• Fri 1 Jan 2021 20:02
    84236 visningar
    752 svar
    752
    84236

    Äggdonation 2021

    Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

  • Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Wed 8 Dec 2021 22:43
    Sussna85 skrev 2021-12-08 20:42:37 följande:

    Jamen hej på dig! Hur går det för dig just nu? <3


    Hej!

    Jag har faktiskt ett positivt gravtest och är inne på V7, nästa vecka har jag UL har tagit 2 kontrolltest ett förra veckan och ett idag, visar ftf positivt. Då hoppas vi på ultraljudet att hen har det bra därinne...nervöst
  • Thu 9 Dec 2021 08:50
    Z2020 skrev 2021-12-08 19:57:30 följande:

    Hej jag bara kastar mig in i tråden och känner att jag måste skriva av mig någonstans. Efter flera år i ivf-snurren och 6,5 år med försök att få barn så ska vi äntligen få göra äggdonation. Vi har ett embryo. Från någon random fantastisk kvinna i Sverige och min underbara man. På Lucia ska vi få insättning. Jag är jätteglad, pirrig och så tacksam... Men fruktansvärt rädd. Vad händer om det embryot inte tar sig. Då får vi inte mer från landsting... Vart börjar man när det går åt skogen? Samtidigt som sagt - Så tacksam. Så här nära en graviditet har jag ju aldrig varit.


    Länge kämpat,hoppas detta kommer att lyckas för er<3

    Förstår såväl din rädsla, om detta nu inte skulle gå vägen finns det många alternativ till kliniker ute i världen. Med olika donationsalternativ,beror ju på vad ni känner är bäst för er.

    Sen är det ju tyvärr väldigt mycket pengar i potten att själv finansiera en ÄD :/

    Så utöver den emotionella biten ligger oxå ett stort ekonomiskt beslut.
  • Thu 9 Dec 2021 09:42
    Always choklad skrev 2021-12-08 22:43:50 följande:

    Hej!

    Jag har faktiskt ett positivt gravtest och är inne på V7, nästa vecka har jag UL har tagit 2 kontrolltest ett förra veckan och ett idag, visar ftf positivt. Då hoppas vi på ultraljudet att hen har det bra därinne...nervöst


    Åh så roligt att höra! Grattis! <3 Hur många försök blev det nu innan detta plus? Hoppas och tror att allt ser bra ut på ultraljudet :)
  • Thu 9 Dec 2021 10:16
    Always choklad skrev 2021-12-06 21:30:44 följande:

    Hej er båda känner jag igen. Men var kul, ger hopp!


    Nämen grattis!!! Har sett din kamp härinne nu och fy fasen som du kämpat! Nu är det er tur!!!

    Allt handlar om milstolpar från äggplock, insättningar, gravtest, ultraljud osv. Det är så sjukt påfrestande att oroa sig och vänta på besked hela tiden. Själv började jag våga tro att det skulle gå vägen efter rul och veckorna dit kändes långa. Mitt bästa tips är att ta all hjälp man erbjuds av vården för att kunna njuta av den magiska tiden så mycket som möjligt.

    Som min bm sa: Du genomgår inte en vanlig graviditet efter allt du gått igenom och går igenom. Sedan fick jag extra ultraljud, samtal, all tänkbar stöttning hela vägen, de verkligen gjorde allt jag bad om och förlossningen var fantastisk. Och jag önskar dig och alla som kämpar härinne samma sak!

    Så klart största lycka till på ul, filma hjärtslagen om du får, det är värdefullt och lugnande att titta på när/om negativa tankar dyker upp!
  • Thu 9 Dec 2021 22:07
    Sussna85 skrev 2021-12-09 09:42:09 följande:

    Åh så roligt att höra! Grattis! <3 Hur många försök blev det nu innan detta plus? Hoppas och tror att allt ser bra ut på ultraljudet :)


    Hej tack! Inte för att Jinxa något men det är det 7 försöket sista i frysen, sista landstinget. , hoppas hoppas så men försöker hålla igen mentalt på nån yra. Håller huvudet kallt. Nästa tis gäller det.
  • Thu 9 Dec 2021 22:14
    Javelina skrev 2021-12-09 10:16:19 följande:

    Nämen grattis!!! Har sett din kamp härinne nu och fy fasen som du kämpat! Nu är det er tur!!!

    Allt handlar om milstolpar från äggplock, insättningar, gravtest, ultraljud osv. Det är så sjukt påfrestande att oroa sig och vänta på besked hela tiden. Själv började jag våga tro att det skulle gå vägen efter rul och veckorna dit kändes långa. Mitt bästa tips är att ta all hjälp man erbjuds av vården för att kunna njuta av den magiska tiden så mycket som möjligt.

    Som min bm sa: Du genomgår inte en vanlig graviditet efter allt du gått igenom och går igenom. Sedan fick jag extra ultraljud, samtal, all tänkbar stöttning hela vägen, de verkligen gjorde allt jag bad om och förlossningen var fantastisk. Och jag önskar dig och alla som kämpar härinne samma sak!

    Så klart största lycka till på ul, filma hjärtslagen om du får, det är värdefullt och lugnande att titta på när/om negativa tankar dyker upp!


    Hej tackar, jag inte har det varit lätt är lätt. Anledningen varför jag hänger här även är för att jag kontaktat Olga som Plan B och gått på webinar en lista på vad jag behöver för prover inför, fixat 2 lokala gynekologer som kan hjälpa till m.m. jag är beredd på att det är kanske hopas inte falskt besked därinne nästa tis på nått sätt ändå.

    Tack för tipset med att filma, skall jag göra.

    Ja vården har varit fantastiska, har varit hos barnmorskan och gråtit ut även när det inte gick 2ggr. Behövde ej avboka tid..Står nu i valet och kvalet om jag skall boka en tid där innan tis eller ej..cross your fingers.
  • Fri 10 Dec 2021 21:56
    Always choklad skrev 2021-12-09 22:07:36 följande:

    Hej tack! Inte för att Jinxa något men det är det 7 försöket sista i frysen, sista landstinget. , hoppas hoppas så men försöker hålla igen mentalt på nån yra. Håller huvudet kallt. Nästa tis gäller det.


    Mmm man gör ju det,att inte våga hoppas och tro så mycket innan man vet hur det står till därinne,man går lite i ett vaccum och väntar på de där första ultraljudet

    Men jag håller tummarna för dig då <3
  • Fri 10 Dec 2021 23:01
    Sussna85 skrev 2021-12-10 21:56:05 följande:

    Mmm man gör ju det,att inte våga hoppas och tro så mycket innan man vet hur det står till därinne,man går lite i ett vaccum och väntar på de där första ultraljudet

    Men jag håller tummarna för dig då <3


    Hej tackar, har varit på julfest ikväll och en tung jobbvecka på det + förstoppad hela dan... Hade jag inte haft resår på byxorna i midjan hade jag typ spräckt dem! Skjut mig vad trött jag är! Har spänt i magen hela kvällen, man är ju svullen som det är, blev en liten ölmage idag, tur jag hade en tjock tröja som är bylsig annars hade jag nojat. Fick plocka bort en del saker som jag ej ville/vågade äta, gravat kött + chevreost. Sa de inte var min cup of tea men var en som gladeligen tog emot det istället. Men det var kul. Nu upp med sista lutinusen för ikväll sen sussa. Snark
  • Sat 11 Dec 2021 14:25

    Hoppar in här. Har varit i ÄD-trådar förut men då Covid stoppat våra planer flera gånger är vi nu framme vid vårt första ÄD-försök. Jag har 1 tonårsbarn, sambon har inga barn. Vi har gjort 4 ivf:er, vilket gett 1 återföring med negativt resultat. I juni blev vi helt osannolikt naturligt gravida men slutade i missfall v 7.

    Ska börja Progynon imorgon, donator har UL på måndag, äggplock i slutet på veckan. Återföring julveckan om slemhinnan är ok.

    Jag är så sjukt stressad och mår inte bra. Dels är jag rädd att Covid ska hindra oss att resa. Går på Ovumia Helsingfors. Dels är jag orolig att inget blir befruktat. (Manlig faktor). Dels har det här året varit så jobbigt. Missfallet i sig var kanske inte det som tog mest energi utan att kastas tillbaka till möjligheten att få ett genetiskt barn och sedan tvingas släppa det igen och på nytt välja ÄD. Det är stressigt på jobbet. Så jag känner mig helt under isen och överväger även sjukskrivning. Vilket också skulle öka stressen på jobbet ytterligare.

    Vill nog bara skriva av mig lite bland människor som förstår vad jag skriver om.

  • Mon 13 Dec 2021 19:21

    @Jiana

    Är också ganska ny här i gruppen, men ville mest säga hej och att jag förstår och känner igen mig... Fick missfall i augusti efter en spontangravidet, det efter en vår fylld av ivf med inga bra ägg att sätta in. Det är en jäkla resa. Jag har precis påbörjat min ÄD process och satte mig i kö förra veckan i Danmark.

    Hoppas att det blir så bra det bara kan bli nu över julen, lycka till!!

Svar på tråden Äggdonation 2021