• Fri 1 Jan 2021 04:55
    365 visningar
    2 svar
    2
    365

    Uppstötningar

    Är gravid i v. 31 och har de senaste 8v nästan varje natt vaknat av att jag fått en uppstötning(små kräkts) och dragit ner det i halsen. Resulterar i världens hostattack och känslan av att inte få luft.

    Är det någon fler som varit med om detta? Eller har tips på åtgärder som kan fungera. Dessa gånger har jag inte haft halsbränna, men omeprazol/galieve har inte avhjälpt problemet när jag testat det. Att sova med huvudet högt fungerar inte riktigt för mig då jag behöver en nack-kudde för att inte få migrän. Känns inte som att det heller är så bra för luftstrupen att utsättas för detta varje natt, för å inte tala om min redan dåliga sömn som störs ännu mer.

  • Svar på tråden Uppstötningar
  • Anonym (Man)
    Fri 1 Jan 2021 08:44
    #1

    Hej!

    Jag känner igen det där.

    När det händer vaknar jag och sväljer reflexmässigt och det beror nog på min spyfobi. Men kväljningarna på natten verkar vara samma "grej".

    För mig blir det så här om jag har ätit för salt mat eller något med grädde på kvällen så kanske det är lika för dig att du kan påverka det med andra matvanor?

  • Fri 8 Jan 2021 08:16
    #2

    Jag har börjat få det också på sistone (är i v. 26) och förra graviditeten hade jag halsbränna på nätterna efter v. 30. Men jag har hittat ett mönster - om jag äter min senaste måltid senare än 4 timmar innan jag lägger mig, så slipper jag dessa problem. Äter jag lite senare (men inte mindre än 2 timmar innan sovdags), så hjälper det än så länge att tugga tuggummi direkt efter ett tag, för att få igång matsmältning. Du kan prova det - inget farligt och är värt att testa, tycker jag

Svar på tråden Uppstötningar