• Fri 1 Jan 2021 20:29
    7560 visningar
    96 svar
    -1 +1
    96
    7560

    Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn

    Hej

    Jag behöver råd från någon kunnig innan jag bryter ihop. Min f d sambo och jag separerade för 2.5 år sedan och vi har ett barn tillsammans. Problemet är att min fd sambo under dessa år utsatt mig för umgängessabotage. Hon hittar på ursäkter så jag inte kan träffa mitt barn. När jag ringer mitt barn skriker Hon att barnet ska lägga på luren, ger hen telefonförbud och stänger av telefonen speciellt vid högtider som jul,födelsedagar m.m.

    Det är så mycket som hon gjort för att sabba vår relation eller chans att träffas så det är inte ens nån mening att nämna men nu till ett till problem som dök upp före jul.

    Jag betalar underhåll varje månad och har alltid skött det trots att jag som sagt aldrig får träffa mitt barn. Men nu har hon ansökt om att göra utmätning på min lön så hon kan få mer. Detta gör mig förbannad av 2 skäl. Det ena är att jag väntar barn och ska köpa hus med min nya sambo och det andra för att jag inte får träffa mitt barn alls !! Det finns ingen ö k eller skriftligt på att hon ska ha barnet heltid utan hon förfalskade min underskrift och flyttade med barnet till. Luleå jag har blivit rådd att ta det med familjerätten men de säger det är frivilligt för henne att dyka upp... vilket hon inte kommer göra..så vad i helvete liksom!?

    Hur i helvete ska jag göra?? Har hon rätt att göra en utmätning på lönen och kräva mer när jag aldrig ens får träffa mitt barn.Mitt barn måste smyga utanför huset och viska för att kunna prata med mig i telefon..blir så förkrossad. Jag tjänar ganska bra men saken är den att vi ska köpa hus och vi har en liten på väg och det känns helt enkelt inte rimligt när jag aldrig får träffa honom ens... råd tack för den som har . Tack på förhand

  • Svar på tråden Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn
  • Anonym (Engag­emang?­)
    Fri 1 Jan 2021 20:37
    #1
    +2

    1. Om du inte är skyldig för obetalt underhåll finns inget underlag för att utmäta någon lön. Om det inte är absurda i konster du drar in så här hon inget att hämta utöver det grundläggande underhållet.

    2. Så du har bara platt lagt dig ner och låtit henne ta barnet. Ingen anmälan om urkundsförfalskning? Inget försök att gå via familjerätten alls för att du inte tror hon kommer dyka upp?

  • Anonym (Japp)
    Fri 1 Jan 2021 20:37
    #2
    +3

    Skaffa dig en bra advokat och stäm på ensam vårdnad. Har du bevis för förfalskad underskrift? Har du anmält detta?

  • Fri 1 Jan 2021 20:42
    #3
    +2

    Ja, familjerätten (samarbetssamtal) är frivillig nen om du STÄMMER henne på umgänge (dvs rätten går in och dömer om umgängestid, de kan beatämma ungängesdagar ända fram till att barnet är 18 år..) så kan hon liksom inte välja att inte komma dit..

    Vad skall hon med utnämningen till? Om man får utmätning av sin lön innebär det ju att man har skulder man inte betalat? Dvs om du inte betalat som du ska, då kan hon kräva det, annars inte? Det låter lite underligt.

  • Fri 1 Jan 2021 20:43
    #4
    Anonym (Engagemang?) skrev 2021-01-01 20:37:17 följande:

    1. Om du inte är skyldig för obetalt underhåll finns inget underlag för att utmäta någon lön. Om det inte är absurda i konster du drar in så här hon inget att hämta utöver det grundläggande underhållet.

    2. Så du har bara platt lagt dig ner och låtit henne ta barnet. Ingen anmälan om urkundsförfalskning? Inget försök att gå via familjerätten alls för att du inte tror hon kommer dyka upp?


    Tack för ditt svar . Jo det är klart jag gjort men det händer absolut ingenting så det är lite tufft . Underskriften är inte lätt att bevisa enligt polisen eftersom den ser exakt ut som min. Hon har förmodligen stått och kopierat min underskrift mot ett fönster med kopior från kontrakt jag skriver ut till mina anställda...
  • Fri 1 Jan 2021 20:50
    #5

    Att betala underhåll och umgänge med barnet är två skilda saker. När det bedöms vilket underhåll du ska betala tas det hänsyn till, dels vilka inkomster du har, men även i viss omfattning vilka utgifter du har. Att du snart har ett nytt barn kommer att tas med i bedömningen då du får ett till barn att försörja.

    Vad gäller umgänge så är det familjerätten du ska prata med. Om mamman inte kommer dit frivilligt så får du stämma henne.
    Om hon vill ha enskild vårdnad och inte vill att du träffar barnet så får hon göra det samma! 

    Att hon förfalskat din namnteckning och flyttat med barnet utan ditt medgivande borde du såklart ha gjort en sak av då när det hände om du var emot det. Försökte du förhindra det, gjorde polisanmälan etc.??

    Hur gammalt är barnet och vad finns det för anledningar till att mamman inte vill att du kontaktar barnet?

  • Fri 1 Jan 2021 20:50
    #6
    Brumma skrev 2021-01-01 20:42:34 följande:

    Ja, familjerätten (samarbetssamtal) är frivillig nen om du STÄMMER henne på umgänge (dvs rätten går in och dömer om umgängestid, de kan beatämma ungängesdagar ända fram till att barnet är 18 år..) så kan hon liksom inte välja att inte komma dit..

    Vad skall hon med utnämningen till? Om man får utmätning av sin lön innebär det ju att man har skulder man inte betalat? Dvs om du inte betalat som du ska, då kan hon kräva det, annars inte? Det låter lite underligt.


    quote=80862476][quote-nick]Brumma skrev 2021-01-01 20:42:34 följande:[/quote-nick]Ja, familjerätten (samarbetssamtal) är frivillig nen om du STÄMMER henne på umgänge (dvs rätten går in och dömer om umgängestid, de kan beatämma ungängesdagar ända fram till att barnet är 18 år..) så kan hon liksom inte välja att inte komma dit..

    Vad skall hon med utnämningen till? Om man får utmätning av sin lön innebär det ju att man har skulder man inte betalat? Dvs om du inte betalat som du ska, då kan hon kräva det, annars inte? Det låter lite underligt.[/quote]

    1. Hon är inte frisk så hon har skickat in papper på att jag betalat för lite i flera års tid. Absurt eftersom jag endast tjänat bra senaste 1.5 året och som sagt har alltid betalat i tid och det som krävts av mig men om det är som du säger blir jag glad för då har jag inget att oroa mig för. Jag har rent mjöl i påsen.

    2..Nej har inte stämt henne än men det är det jag funderar på att göra nu. Jag har inte velat för barnets skull men inser nu att jag tänkt fel utan detta måste göras för barnets skull.
  • Anonym (Carl)
    Fri 1 Jan 2021 20:53
    #7
    -1 +4

    Så... du har inte brytt dig om att fixa umgänget med ditt barn, men nu när det gäller pengar vill du ta tag i det?

  • Fri 1 Jan 2021 20:57
    #8
    +1
    CitronTulo skrev 2021-01-01 20:50:06 följande:

    Att betala underhåll och umgänge med barnet är två skilda saker. När det bedöms vilket underhåll du ska betala tas det hänsyn till, dels vilka inkomster du har, men även i viss omfattning vilka utgifter du har. Att du snart har ett nytt barn kommer att tas med i bedömningen då du får ett till barn att försörja.

    Vad gäller umgänge så är det familjerätten du ska prata med. Om mamman inte kommer dit frivilligt så får du stämma henne.

    Om hon vill ha enskild vårdnad och inte vill att du träffar barnet så får hon göra det samma! 

    Att hon förfalskat din namnteckning och flyttat med barnet utan ditt medgivande borde du såklart ha gjort en sak av då när det hände om du var emot det. Försökte du förhindra det, gjorde polisanmälan etc.??

    Hur gammalt är barnet och vad finns det för anledningar till att mamman inte vill att du kontaktar barnet?


    Förstår att det är skilda saker såklart men det känns som att hon mjölkar mig på pengar och straffar mig så jag inte får träffa barnet.

    Ja du...Vårt förhållande dog långt innan då hon hör och häpna , misshandlade mig psykiskt i flera års tid. Hon försökte desperat få oss att vara tillsammans igen men jag behövde komma ifrån fängelset med henne. Nu är det som en utpressning att antingen är vi ihop eller så får du inte se ditt barn igen. Tragiskt men sant.

    Jo jag polisanmälde men de kan inte finna bevis för att det är förfalskat....de har bara mitt ord att gå på samt nära och kära som vet men det räcker inte..
  • Fri 1 Jan 2021 20:57
    #9
    Anonym (Japp) skrev 2021-01-01 20:37:32 följande:

    Skaffa dig en bra advokat och stäm på ensam vårdnad. Har du bevis för förfalskad underskrift? Har du anmält detta?


    Får göra det . Tack!

    Jo då har anmält men polisen anser att det inte finns bevis
  • Anonym (Famrä­tt)
    Fri 1 Jan 2021 20:59
    #10
    +1

    Underhåll och umgänge är två helt skilda saker och hänger inte ihop. Du kan aldrig kvitta mindre underhåll pga att du inte träffar dina barn. Till och med föräldrar som har umgängesförbud och fått sina barn omhändertagna av myndigheter måste betala underhåll.

    Om du vill att dina barn ska ta rätt till umgänge med dig måste du göra en stämning till tingsrätten och få en dom på det. Men det har absolut inget med underhållet att göra.

Svar på tråden Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn