• Wed 30 Dec 2020 07:01
    974 visningar
    18 svar
    18
    974

    OMÖBLERING/DELA RUM

    Hej, vi bor 4 personer i en 3a, på 76 kvadrat med ett stort sovrum(som barnen delar) ett stort vardagsrum med två dörrar (där dator/gaminghörna är också) och ett mindre sovrum, (som vi vuxna har nu) två vuxna och två barn på 11 och snart 5.

    Hittills har barnen delat rum men nu ska stora sonen få ett eget rum och vi föräldrar ska byta. Men jag funderar på vad som är smidigast.

    Jag och pappan får det stora sovrummet som vi delar med "datahörna/gaminghörna"

    Och dottern får en avdelad hörna i vardagsrummet.

    Eller

    vi föräldrar i ett avdelat hörn i vardagsrummet och dottern för dela rum med datahörna/gaminghörna.

    Datorn behöver vara kvar då sambon pluggar och hans intresse är gaming. Det lättaste är ju att vi då delar sovrum med datorn för då kan han plugga ostört och vi behöver inte störas av hans spelande.

    Jag vet inte vad som är bäst och tänkte kolla vad det finns för idéer och synpunkter här!

    Står i kö för större lägenhet men det är säkert 4-5 år kvar innan vi får en annan lägenhet.

    Tips och råd mottages tacksamt men pekpinnar undanbedes

  • Svar på tråden OMÖBLERING/DELA RUM
  • Anonym (Annik­a)
    Wed 30 Dec 2020 10:18
    #1

    Jag hade prioriterat att ge barnen egna rum, och sovit i vardagsrummet. Datahörnan får vara i något av barnens rum.

  • Anonym (.)
    Wed 30 Dec 2020 10:24
    #2

    Om möjligt bör barnen få egna rum.
    Kan du lägga in en planritning så kan vi hjälpa dig att planera.

  • Wed 30 Dec 2020 10:48
    #3


    Hoppas det går att lägga upp! Så här ser lägenheten ut.
  • Wed 30 Dec 2020 10:55
    #4
    Anonym (.) skrev 2020-12-30 10:24:22 följande:

    Om möjligt bör barnen få egna rum.

    Kan du lägga in en planritning så kan vi hjälpa dig att planera.


    Har lagt in planlösningen
  • Anonym (.)
    Wed 30 Dec 2020 14:10
    #5

    Det ser ut som en mysig lägenhet.
    Förslag, äldre barnet får lilla sovrummet.
    Ni vuxna stora sovrummet, här får datahörna och arbetshörna rymmas.
    Det yngre barnet får en loftsäng med skrivbord eller mysvrå under i vardagsrummet.
    Eller så delar ni rum med den yngre och har datorer mm i vardagsrummet.

  • Wed 30 Dec 2020 14:28
    #6
    Anonym (.) skrev 2020-12-30 14:10:59 följande:

    Det ser ut som en mysig lägenhet.

    Förslag, äldre barnet får lilla sovrummet.

    Ni vuxna stora sovrummet, här får datahörna och arbetshörna rymmas.

    Det yngre barnet får en loftsäng med skrivbord eller mysvrå under i vardagsrummet.

    Eller så delar ni rum med den yngre och har datorer mm i vardagsrummet.


    Ja det är åt det hållet vi tänkt, att ha datorn i vardagsrummet har vi nu och det går inte. Han får ingen studiero, speciellt inte när alla studier är på distans...

    Tänkte ha vardagsrummet mot fönstret och lillans rum mot helväggen avskärmat med hyllor och eftersom det finns en dörr till så kan man stänga till helt om man vill!
  • Wed 30 Dec 2020 19:38
    #7
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 14:28:46 följande:
    Ja det är åt det hållet vi tänkt, att ha datorn i vardagsrummet har vi nu och det går inte. Han får ingen studiero, speciellt inte när alla studier är på distans...
    Tänkte ha vardagsrummet mot fönstret och lillans rum mot helväggen avskärmat med hyllor och eftersom det finns en dörr till så kan man stänga till helt om man vill!

    Varför inte sätta upp en vägg?


    Jag har länkat till massor med förslag på väggar som sätts upp tillfälligt och inte skadar golvet.

  • Wed 30 Dec 2020 20:22
    #8
    nnnnnnnn skrev 2020-12-30 19:38:41 följande:

    Varför inte sätta upp en vägg?

    Jag har länkat till massor med förslag på väggar som sätts upp tillfälligt och inte skadar golvet.


    Ja jag såg, jätte tacksam för länkarna! Ska se vad vi kan göra! Tack
  • Anonym (Mia)
    Wed 30 Dec 2020 21:17
    #9
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 10:48:38 följande:

    Hoppas det går att lägga upp! Så här ser lägenheten ut.


    sovrum 1 till äldsta barnet, sovrum 2 till er samt gaming. Matrummet till femåringen. Sätt upp draperi eller vägg mot kök/vardagsrum. Matbordet får ni ha i vardagsrummet. Äldsta får förvisso gå igenom yngstas rum men det borde funka. På så sätt får alla ett eget rum. Att ha ett barn i vardagsrummet hade aldrig funkat för min familj. Vår femåring hade då alltid fått sova i vårt rum.
  • Anonym (Mia)
    Wed 30 Dec 2020 21:19
    #10

    Alternativt tar ni sovrum 1 och yngsta matrummet så behöver inget barn gå igen någon annans rum. Men i sovrum 1 får kanske inte datorn plats?

  • Wed 30 Dec 2020 22:23
    #11
    Anonym (Mia) skrev 2020-12-30 21:19:53 följande:

    Alternativt tar ni sovrum 1 och yngsta matrummet så behöver inget barn gå igen någon annans rum. Men i sovrum 1 får kanske inte datorn plats?


    Nej datorn får tyvärr inte plats...
  • Wed 30 Dec 2020 23:35
    #12


    Skrev ut planlösningen och målade upp lite som vi tänkte. Tror ni detta funkar? Eller om man bygger en vägg i vardagsrummet istället för hyllor som jag fick tips om högre upp.

    Det är ju inte skalenligt dock...
  • Wed 30 Dec 2020 23:36
    #13

    Problemet med att ha ett sovrum i matvrå är ju att det kommer ju lukta matos och sådär hela tiden..

  • Thu 31 Dec 2020 07:45
    #14

    Hur ser era liv ut?

    När game:ar han, nattetid eller dagen? Tittar ni gärna på tv eller annat som kan störa dottern om hon bor i vardagsrummet?

    Den avdelade hörnan är gissningsvis inte ljudisolerad på nåt sätt?

    Kan ni dela alla tre på sovrummet?

  • Thu 31 Dec 2020 07:47
    #15
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 10:48:38 följande:

    Hoppas det går att lägga upp! Så här ser lägenheten ut.


    Varför gör ni inte sovrum av matsalen och har matbord i vardagsrummet?
  • Anonym (Mia)
    Thu 31 Dec 2020 09:50
    #16
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 23:36:54 följande:

    Problemet med att ha ett sovrum i matvrå är ju att det kommer ju lukta matos och sådär hela tiden..


    jag tror inte att det borde vara ett problem. Ni får ha fläkten på när ni lagar mat. Vi har öppen planlösning med kök och vardagsrummet och aldrig att det luktar matos.
  • Thu 31 Dec 2020 10:12
    #17
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 23:35:24 följande:
    Skrev ut planlösningen och målade upp lite som vi tänkte. Tror ni detta funkar? Eller om man bygger en vägg i vardagsrummet istället för hyllor som jag fick tips om högre upp.
    Det är ju inte skalenligt dock...
    Jag tycker att det ser ut till att funka.
    Ni slipper problemet med att bära maten långt + ha ett sovrum som genomgångsrum (som det blir om ni offrar matplatsen).
    Ni har 3 sovrum vilket är bra.

    Satsa på en vägg, även om det är en billigare variant. Det är oerhört lyhört att bara ha en rumsavdelare i form av bokhylla, en vägg om än tunnare ger mer känslan av att ha ett riktigt sovrum.
  • Anonym (Mia)
    Thu 31 Dec 2020 10:49
    #18

    Ja bygger man en vägg i vardagsrummet tycker jag också det funkar. Alla får eget rum även fast ett är utan fönster. Min syster hade så men löste det med ett fönster i väggen (väggen ut mot vardagsrummet.) Ett högt sittande så ingen ser in i rummet men rummet blir inte lika mörkt.

Svar på tråden OMÖBLERING/DELA RUM