• Fri 1 Jan 2021 20:02
    84230 visningar
    752 svar
    752
    84230

    Äggdonation 2021

    Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

  • Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Thu 23 Dec 2021 13:21
    Jiana skrev 2021-12-15 23:09:19 följande:

    Tack Åskssand & Kronärtskocka!

    Det är tråkigt att ni delar min erfarenhet men skönt när andra förstår.

    På fredag blir det äggplock. Ja, isci används och ev blir det pisci där de ytterligare väljer spermier. Så nervös över antal ägg och om de blir befruktade.

    UL för mig på måndag.

    Börjar känna att det också är spännande, inte bara nervöst och oroligt.


    Hur har det gått för dig?
  • Thu 23 Dec 2021 13:22
    Mami1230 skrev 2021-12-22 22:40:06 följande:

    Gjorde mitt första ultraljud förra v, allt såg bra ut men läkaren kunde inte bekräfta hjärtaktivitet. Idag gjorde vi om och vi kunde se ett litet hjärta som pumpade så fint! Känns helt overkligt. Är i v 6+1 enligt dagens undersökning. En dag i taget! Skickar pepp till alla som kämpar här inne! Och ni som har plussat, stort grattis!


    Åh, så ljuvligt att det utvecklats så mycket att ni nu kunde se ett hjärta. Härligt med en jul med ett litet liv som växer. Grattis!
  • Sat 25 Dec 2021 17:45
    Kronärtskocka skrev 2021-12-23 13:21:15 följande:

    Hur har det gått för dig?


    Det har gått såhär:

    Äggplocket gav 8 ägg.

    3 befruktades.

    Jag var på UL och hade ägglossat så transfer blir i nästa cykel. 3 embryon frystes på dag 3.

    Så känns inte riktigt bra,men gick heller inte åt skogen????
  • Sat 25 Dec 2021 23:37
    Jiana skrev 2021-12-25 17:45:26 följande:

    Det har gått såhär:

    Äggplocket gav 8 ägg.

    3 befruktades.

    Jag var på UL och hade ägglossat så transfer blir i nästa cykel. 3 embryon frystes på dag 3.

    Så känns inte riktigt bra,men gick heller inte åt skogen????


    Åh, så snopet att du redan ägglossat och det därför inte blev någon ET.

    Jag är för ny för att veta vad som är bra i äggdonationsvärlden. Verkar ju, likt IVF, vara ett stort lotteri där en inte vet innan vad en kan förvänta sig. Brukar de frysa 3 dagars eller gör de det eftersom det inte var så många befruktade? Förstått att vissa kliniker bara sätter in blastocyster medan andra sätter in tidigare. Helt åt skogen kan det ju inte vara med tre frysta embryon, även om det låter tungt att inte fått något tillbaka nu efter all uppladdning både fysiskt och känslomässigt.

    Hoppas du fått en fin jul och kan ha bra stunder under helgerna. Må januari vara din månad!
  • Tue 28 Dec 2021 22:27
    Kronärtskocka skrev 2021-12-25 23:37:13 följande:

    Åh, så snopet att du redan ägglossat och det därför inte blev någon ET.

    Jag är för ny för att veta vad som är bra i äggdonationsvärlden. Verkar ju, likt IVF, vara ett stort lotteri där en inte vet innan vad en kan förvänta sig. Brukar de frysa 3 dagars eller gör de det eftersom det inte var så många befruktade? Förstått att vissa kliniker bara sätter in blastocyster medan andra sätter in tidigare. Helt åt skogen kan det ju inte vara med tre frysta embryon, även om det låter tungt att inte fått något tillbaka nu efter all uppladdning både fysiskt och känslomässigt.

    Hoppas du fått en fin jul och kan ha bra stunder under helgerna. Må januari vara din månad!


    Tack!

    Det är ett jädra lotteri minst sagt. Jag skulle så säga att 3 till frysen är ok men inte mer. Att de frystes som 3 dagars berodde på att det var Jul. Att de inte hann bli 5 dagars innan Jul berodde på att donatorn glömde ta ägglossningssprutan och äggplocket blev senarelagt 3 dagar (helg emellan). Alltihop känns helt okontrollerbart, känner mig i händerna på en massa tillfälligheter hela tiden. Så jobbigt! Har inbokat telefonsamtal med läkaren imorgon. Får se vad hon säger men jag kommer i alla fall föreslå att försöka med ostimulerad cykel.
  • Fri 31 Dec 2021 10:27
    Jiana skrev 2021-12-28 22:27:00 följande:

    Tack!

    Det är ett jädra lotteri minst sagt. Jag skulle så säga att 3 till frysen är ok men inte mer. Att de frystes som 3 dagars berodde på att det var Jul. Att de inte hann bli 5 dagars innan Jul berodde på att donatorn glömde ta ägglossningssprutan och äggplocket blev senarelagt 3 dagar (helg emellan). Alltihop känns helt okontrollerbart, känner mig i händerna på en massa tillfälligheter hela tiden. Så jobbigt! Har inbokat telefonsamtal med läkaren imorgon. Får se vad hon säger men jag kommer i alla fall föreslå att försöka med ostimulerad cykel.


    Fy tusan så jobbigt att vara i händerna på andras beslut och misstag. ( Tar kliniken på sig något ansvar när donatorn gör fel? Ni som patienter satsar ju mycket.) Hoppas du fick ett bra samtal med läkaren.
  • Sun 2 Jan 2022 18:56

    Håller tummarna för dig Jiana! 3 i frysen är absolut bra. Vi hade tre i frysen, den första klarade inte upptiningen, den andra ligger nu i min mage och går in i v 9 snart. Förstår att det är tufft när man har laddat. Peppkramar till dig!

  • Sun 9 Jan 2022 19:05
    Z2020 skrev 2021-12-08 19:57:30 följande:

    Hej jag bara kastar mig in i tråden och känner att jag måste skriva av mig någonstans. Efter flera år i ivf-snurren och 6,5 år med försök att få barn så ska vi äntligen få göra äggdonation. Vi har ett embryo. Från någon random fantastisk kvinna i Sverige och min underbara man. På Lucia ska vi få insättning. Jag är jätteglad, pirrig och så tacksam... Men fruktansvärt rädd. Vad händer om det embryot inte tar sig. Då får vi inte mer från landsting... Vart börjar man när det går åt skogen? Samtidigt som sagt - Så tacksam. Så här nära en graviditet har jag ju aldrig varit.


    En uppdatering.... Embryot klarade inte upptining.... Ett enda embryo hade vi. Som tur är ska vi få en ny donator av livio, eftersom det inte tog sig så räknas det ej som försök... Så nu väntar vi igen..
  • Tue 11 Jan 2022 21:34
    +1
    Z2020 skrev 2022-01-09 19:05:38 följande:

    En uppdatering.... Embryot klarade inte upptining.... Ett enda embryo hade vi. Som tur är ska vi få en ny donator av livio, eftersom det inte tog sig så räknas det ej som försök... Så nu väntar vi igen..


    Kramar! Men hoppas på bättre förutsättningar med flera äggceller och embryon vid nästa försök. Skönt att det iallafall inte räknas som ett försök,men förstår frustrationen och besvikelsen att det inte blev nått och att behöva ställa in sig på väntan igen :/
  • Tue 11 Jan 2022 21:41
    Jiana skrev 2021-12-28 22:27:00 följande:

    Tack!

    Det är ett jädra lotteri minst sagt. Jag skulle så säga att 3 till frysen är ok men inte mer. Att de frystes som 3 dagars berodde på att det var Jul. Att de inte hann bli 5 dagars innan Jul berodde på att donatorn glömde ta ägglossningssprutan och äggplocket blev senarelagt 3 dagar (helg emellan). Alltihop känns helt okontrollerbart, känner mig i händerna på en massa tillfälligheter hela tiden. Så jobbigt! Har inbokat telefonsamtal med läkaren imorgon. Får se vad hon säger men jag kommer i alla fall föreslå att försöka med ostimulerad cykel.


    Jamen fy,inte så vidare med en donator som glömmer ta äl sprutan,vad ledsamt. Vi fick ut 4 embryon av 10 från vår donator då mät det begav sig förra året,varför det blev så få ändå är en annan historia..men iallafall har vi oxå 3 st 3 dagars i frysen nu.

    Hoppas du snart är igång för FET iallafall och att det lyckas för er. Håller tummarna!
  • Thu 13 Jan 2022 23:43
    Sussna85 skrev 2021-12-16 10:16:05 följande:

    Så härligt att höra! Jag filma oxå det lilla hjärtat jag fick se,lite betryggande ändå att kolla på när oron kryper på


    Hej tyvärr gick det inte, fick konstaterat nu i tiddags missfall i v12 missed abortion från v8. Kom först en stor Blodklump i toan åkte in på ul 1 dag tidigare än planerat och där var det svart på vitt. Genomgått missfallsbehandling med alla tab som hör till. Nu ska jag börja leta olika ivf kliniker, var redan på G innan detta sista försöket och ägget med landstinget. Men visst är jag besviken och ledsen. Man har blivit lite avtrubbad dock, gråtit så mycket över detta i så många år. Man har blivit bättre och bättre på ladda om. Kemisk grav som sist var värre psykiskt, då man gick runt och trodde det var nått där som inte existerande tog lång tid för kropp och psyke att återhämta sig, och blödningar länge. Kroppen har nu redan börjat återhämta sig. Brösten reduceras och magen sjunker in igen. Den har vetat om flera v att det var kört..
  • Fri 14 Jan 2022 16:13
    Staffan75 skrev 2022-01-14 14:34:54 följande:

    När drar man gränsen och inser att det inte funkar att man är för gammal osv


    Hej är nog helt induviduellt. Kanske går lite längre tidsmässigt för karlar men sen handlar det nog om motivation och budget.
  • Thu 27 Jan 2022 19:35

    Hej 
    Jag håller på preppa mina ägg. Jag undrar i mitt stilla sinne om det kan vara en bra ide med de vitaminer gravida äter är omega 3, B12 m.m? Jag fotade de som jag har i skåpet..
    Nån som vet? 

Svar på tråden Äggdonation 2021