag så ska ve se hur planen ser ut efter det. 

    ååh så tråkigt... känner med dig! viktigaste är att ta sig upp och kämpa vidare, att aldrig ge upp! håller tummarna för dig denna omgång! 

    DHEA? Q10? Inositol? melatonin? vad är det? :) 
    Jag har länge käkat D-vitamin, Omega 3, multivitamin (Gravid) och Järntillskott. 

    Vi sitter i samma sits som er, dem fann inga fel på någon av oss. 
    vi försökte i 1 år, men innan det åt jag inget preventivmedel en längre tid, om det räknas vet jag inte ;)
    jag började fundera lite varför det inte gick eftersom jag blivit gravid naturligt vid 17 och 22 års ålder och gjort abort utan kompikationer (tidigare relationer), så vi bestämde oss för att söka hjälp. 
    Min Sambo tyckte det var jobbigast, för han var väldigt säker på att felet låg hos han eftersom jag varit gravid tidigare.. men även han hade toppensimmare. 

    Så jaaaaa? man blir inte klok????? varför vill det inte för oss som dem inte hittar något fel på? er och oss, alla andra? jag förstår inte det.. det är som att jag inte matchar med min sambo känns det som... haha jag vet inte... 
    ja precis, här inne finns det alltid någon som vart med om exakt samma sak som en själv, känns lite betryggande. :) 
    Jag glömde visst skriva att vi gjorde även IVF 2018 där min dotter kom till på 3:e återföringenHjärta så vi har lyckats en gång vilket ju så klart inger ännu mer hopp!

    Men har heller inte samma desperata känsla som innan vi fick barn och man undrade vad det var för fel hela tiden, vi är ju jätteglada och tacksamma att ha en dotter. Glad

    vi försökte i 3-4 år själva innan IVF och aldrig ett plus. nu känns det inte som att jag jagar felet lika mkt längre utan 20% som går igenom IVF får helt enkelt inget svar på varför. 
    Jadu alla dessa vitaminer Förvånad min läkare rekommenderade DHEA och Q10 från olika studier han själv hade läst, sedan ju mer man läser så känner jag att det inte skadar att prova i alla fall med resten av cocktailen också...;) 

    Håller med om det där med matchningen, jag tror helt enkelt att mina ägg inte släpper in mannens simmare så då är det ju svårt.. å andra sidan under senaste IVFen i feb så sa de att 2 'naturlig IVF' och 2 ICSI var de som befruktades. (vi körde både och på klinikens inrådan, vi fick 12 ägg men bara 4 befruktades normalt vilket var väldigt lite.. )

    hur har befruktningen sett ut hos er tidigare? verkar du ha bra äggkvalitet?
  • Tue 13 Apr 2021 15:56

    Roligt att så många testar akupunktur. 
    Jag har gjort ett antal behandlingar innan sprutor och ÄP och sen bara två sen ÄP eftersom jag fick vänta på FET. Nu är det dags att köra igång igen så på torsdag ska jag dit och sen iaf en gång per vecka plus kring FET. :) 

    Hoppas verkligen det gör nån skillnad. det är i  varje fall ganska skönt och avslappnande. 
    Sen kan jag inte riktigt bestämma mig om jag ska leva som vanligt eller ta bort allt vad mjölk, spannmål och kaffe mm heter. Hur gör ni andra? 
    Tillskott tar jag redan en hel del men börjar lessna på alla piller.

  • Tue 13 Apr 2021 17:01
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-13 15:56:13 följande:

    Roligt att så många testar akupunktur. 
    Jag har gjort ett antal behandlingar innan sprutor och ÄP och sen bara två sen ÄP eftersom jag fick vänta på FET. Nu är det dags att köra igång igen så på torsdag ska jag dit och sen iaf en gång per vecka plus kring FET. :) 

    Hoppas verkligen det gör nån skillnad. det är i  varje fall ganska skönt och avslappnande. 
    Sen kan jag inte riktigt bestämma mig om jag ska leva som vanligt eller ta bort allt vad mjölk, spannmål och kaffe mm heter. Hur gör ni andra? 
    Tillskott tar jag redan en hel del men börjar lessna på alla piller.


    kul att höra att en till provar akupunktur! Skrattande
    märkte du någon skillnad på äggkvaliten och mängd antal ägg? sägs ju att det kan hjälpa till på traven en hel del på den fronten! lästen en som haft problem med antal ägg, sedan men hjälp av akupunktur fick hon ut 17 ägg varav 12 befruktades osv.
    hoppas det går vägen för dig!! när har du planerat FET? Glad

    jag har också funderat på detta med kost osv. 
    jag har sedan nyår tagit bort kaffe helt, tar numera 1-2 koppar te om dagen ist. men det var också för att jag drack mycket kaffe då jag har kontorsjobb.. sedan började jag och min sambo igår med att ta bort allt gällande vitt mjöl och socker, men det är bara för välmåendet hos oss, (Han tränar och jag hänger på) men har läst att det är bra för fertiliteten också så det är bara ett plus, på lördagar får vi äta gott Glad

    man har ju läst så föööööörbannat mycket om ALLT! någonstans måste man sätta en gräns känner jag. och jag håller med dig, piller... less på det! men samma sak där så gör jag inte så stor grej av det utan äter det för min egen skull också. Jag knaprar D-vitamin, omega3, Multivitamin för gravida och järntillskott.  
    vad käkar du? Glad
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021