• Fri 1 Jan 2021 20:02
    83855 visningar
    752 svar
    752
    83855

    Äggdonation 2021

    Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

  • Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Sat 2 Jan 2021 11:24
    #1

    Hej hej och god fortsättning på det nya året :) Hänger gärna på här oxå! Här är vi i processen redan och kommer att göra ÄD nu i början på januari,förhoppningsvis iallafall om allt går som det ska. Vi valde kliniken Mehiläinen Felicitas i Åbo. Har gjort 4 st ivf i Finland och det sista ivf försöket gjordes på denna klinik och sen valde vi att försöka med ÄD där oxå.

    Vilka kliniker har ni varit i kontakt med?

  • Sat 2 Jan 2021 18:19
    #2

    Hej, och god fortsättning! Vi har varit i kontakt med kliniker i Ryssland, USA, Ukraina, Georgien, och Sydafrika. Listan kan göras lång. Det går att hitta bra kliniker på många håll i världen, men det svåra är att hitta "rätt" donator. Vi vill välja vår donator själv, och inte låta kliniken välja.

  • Sun 3 Jan 2021 00:46
    #3
    Sussna85 skrev 2021-01-02 11:24:50 följande:

    Hej hej och god fortsättning på det nya året :) Hänger gärna på här oxå! Här är vi i processen redan och kommer att göra ÄD nu i början på januari,förhoppningsvis iallafall om allt går som det ska. Vi valde kliniken Mehiläinen Felicitas i Åbo. Har gjort 4 st ivf i Finland och det sista ivf försöket gjordes på denna klinik och sen valde vi att försöka med ÄD där oxå.

    Vilka kliniker har ni varit i kontakt med?


    Hej,

    Varför gör ni det i Finland och inte hemmavid från början? Förstår om det är enkelt att fortsätta där man gått tidigare. Önskar er riktigt stort lycka till! Vi ska börja leta privata aktörer för äggdonation i Sverige då vi inte lyckades bli gravida via regionvård. Har du tips på bra svenska kliniker?
  • Sun 3 Jan 2021 11:26
    #4
    Myran1979 skrev 2021-01-03 00:46:22 följande:
    Hej,

    Varför gör ni det i Finland och inte hemmavid från början? Förstår om det är enkelt att fortsätta där man gått tidigare. Önskar er riktigt stort lycka till! Vi ska börja leta privata aktörer för äggdonation i Sverige då vi inte lyckades bli gravida via regionvård. Har du tips på bra svenska kliniker?
    Vi bor i Finland :) Hade tänkt ta oss till Sverige och CLV när det visa sig att vi måste ta till ivf för att bli gravida (vad vi trodde skulle räcka då...) men sen kom coronan och allt blev mycket svårare för oss att ta oss dit.
    Därav blev det inom fasta Finland alla ivf försök ist. Och eftersom Coronan härjar för fullt ännu så hade vi inte så mycket val än att just nu stanna i landet. Jag är 35 år redan och känner att tiden rinner iväg, vill inte vänta på att denna sjukdom lägger sig innan man kan resa utan problem och göra ÄD utomlands. Tack och detsamma till er! HjärtaHar ni någrakliniker ni har tittat på redan?
  • Sun 3 Jan 2021 11:37
    #5
    AliceLa skrev 2021-01-02 18:19:30 följande:

    Hej, och god fortsättning! Vi har varit i kontakt med kliniker i Ryssland, USA, Ukraina, Georgien, och Sydafrika. Listan kan göras lång. Det går att hitta bra kliniker på många håll i världen, men det svåra är att hitta "rätt" donator. Vi vill välja vår donator själv, och inte låta kliniken välja.


    Jag förstår er,fundera oxå på öppen donator,visst heter det så? Men sen som jag skrev nedan så är det denna corona och det känns som tiden rinner iväg och jag vågar inte vänta på att kunna resa till länder med öppen donator. Detta gick otroligt snabbt för oss, vi ställde oss i kö i december för ÄD och typ två veckor senare ringde kliniken och sa att det fanns en donator som passa in på mig.

    Har inte Riga i Lettland oxå donatorer som man får välja själv? Men hoppas ni hittar en donator som känns rät för er inim en snar framtidHjärta
  • Sun 3 Jan 2021 13:30
    #6
    Sussna85 skrev 2021-01-03 11:37:38 följande:
    Jag förstår er,fundera oxå på öppen donator,visst heter det så? Men sen som jag skrev nedan så är det denna corona och det känns som tiden rinner iväg och jag vågar inte vänta på att kunna resa till länder med öppen donator. Detta gick otroligt snabbt för oss, vi ställde oss i kö i december för ÄD och typ två veckor senare ringde kliniken och sa att det fanns en donator som passa in på mig.

    Har inte Riga i Lettland oxå donatorer som man får välja själv? Men hoppas ni hittar en donator som känns rät för er inim en snar framtidHjärta

    Hej, jag tror definitionen av "öppen donator" är att barnet har rätt att få veta vem donatorn är, och kan söka upp donatorn när det fyller 18. Så ser lagen ut i Sverige till exempel.


    Men i många länder kan du får se bilder på donatorn, utan att donatorn för den sakens skull går med på att barnet tar kontakt när det är vuxet.


    Vi vill däremot veta vem donatorn är, och vi vill att donatorn är öppen för att barnet tar kontakt när det fyllt 18. Det är till exempel vanligt i USA.


    I Lettland får man inte se bilder på donatorn, tyvärr.


    Enda begränsningen på grund av covid som vi märkt är att det behövs visum för medicinsk behandling för att ta sig in i vissa länder, men det fixar kliniken.


    Hoppas innerligt att det går bra med er äggdonation!

  • Sun 3 Jan 2021 13:46
    #7
    AliceLa skrev 2021-01-03 13:30:18 följande:

    Hej, jag tror definitionen av "öppen donator" är att barnet har rätt att få veta vem donatorn är, och kan söka upp donatorn när det fyller 18. Så ser lagen ut i Sverige till exempel.

    Men i många länder kan du får se bilder på donatorn, utan att donatorn för den sakens skull går med på att barnet tar kontakt när det är vuxet.

    Vi vill däremot veta vem donatorn är, och vi vill att donatorn är öppen för att barnet tar kontakt när det fyllt 18. Det är till exempel vanligt i USA.

    I Lettland får man inte se bilder på donatorn, tyvärr.

    Enda begränsningen på grund av covid som vi märkt är att det behövs visum för medicinsk behandling för att ta sig in i vissa länder, men det fixar kliniken.

    Hoppas innerligt att det går bra med er äggdonation!


    Jamen såklart så är det ju,vi har ju gått igenom alla papper om "lagen om assisterad befruktning",och det heter öppen donator då jo,så är det i Finland oxå.

    Men ok,det funkar så. Då är den största kruxet just nu för oss att vi måste sitta i karantän här i 10 dagar ifrån jobbet, utan lön(jobbar inom vården) och oxå om vi far till vissa "rödlistade" länder,suck...men tack<3

    Det är spännande tider och ett nytt litet hopp har ju tänds i samband med denna ÄD,att vi kanske kommer att få det gemensamma barn som vi drömmer om.

    Har ni försökt länge innan ÄD blev bestämt?
  • Sun 3 Jan 2021 15:10
    #8
    +2

    Privat skaffat barn sedan 2015. Försök med ICSI, 2019 + 2019 + 2020. Inga befruktade ägg av runt 20 st. Dem finner inget fel mer än eventuellt lite fragmentering på mina ägg.

    Nu väntar vi på en äggdonator. Allt detta genom Landsting som i sin tur anlitar Livio i Falun. Stått i kö sedan september.

  • Sun 3 Jan 2021 15:12
    #9
    Z2020 skrev 2021-01-03 15:10:25 följande:

    Privat skaffat barn sedan 2015. Försök med ICSI, 2019 + 2019 + 2020. Inga befruktade ägg av runt 20 st. Dem finner inget fel mer än eventuellt lite fragmentering på mina ägg.

    Nu väntar vi på en äggdonator. Allt detta genom Landsting som i sin tur anlitar Livio i Falun. Stått i kö sedan september.


    PROVAT skaffat barn skulle det givetvis stå.
  • Sun 3 Jan 2021 23:59
    #10
    Sussna85 skrev 2021-01-03 11:26:14 följande:

    Vi bor i Finland :) Hade tänkt ta oss till Sverige och CLV när det visa sig att vi måste ta till ivf för att bli gravida (vad vi trodde skulle räcka då...) men sen kom coronan och allt blev mycket svårare för oss att ta oss dit.

    Därav blev det inom fasta Finland alla ivf försök ist. Och eftersom Coronan härjar för fullt ännu så hade vi inte så mycket val än att just nu stanna i landet. Jag är 35 år redan och känner att tiden rinner iväg, vill inte vänta på att denna sjukdom lägger sig innan man kan resa utan problem och göra ÄD utomlands. Tack och detsamma till er! Har ni någrakliniker ni har tittat på redan?


    Ja det förklarar saken Vi letar runt, verkar som om CvL och Falun fått bra renomé. Stort lycka till!
Svar på tråden Äggdonation 2021