• Sun 3 Jan 2021 07:56
    3149 visningar
    19 svar
    19
    3149

    Gravida som fått gå hem pga covid

    Ni gravida som har ett arbete där ni träffar mycket människor och har fått gå hem pga covid, har ni blivit sjukskriva eller har ni fått gå hem på gravidpenning?

    Vad jobbar ni med? Vilken vecka har ni fått gå hem i?

  • Svar på tråden Gravida som fått gå hem pga covid
  • Sun 3 Jan 2021 10:02
    #1

    Men alla sjuka ska ju hem, eller menar du pga risken att smittas?

    Vad säger din BM?

  • Anonym­4848
    Sun 3 Jan 2021 10:39
    #2

    Jag träffar sjukt mycket människor på jobbet. Inte ens tänkt tanken att vara hemma, vem säger det isf? Jobbet?

  • Sun 3 Jan 2021 12:57
    #3

    Man kan bli avstängd från jobbet och få gravidpenning nu.. kan inte din chef skydda dig på ett säker sätt så kan den stänga av dig.. det är bara att fylla i papperna på försäkrings kassan och skicka in.

    Jag blev avstängd i somras och jobbar som förskollärare

  • Anonym­4848
    Sun 3 Jan 2021 14:36
    #4
    Ellifant skrev 2021-01-03 12:57:33 följande:

    Man kan bli avstängd från jobbet och få gravidpenning nu.. kan inte din chef skydda dig på ett säker sätt så kan den stänga av dig.. det är bara att fylla i papperna på försäkrings kassan och skicka in.

    Jag blev avstängd i somras och jobbar som förskollärare


    Men om man inte vill det? Det måste man väl efterfråga själv isf? Och är det någon rekommendation som gått ut om detta?
  • Sun 3 Jan 2021 15:41
    #5
    +1

    Jobbar som barnskötare på förskola, är gravid i vecka 20. Har samtalat med försäkringskassan som tyckte jag skulle ansöka om gravidetspenning. Jag är rädd för att bli smittad av covid, då vi gravida numera räknas som riskgrupp och riskerar att bli allvarligt sjuka vid ett insjuknande. Enligt arbetsmiljöverket (nu uppdaterat specifikt för gravida) är arbetsgivaren skyldig att se till att gravida inte riskeras att smittas via jobbet, genom skyddsåtgärder eller andra arbetsuppgifter (omplacering). Är detta inte möjligt ska en blankett fyllas i från arbetsgivare och arbetstagare där detta framkommer och försäkringskassan kommer då godkänna graviditetspenning. 

    Kan dock ta upp till 30 dagar att få svar från f-kassan, så kan va bra att vara ute i god tid. 

  • Sun 3 Jan 2021 15:47
    #6
    Anonym4848 skrev 2021-01-03 14:36:06 följande:

    Men om man inte vill det? Det måste man väl efterfråga själv isf? Och är det någon rekommendation som gått ut om detta?


    Tror det är något man själv måste fråga efter.. jag fick ju barn i september och då var inte gravida en riskgrupp men jag kände mig inte trygg, då många föräldrar kom sjuka eller med sina sjuka barn till förskolan.. toppen är ju redan sjukt ansträngd när man är gravid och bli sjuk på det kändes inte bra.. jag gick 12 veckor innan Bf

    Detta stod på krisinformation.se

    Studier visar att gravida har en högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19, vilket kan innebära en förhöjd risk för att barnet föds för tidigt och andra allvarliga komplikationer. Folkhälsomyndigheten uppmanar gravida att vara extra försiktiga. Detta gäller alla gravida och särskilt i slutet av graviditeten från och med graviditetsvecka 36. Risken för allvarlig sjukdom kan också öka i kombination med andra riskfaktorer som till exempel högt blodtryck, diabetes och fetma.

    Du som är gravid ska inte ha arbetsuppgifter som innebär att du exponeras för coronaviruset. Som gravid ska du inte arbeta med behandling eller omvårdnad av patienter eller omvårdnadstagare med konstaterad infektion av covid-19. Detta på grund av de särskilda risker som kan kopplas till den som är gravid. Försiktighetsprincipen ska råda, alltså att fler skyddsåtgärder vidtas hellre än för få.
  • Sun 3 Jan 2021 15:47
    #7
    Anonym4848 skrev 2021-01-03 14:36:06 följande:

    Men om man inte vill det? Det måste man väl efterfråga själv isf? Och är det någon rekommendation som gått ut om detta?


    Tror det är något man själv måste fråga efter.. jag fick ju barn i september och då var inte gravida en riskgrupp men jag kände mig inte trygg, då många föräldrar kom sjuka eller med sina sjuka barn till förskolan.. toppen är ju redan sjukt ansträngd när man är gravid och bli sjuk på det kändes inte bra.. jag gick 12 veckor innan Bf

    Detta stod på krisinformation.se

    Studier visar att gravida har en högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19, vilket kan innebära en förhöjd risk för att barnet föds för tidigt och andra allvarliga komplikationer. Folkhälsomyndigheten uppmanar gravida att vara extra försiktiga. Detta gäller alla gravida och särskilt i slutet av graviditeten från och med graviditetsvecka 36. Risken för allvarlig sjukdom kan också öka i kombination med andra riskfaktorer som till exempel högt blodtryck, diabetes och fetma.

    Du som är gravid ska inte ha arbetsuppgifter som innebär att du exponeras för coronaviruset. Som gravid ska du inte arbeta med behandling eller omvårdnad av patienter eller omvårdnadstagare med konstaterad infektion av covid-19. Detta på grund av de särskilda risker som kan kopplas till den som är gravid. Försiktighetsprincipen ska råda, alltså att fler skyddsåtgärder vidtas hellre än för få.
  • Anonym­4848
    Sun 3 Jan 2021 16:03
    #8
    Ellifant skrev 2021-01-03 15:47:41 följande:

    Tror det är något man själv måste fråga efter.. jag fick ju barn i september och då var inte gravida en riskgrupp men jag kände mig inte trygg, då många föräldrar kom sjuka eller med sina sjuka barn till förskolan.. toppen är ju redan sjukt ansträngd när man är gravid och bli sjuk på det kändes inte bra.. jag gick 12 veckor innan Bf

    Detta stod på krisinformation.se

    Studier visar att gravida har en högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19, vilket kan innebära en förhöjd risk för att barnet föds för tidigt och andra allvarliga komplikationer. Folkhälsomyndigheten uppmanar gravida att vara extra försiktiga. Detta gäller alla gravida och särskilt i slutet av graviditeten från och med graviditetsvecka 36. Risken för allvarlig sjukdom kan också öka i kombination med andra riskfaktorer som till exempel högt blodtryck, diabetes och fetma.

    Du som är gravid ska inte ha arbetsuppgifter som innebär att du exponeras för coronaviruset. Som gravid ska du inte arbeta med behandling eller omvårdnad av patienter eller omvårdnadstagare med konstaterad infektion av covid-19. Detta på grund av de särskilda risker som kan kopplas till den som är gravid. Försiktighetsprincipen ska råda, alltså att fler skyddsåtgärder vidtas hellre än för få.


    Tack för info! Där står ju dock "framför allt i slutet, från v 36" och det kan jag ju köpa. Och i sista stycket känns det ju som att de syftar mest på yrken inom vården tex där man vet att man utsätts för smitta. Förstår dock dig/er som umgås med barnen hela arbetsdagen osv. I mitt jobb är jag i en extremt offentlig miljö, men umgås ju inte med samma människor hela dagarna. Så med extra försiktighet, extra handtvätt osv borde jag ju kunna jobba vidare utan problem. :)
  • S23
    Sun 3 Jan 2021 16:06
    #9
    Ellifant skrev 2021-01-03 15:47:42 följande:

    Tror det är något man själv måste fråga efter.. jag fick ju barn i september och då var inte gravida en riskgrupp men jag kände mig inte trygg, då många föräldrar kom sjuka eller med sina sjuka barn till förskolan.. toppen är ju redan sjukt ansträngd när man är gravid och bli sjuk på det kändes inte bra.. jag gick 12 veckor innan Bf

    Detta stod på krisinformation.se

    Studier visar att gravida har en högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19, vilket kan innebära en förhöjd risk för att barnet föds för tidigt och andra allvarliga komplikationer. Folkhälsomyndigheten uppmanar gravida att vara extra försiktiga. Detta gäller alla gravida och särskilt i slutet av graviditeten från och med graviditetsvecka 36. Risken för allvarlig sjukdom kan också öka i kombination med andra riskfaktorer som till exempel högt blodtryck, diabetes och fetma.

    Du som är gravid ska inte ha arbetsuppgifter som innebär att du exponeras för coronaviruset. Som gravid ska du inte arbeta med behandling eller omvårdnad av patienter eller omvårdnadstagare med konstaterad infektion av covid-19. Detta på grund av de särskilda risker som kan kopplas till den som är gravid. Försiktighetsprincipen ska råda, alltså att fler skyddsåtgärder vidtas hellre än för få.


    Det kan absolut vara så att man som individ Behlver fråga. Men arbetsgivaren kan absolut förbjuda en gravid att arbeta. Om arbetsgivaren bedömer att risken är för stor för den gravida och inte kan omplacera denne så är arbetsgivaren SKYLDIG att förbjuda den gravid att arbeta. De har arbetsmiljöansvar.

    Detta kan handla om en smitta som covid, men annars handlar det exempelvis om risker med kemikalier, buller, vibrationer, allt för tungt arbete osv.
  • S23
    Sun 3 Jan 2021 16:08
    #10
    Anonym4848 skrev 2021-01-03 16:03:31 följande:

    Tack för info! Där står ju dock "framför allt i slutet, från v 36" och det kan jag ju köpa. Och i sista stycket känns det ju som att de syftar mest på yrken inom vården tex där man vet att man utsätts för smitta. Förstår dock dig/er som umgås med barnen hela arbetsdagen osv. I mitt jobb är jag i en extremt offentlig miljö, men umgås ju inte med samma människor hela dagarna. Så med extra försiktighet, extra handtvätt osv borde jag ju kunna jobba vidare utan problem. :)


    Din arbetsgivare skulle absolut kunna förbjuda dig att arbeta mot din vilja om de ansåg riskerna som för stora.

    Nu är det inte så troligt att de kommer resonera så gällande Corona, men de har absolut rätt att inte tillåta att du arbetar eftersom arbetsgivaren är skyldig att se till att arbetsmiljön är säker
  • Sun 3 Jan 2021 19:06
    #11

    Jag jobbar inom sjukvården dock på dagtid.

    Träffar allt ifrån 5-30 patienter om dagen beroende på vilka arbetsuppgifter och bokningar vi har.

    Mötena är från 5 min till 1.5 timme. Och vi har närgångna möten. Dvs tar prover, undersökningar osv.

    Det genomsnittliga mötet är runt 30 min.

    Enl chefen ska vi enbart ha friska människor och därför finns ingen risk att bli smittad.

    Men det är svårt att få all info från patienter när du träffar dem på 5 min..

    För npgr veckor sedan kom en patient som väntade på provresultat.

    Jag känner mig mer illa tillmods nu speciellt då alla dessa mutationer verkar dyka upp.

    Ville med min post bara se hur det fungerar rör er andra. :/

  • S23
    Sun 3 Jan 2021 19:27
    #12
    mrsLina skrev 2021-01-03 19:06:34 följande:

    Jag jobbar inom sjukvården dock på dagtid.

    Träffar allt ifrån 5-30 patienter om dagen beroende på vilka arbetsuppgifter och bokningar vi har.

    Mötena är från 5 min till 1.5 timme. Och vi har närgångna möten. Dvs tar prover, undersökningar osv.

    Det genomsnittliga mötet är runt 30 min.

    Enl chefen ska vi enbart ha friska människor och därför finns ingen risk att bli smittad.

    Men det är svårt att få all info från patienter när du träffar dem på 5 min..

    För npgr veckor sedan kom en patient som väntade på provresultat.

    Jag känner mig mer illa tillmods nu speciellt då alla dessa mutationer verkar dyka upp.

    Ville med min post bara se hur det fungerar rör er andra. :/


    Har du tagit upp saken med arbetsgivaren? För Corona kan ju smitta innan symptom? Med andra ord kan de inte garanterar att de du träffar inte bör på smittan?
  • Sun 3 Jan 2021 22:33
    #13
    S23 skrev 2021-01-03 19:27:26 följande:

    Har du tagit upp saken med arbetsgivaren? För Corona kan ju smitta innan symptom? Med andra ord kan de inte garanterar att de du träffar inte bör på smittan?


    Jo jag vet. Har tagit upp det med chefen vid flera tillfällen, men denne blir bara aggressiv och går till försvar.

    Som tur ska chefen bytas ut till en annan och jag hoppas den nya tar det mer på allvar..
  • Sun 3 Jan 2021 23:11
    #14
    S23 skrev 2021-01-03 16:06:24 följande:

    Det kan absolut vara så att man som individ Behlver fråga. Men arbetsgivaren kan absolut förbjuda en gravid att arbeta. Om arbetsgivaren bedömer att risken är för stor för den gravida och inte kan omplacera denne så är arbetsgivaren SKYLDIG att förbjuda den gravid att arbeta. De har arbetsmiljöansvar.

    Detta kan handla om en smitta som covid, men annars handlar det exempelvis om risker med kemikalier, buller, vibrationer, allt för tungt arbete osv.


    Ahh tack för du fyllde på info.. Jag sökte egentligen gravidpenning för tungt arbete... men min handläggare på försäkringskassan ringde upp min chef och berätta att hon skulle stänga av mig Pga av smittorisken.. vilket varken jag eller min chef visste om att man kunde göra för förskollärare. jag blev som sagt avstängd i juni och då visste man fortfarande inte mycket om hur Corona påverka gravida.
  • Ewi
    Mon 4 Jan 2021 06:20
    #15

    Jag jobbar i vården som chef, men har klinisk kompetens, så hoppar in själv när vi är kort om folk. Jag har inte skickat hem gravida (vi ska inte ha covid patienter), men försökt tänka ?försiktighetsåtgärder? tex sätta gravid kollega att bara sköta rådgivning via telefon, inga fysiska besök.

    Nu är jag gravid själv och kommer därför utesluta mig själv från fysiska besök dvs. sluta ?hoppa in? och ta patient om någon annan är sjuk. Även friska patienter, eftersom jag tänker att de kan vara symtomfria smittsamma.

  • Mon 4 Jan 2021 21:07
    #16
    Ewi skrev 2021-01-04 06:20:06 följande:

    Jag jobbar i vården som chef, men har klinisk kompetens, så hoppar in själv när vi är kort om folk. Jag har inte skickat hem gravida (vi ska inte ha covid patienter), men försökt tänka ?försiktighetsåtgärder? tex sätta gravid kollega att bara sköta rådgivning via telefon, inga fysiska besök.

    Nu är jag gravid själv och kommer därför utesluta mig själv från fysiska besök dvs. sluta ?hoppa in? och ta patient om någon annan är sjuk. Även friska patienter, eftersom jag tänker att de kan vara symtomfria smittsamma.


    Jag jobbar inom "friskvård" alltså på hc men inte med sjuka människor. Kan inte riktigt skala av arbetsuppgifter mer än att ta fler teleq samtal.

    Jag känner att jag blir mer och mer illa tillmods att jobba.

    Det har ni vid några tillfällen kommit patienter till oss som fått positivt covid men anser att dom måste komma på besöket iallafall pågrund av olika omständigheter. Dom säger dock inte som det är i telefonen utan först när dom dykt upp.

    Vet inte riktigt vad jag ska säga till henne..
  • S23
    Mon 4 Jan 2021 21:12
    #17
    mrsLina skrev 2021-01-04 21:07:01 följande:

    Jag jobbar inom "friskvård" alltså på hc men inte med sjuka människor. Kan inte riktigt skala av arbetsuppgifter mer än att ta fler teleq samtal.

    Jag känner att jag blir mer och mer illa tillmods att jobba.

    Det har ni vid några tillfällen kommit patienter till oss som fått positivt covid men anser att dom måste komma på besöket iallafall pågrund av olika omständigheter. Dom säger dock inte som det är i telefonen utan först när dom dykt upp.

    Vet inte riktigt vad jag ska säga till henne..


    Tala med facket och se om de kan hjälpa dig. I annat fall kanske sjukskrivning pga ditt psykiska mående kan vara ett alternativ
  • Wed 16 Jun 2021 20:32
    #18

    Hej!

    Jag gick in i gravidvecka 20 denna veckan och har from i måndags den 14/6 fått gått på graviditetsledigt. Min arbetsgivare kunde inte omplacera mig och jag jobbar inom omsorgen ( LSS) . Jag har därmed blivit förbjuden till arbete pga att jag är gravid just nu, jag har ett jobb där jag har nära patientkontakt.

  • Wed 16 Jun 2021 20:34
    #19
    Anonym4848 skrev 2021-01-03 10:39:16 följande:

    Jag träffar sjukt mycket människor på jobbet. Inte ens tänkt tanken att vara hemma, vem säger det isf? Jobbet?


    Hejsan

    Jobbet men också du själv. Du kan bli allvarligt sjuk om du får covid 19 eller föda för tidigt.

    Det handlar väl mest om att man vill vara rädd om sig och sitt barn i magen.
Svar på tråden Gravida som fått gå hem pga covid