• Wed 30 Dec 2020 16:07
    1431 visningar
    30 svar
    30
    1431

    Bonusdotter vill vara mamma?

    Har en bonusdotter på 6 år och min son på 7 månader.

    Hon är här varannan vecka, till saken är:

    Hon försöker ta över allt jag gör!

    Oavsett om jag matar, byter blöja, smörjer/gör klar för sängen, söver eller leker med mitt barn

    så försöker hon hela tiden ta över.

    Hon säger att ?han tror att jag är mamman? ?han vill bara vara med mig? ?han behöver inte äta nu? ?vi måste byta blöjan nu (för att han enbart har pruttat) och startar diskussioner när jag säger nej.

    Har hon ätit upp lunchen/middagen så står hon och tittar på han medans han äter och stressar honom och bestämmer att han har ätit upp eller inte vill ha mer för att hon ätit upp.

    Vad jag än säger så byter hon ord för att tjata till sig att han är klar och att hon får ta av han haklappen.

    Hon pratar genom honom och säger att ?bara storasyster får hjälpa? och blir stött om jag säger att hon absolut inte får ta tempen eller ge honom Alvedon när det krävs och förstår inte varför hon inte skulle få det.

    Hon blir sur på mig och tycker att jag måste vänta på henne för att byta varenda bajsblöja.

    Hon kan till och med avbryta lek för att följa med och byta.

    Leker jag med honom flyger hon på och tar över alla leksaker och trycker upp sitt ansikte i hans ansikte så han inte längre ser mig. Håller han i min hand stoppar hon dit sin istället och säger ?men titta jag sa ju det han vill bara vara med mig?

    Jag kan inte ställa en tallrik med gröt på bordet för då tar hon den och tänker börja mata fast de är väldigt varmt bara för att hon ska hinna först.

    Hon är avundsjuk på min sons julklappar, fast hon fick mer och sitter bara och leker med hans leksaker och säger ?att han fått så mycket fina saker som hon vill ha?

    Får hon glass eller godis retar hon honom med att ståcka fram godisen sen sliter av honom den för att han inte får äta sånt.

    Man kanske inte borde känna så men jag känner att hon inkräktar i min roll som mamma.

    Hon lyssnar inte på nånting jag sagt, och jag försöker vara pedagogisk men de hjälper inte.

    Jag ger henne egen tid och försöker att ge henne så mycket kärlek och omsorg jag bara kan.

    Men det duger inte för henne..

    Hon kör över mig hela tiden.

    Hjälp mig.. vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Bonusdotter vill vara mamma?
  • Anonym (Kontr­oll)
    Wed 30 Dec 2020 16:16
    #1
    +3

    Inte konstigt att hon försöker ta kommandot när du beter dig som en kuvad undersåte. Herregud människa, ta kontroll över situationen. Vem är det som är den vuxen här?

  • Wed 30 Dec 2020 16:23
    #2

    ???? Tack

  • Anonym (Sluta­)
    Wed 30 Dec 2020 17:30
    #3

    Jag tycker det låter som en rätt normal reaktion från 6åringen. Med det sagt är kanske inte allt 100% okej, men jag tror du bara får försöka fortsätta vara pedagogisk. Var noggrann med dina och det yngre barnets gränser, t.ex att det inte är okej att mata med alldeles för varm gröt för det kan ju skada, men låt henne mata när den svalnat.

    Ser inte riktigt problemet med viljan att mata byta, och leka? Låt henne vara med! Hon vill ju tydligt vara en viktig del i den lillas liv. Hade mitt barn varit så engagerad i ett nytt syskon hade jag varit glad. Att känna sig hotad i sin föräldraroll av en 6-åring ligger mer i dig själv än i hennes beteende skulle jag säga.. fundera över hur du sett på det om även det äldre barnet var ditt biologiska barn..

  • Anonym (ooo)
    Wed 30 Dec 2020 18:00
    #4
    +1

    Ungen är 6 år - vad begär du egentligen att ett så litet barn ska klara? Hon tycker väl det är superkul med bebisen (precis som du tycker). Var glad att hon vill vara med och inte reagerar tvärtom, som en del barn gör. Barn som säger att nu ska vi väl ändå lämna tillbaka bebisen, och såna saker. 

    Sedan måste såklart ni vuxna vara tydliga med när/ om vad hon kan vara med runt bebisen. 
    Hoppas hennes pappa lägger tid på henne när du och bebisen tex ammar/sover osv 

  • Anonym (Leo)
    Wed 30 Dec 2020 18:09
    #5
    +2

    Var är pappan? Gör hon likadant när det är pappa som byter, matar lillebror osv? Det låter på din beskrivning som att du är ensam med barnen.

  • Anonym (L)
    Wed 30 Dec 2020 19:15
    #6

    Jag undrar också var pappan är? Vad säger han om det här? Du har väl pratat med honom?

    Det låter som att hon är väldigt förtjust i sin lillebror och vill vara med. Vad kul att hon är så engagerad men jag förstår också att det är jobbigt när hon inte lyssnar på dig, då blir det ju liksom för mycket. Förmodligen vill hon bara vara med och kanske är rädd att hamna utanför annars. Hon vill att lillebror ska tycka om henne mest, förmodligen. Hon är ju trots allt bara sex år så vad kan man förvänta sig?

    Det är nog bara att fortsätta vara pedagogisk och försöka få henne att lyssna. Ta kontroll över situationen, det är trots allt du som är den vuxna här. Du bestämmer. Sedan är det ju också så att även pappan har ett ansvar. Han får faktiskt lära sin dotter vad som är okej och vad som inte är okej och prata med henne om det här.

    Det är ju jättefint att hon vill vara delaktig men hon varken kan eller ska göra allt. Såklart ska hon få vara med och byta blöja ibland, leka, mata och sådant, men inte hela tiden. Du och hennes pappa måste sätta gränser och vara tydliga med vad som är okej och vad som ej är okej, till exempel att det inte är okej att mata lillebror med för varm gröt eftersom att det kan vara farligt. Hon bestämmer inte när han har ätit upp, det gör du. Ni får försöka förklara för henne och sätta upp gränser.

    Jag förstår också att det kan kännas lite som att hon inkräktar i din mammaroll men försök skaka av dig de känslorna - hon är sex år och storasyster till din son, varken mer eller mindre än det. Du är mamma till din son och det är du och pappan som bestämmer och sätter gränser, inte din bonusdotter.

  • Anonym (L)
    Wed 30 Dec 2020 19:18
    #7

    Jag undrar också om hon gör likadant när det är pappan som har hand om sonen?

  • Wed 30 Dec 2020 21:08
    #8
    Anonym (L) skrev 2020-12-30 19:18:39 följande:

    Jag undrar också om hon gör likadant när det är pappan som har hand om sonen?


    Nej! När pappan är med bebis är hon inte alls engagerad eller vill hjälpa till!

    Vad skulle de göra för skillnad mellan mig och pappan undrar jag..
  • Wed 30 Dec 2020 21:10
    #9
    Anonym (Leo) skrev 2020-12-30 18:09:07 följande:

    Var är pappan? Gör hon likadant när det är pappa som byter, matar lillebror osv? Det låter på din beskrivning som att du är ensam med barnen.


    Jag har sonen 90 % av tiden och bonusdottern vill helst bara vara med mig och lillebror
  • Anonym (Mia)
    Wed 30 Dec 2020 21:23
    #10
    innox skrev 2020-12-30 21:10:12 följande:

    Jag har sonen 90 % av tiden och bonusdottern vill helst bara vara med mig och lillebror


    Låter helt normalt från sexåringen. Låt henne vara med så mycket som möjligt. Är det saker hon inte kan hantera som febertermometern så säg nej men gör ingen grej av det. Så mycket känslor i en liten kropp som just blivit storasyster. Är du med bebis mest är det inte konstigt att hon inte är samma lika som till pappan. Pappan är också hennes pappa med dig vill hon omedvetet befästa sin plats i familjen. Behandla henne som du hade behandlat ditt eget barn.
Svar på tråden Bonusdotter vill vara mamma?