• AliceLa

    Äggdonation 2021

    Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

  • Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Åskssand
    Jiana skrev 2021-12-11 14:25:06 följande:

    Hoppar in här. Har varit i ÄD-trådar förut men då Covid stoppat våra planer flera gånger är vi nu framme vid vårt första ÄD-försök. Jag har 1 tonårsbarn, sambon har inga barn. Vi har gjort 4 ivf:er, vilket gett 1 återföring med negativt resultat. I juni blev vi helt osannolikt naturligt gravida men slutade i missfall v 7.

    Ska börja Progynon imorgon, donator har UL på måndag, äggplock i slutet på veckan. Återföring julveckan om slemhinnan är ok.

    Jag är så sjukt stressad och mår inte bra. Dels är jag rädd att Covid ska hindra oss att resa. Går på Ovumia Helsingfors. Dels är jag orolig att inget blir befruktat. (Manlig faktor). Dels har det här året varit så jobbigt. Missfallet i sig var kanske inte det som tog mest energi utan att kastas tillbaka till möjligheten att få ett genetiskt barn och sedan tvingas släppa det igen och på nytt välja ÄD. Det är stressigt på jobbet. Så jag känner mig helt under isen och överväger även sjukskrivning. Vilket också skulle öka stressen på jobbet ytterligare.

    Vill nog bara skriva av mig lite bland människor som förstår vad jag skriver om.


    Z2020 skrev 2021-12-08 19:57:30 följande:

    Hej jag bara kastar mig in i tråden och känner att jag måste skriva av mig någonstans. Efter flera år i ivf-snurren och 6,5 år med försök att få barn så ska vi äntligen få göra äggdonation. Vi har ett embryo. Från någon random fantastisk kvinna i Sverige och min underbara man. På Lucia ska vi få insättning. Jag är jätteglad, pirrig och så tacksam... Men fruktansvärt rädd. Vad händer om det embryot inte tar sig. Då får vi inte mer från landsting... Vart börjar man när det går åt skogen? Samtidigt som sagt - Så tacksam. Så här nära en graviditet har jag ju aldrig varit.


    Håller tummarna för dig här nu vid lucia! Och kring din fråga, som jag innerligt hoppas att du slipper ta reda på, vill jag säga att jag har rest mig ur askan och hittat en väg efter att mina försök tog slut. Ville mest säga att det kan gå och att det inte nödvändigtvis är slutet. Men all lycka till i nuet!!
  • Sussna85
    Always choklad skrev 2021-12-09 22:07:36 följande:

    Hej tack! Inte för att Jinxa något men det är det 7 försöket sista i frysen, sista landstinget. , hoppas hoppas så men försöker hålla igen mentalt på nån yra. Håller huvudet kallt. Nästa tis gäller det.


    Hur gick ultraljudet idag? <3
  • Sussna85
    Z2020 skrev 2021-12-08 19:57:30 följande:

    Hej jag bara kastar mig in i tråden och känner att jag måste skriva av mig någonstans. Efter flera år i ivf-snurren och 6,5 år med försök att få barn så ska vi äntligen få göra äggdonation. Vi har ett embryo. Från någon random fantastisk kvinna i Sverige och min underbara man. På Lucia ska vi få insättning. Jag är jätteglad, pirrig och så tacksam... Men fruktansvärt rädd. Vad händer om det embryot inte tar sig. Då får vi inte mer från landsting... Vart börjar man när det går åt skogen? Samtidigt som sagt - Så tacksam. Så här nära en graviditet har jag ju aldrig varit.


    Hoppas insättningen gick bra för dig,hoppas den lilla fäster nu.
  • Always choklad
    Sussna85 skrev 2021-12-14 21:45:12 följande:

    Hur gick ultraljudet idag? <3


    Hej! Det var en liten därinne v8 7+2, inte riktigt trillat ned i huvudet ännu svårt att fatta. Hjärtat slog allt var normalt. 9mm stor. Ser ut som en liten ödla. Har filmat och tittar på det ibland. Nu vill jag snabbspola till V12!
  • Kronärtskocka
    Jiana skrev 2021-12-11 14:25:06 följande:

    Hoppar in här. Har varit i ÄD-trådar förut men då Covid stoppat våra planer flera gånger är vi nu framme vid vårt första ÄD-försök. Jag har 1 tonårsbarn, sambon har inga barn. Vi har gjort 4 ivf:er, vilket gett 1 återföring med negativt resultat. I juni blev vi helt osannolikt naturligt gravida men slutade i missfall v 7.

    Ska börja Progynon imorgon, donator har UL på måndag, äggplock i slutet på veckan. Återföring julveckan om slemhinnan är ok.

    Jag är så sjukt stressad och mår inte bra. Dels är jag rädd att Covid ska hindra oss att resa. Går på Ovumia Helsingfors. Dels är jag orolig att inget blir befruktat. (Manlig faktor). Dels har det här året varit så jobbigt. Missfallet i sig var kanske inte det som tog mest energi utan att kastas tillbaka till möjligheten att få ett genetiskt barn och sedan tvingas släppa det igen och på nytt välja ÄD. Det är stressigt på jobbet. Så jag känner mig helt under isen och överväger även sjukskrivning. Vilket också skulle öka stressen på jobbet ytterligare.

    Vill nog bara skriva av mig lite bland människor som förstår vad jag skriver om.


    Välkommen! Roligt att ni äntligen är igång nu även om jag känner med dig inför stressen och all oro det innebär med att vara igång. Det är så dubbelt att försöka. När en inte försöker vill en inget annat, och när en äntligen gör det är det ju samtidigt så slitigt att leva med hopp och förtvivlan. ( Coronan har verkligen ställt till det, så slitigt att vänta och osäkerheten om ni kommer iväg.)

    Förstår det dubbla inför att bli naturligt gravid, att det åter ger hopp och sedan behöver man ändå bedöma vad som ger störst sannolikhet till ett barn därefter och så försöka känna hopp inför den ökade chans det innebär. ( Jag försöker nu sörja och bearbeta att mina ägg inte leder till graviditet och köar för äggdonation.)

    Hoppas äggplock och befruktning går bra. Gör de ICSI vid försöken? 

    Hoppas du kan ta hand om dig på det sätt som är möjligt just nu. 
  • Jiana

    Tack Åskssand & Kronärtskocka!

    Det är tråkigt att ni delar min erfarenhet men skönt när andra förstår.

    På fredag blir det äggplock. Ja, isci används och ev blir det pisci där de ytterligare väljer spermier. Så nervös över antal ägg och om de blir befruktade.

    UL för mig på måndag.

    Börjar känna att det också är spännande, inte bara nervöst och oroligt.

  • Sussna85
    Always choklad skrev 2021-12-14 22:34:10 följande:

    Hej! Det var en liten därinne v8 7+2, inte riktigt trillat ned i huvudet ännu svårt att fatta. Hjärtat slog allt var normalt. 9mm stor. Ser ut som en liten ödla. Har filmat och tittar på det ibland. Nu vill jag snabbspola till V12!


    Så härligt att höra! Jag filma oxå det lilla hjärtat jag fick se,lite betryggande ändå att kolla på när oron kryper på
  • Sussna85
    Jiana skrev 2021-12-11 14:25:06 följande:

    Hoppar in här. Har varit i ÄD-trådar förut men då Covid stoppat våra planer flera gånger är vi nu framme vid vårt första ÄD-försök. Jag har 1 tonårsbarn, sambon har inga barn. Vi har gjort 4 ivf:er, vilket gett 1 återföring med negativt resultat. I juni blev vi helt osannolikt naturligt gravida men slutade i missfall v 7.

    Ska börja Progynon imorgon, donator har UL på måndag, äggplock i slutet på veckan. Återföring julveckan om slemhinnan är ok.

    Jag är så sjukt stressad och mår inte bra. Dels är jag rädd att Covid ska hindra oss att resa. Går på Ovumia Helsingfors. Dels är jag orolig att inget blir befruktat. (Manlig faktor). Dels har det här året varit så jobbigt. Missfallet i sig var kanske inte det som tog mest energi utan att kastas tillbaka till möjligheten att få ett genetiskt barn och sedan tvingas släppa det igen och på nytt välja ÄD. Det är stressigt på jobbet. Så jag känner mig helt under isen och överväger även sjukskrivning. Vilket också skulle öka stressen på jobbet ytterligare.

    Vill nog bara skriva av mig lite bland människor som förstår vad jag skriver om.


    Önskar dig lycka till nu! Hoppas på bra embryon i båda kvalitet och kvantitet för er.

    Förstår stressen,utöver den stress som denna resa till barn medför,så har vi coronan som ligger och flåsar en i nacken och kan ställa till det med både resor och annat. Inte kul alls.

    Tråkigt att läsa om missfallet,att behöva snubbla så nära mållinjen till ett barn av sitt eget dna,och att få börja om med tankeprocessen med ÄD.

    Nå ännu en gång,hoppas det går bra nu. Vi gjorde oxå vår ÄD i Finland,men i Åbo :)
  • Mami1230

    Gjorde mitt första ultraljud förra v, allt såg bra ut men läkaren kunde inte bekräfta hjärtaktivitet. Idag gjorde vi om och vi kunde se ett litet hjärta som pumpade så fint! Känns helt overkligt. Är i v 6+1 enligt dagens undersökning. En dag i taget! Skickar pepp till alla som kämpar här inne! Och ni som har plussat, stort grattis!

  • Sussna85
    Mami1230 skrev 2021-12-22 22:40:06 följande:

    Gjorde mitt första ultraljud förra v, allt såg bra ut men läkaren kunde inte bekräfta hjärtaktivitet. Idag gjorde vi om och vi kunde se ett litet hjärta som pumpade så fint! Känns helt overkligt. Är i v 6+1 enligt dagens undersökning. En dag i taget! Skickar pepp till alla som kämpar här inne! Och ni som har plussat, stort grattis!


    Så fint,vilken julklapp <3 Grattis!
Svar på tråden Äggdonation 2021