• Sun 3 Jan 2021 12:47
    3654 visningar
    14 svar
    14
    3654

    Varför friar han inte?

    Jag och min partner har varit tillsammans i 4,5år. Vi har i princip bott ihop sedan dag ett och har ett barn på ett år tillsammans. Vi har precis köpt hus tillsammans som vi planerar att fixa till. Vi bråkar aldrig och har ett väldigt stabilt förhållande där båda har trygg och bra anställning.

    Han vet att jag vill gifta mig. Helst hade jag gift mig innan vi skaffade barn men ville heller inte vänta med barn.

    Har även funderat på att själv fria men jag vet att han är lite traditionell och vill vara den som friar (helst vill han be min pappa om lov först). Vi har pratat mycket om ett framtida bröllop och vad och hur vi skulle vilja ha det men jag tycker att ju längre tiden går och ju mer planering och familj man har desto mer försvinner romantiken i en förlovning/frieri.

    För mig så har det känts som att när man vet så vet man och han skulle aldrig ha skaffat barn med mig om han inte trodde att vi skulle hålla ihop.

    Så min fråga är egentligen, varför friar han inte?

  • Svar på tråden Varför friar han inte?
  • Sun 3 Jan 2021 12:59
    #1

    Det kan vi omöjligt svara på. Ni måste prata med varandra! Även om han är traditionell är det inte fel att lyfta frågan.

  • Lolako­la
    Sun 3 Jan 2021 16:53
    #2
    +1

    Måste nån fria? Om ni redan planerat/pratat om framtida bröllop blir det ju väldigt löjligt att någon helt plötsligt ska fria. Bara ta upp saken och bestäm ett datum, eller åtminstone att ni ska gifta er när Corona släppt taget.

  • Sun 3 Jan 2021 20:23
    #3
    +1

    Han kan ju inte vara så värst traditionell, då hade han friat inan ni fått barn. Har ni redan barn och hus , ja då är det väl bara att sätta ett datum för bröllopet. Han kanske inte vill gifta sig?

  • Sun 3 Jan 2021 20:25
    #4
    +2

    Be pappa om lov? Efter att ni fått barn och köpt hus tillsammans? 

  • Sun 3 Jan 2021 20:36
    #5
    +1

    Det låter som en dålig ursäkt att han är traditionell.

    Han vill nog inte gifta sig ( med dig ).

  • Thu 14 Jan 2021 14:16
    #6
    Hade min sambo "bett min pappa om lov" att gifta sig med mig så hade jag blivit gött arg och känt att han tydligen inte känner mig alls. Obestämd Det är 2021 och ni är vuxna människor, kom igen liksom. Vill du gifta dig och han och är intresserad men inte säger något så får väl du fria då. Jag frågade min pojkvän om han ville förlova sig för herrans massa år sedan, men han sa nej då han tycker att man gifter sig inom ett år efter förlovning, och då ingen av oss ville gifta oss då (eller nu) så är vi fortfarande "bara" sambos idag... Skrattande
  • Pilsne­r
    Thu 14 Jan 2021 14:42
    #7
    +1

    Det är 2021. Vill du gifta dig med honom så kan du ta initiativ. Sådant gick redan förra årtusendet för den delen.

  • Thu 21 Jan 2021 18:31
    #8

    Varför gifta sig om man kan låta bli?
    Uppenbarligen var det viktigare för dig med barn och att flytta ihop. Han slapp binda sig och du lät honom komma undan med det. Jag skulle inte tro att han kommer att ta något initiativ till att gifta sig. 

    Om jag var du skulle jag säga till honom att eftersom det inte verkar som att han vill gifta sig vill du skriva ett samboavtal. Se till att få ordning på det juridiska så du inte råkar sätta dig i skiten.

  • Sat 23 Jan 2021 11:23
    #9

    Vill du veta varför så får du ju fråga. Äktenskap är ett juridiskt kontrakt, det följer väldigt mycket med valet att gifta sig. Han kanske inte vill helt enkelt.

  • Mon 1 Feb 2021 07:57
    #10

    Är han verkligen intresserad av att gifta sig? En person som på riktigt planerar att gifta sig måste ju tycka att det är dags när man varit i hop länge, bor tillsammans och har barn ihop.


    Många lever hela livet utan att gifta sig, och ser inget problem i det. Han kanske inte tänkt på risken att romantiken pyser ut, på det sättet som du tänkt. När jag och min fru hade varit ihop i några år så ville hon börja diskutera giftermål på riktigt. Jag spjärnade emot för att bevara romantiken och friade (om jag minns rätt) några månader senare. Om vi hade planerat allt i förväg så hade det ju inte varit lika spännande... men det tänkte inte min fru på, och det tänker kanske inte din sambo heller!


    Du kanske ska skicka ett ombud för att sondera terrängen. Är du nära vän med hans syrra? Har han bra kontakt med din pappa? Kan inte pappan pressa honom lite? Om din kille är traditionell så kanske han går på det utan att bli misstänksam! 

  • Mon 1 Feb 2021 08:10
    #11

    Jag har lite svårt att se varför man skulle vilja att ens man friade när man redan bor ihop, har barn ihop och pratat/planerat brölopp. Ur min synvinkel blir det då konstigt att han ska fråga om du vill gifta dig med honom. Du har ju redan valt honom. Att få barn tillsammans binder ju ihop er mer än ett giftermål.

    Ska någon part fria på riktigt så skulle det ju vara betydligt tidigare i relationen. Om din man är svensk och traditionell så är det inte en tradition i Sverige att gå ner på knä.

    Berätta för din sambo att du gärna vill gifta dig och varför du vill gifta dig och fråga honom hur han känner. Om han inte är sugen på äktenskap så ta kontakt med en familjejurist för att skriva testamente osv.

  • GGN
    Mon 1 Feb 2021 08:13
    #12

    Hade aldrig skaffat barn och/eller köpt bostad utan att gifta mig. Jobbigt om han dör liksom...

    Hade heller inte valt att dela mitt liv med någon som måste fråga pappa om lov. Min far hade blivit förbannad!

    Bad sambon om lov innan han kn*llade med dig och gjorde dig gravid också?

  • GGN
    Mon 1 Feb 2021 08:14
    #13
    Lolakola skrev 2021-01-03 16:53:27 följande:

    Måste nån fria? Om ni redan planerat/pratat om framtida bröllop blir det ju väldigt löjligt att någon helt plötsligt ska fria. Bara ta upp saken och bestäm ett datum, eller åtminstone att ni ska gifta er när Corona släppt taget.


    Håller med. En bekant och hennes sambo hade t.o.m. bokat kyrkan innan han friade, hahaha!
  • Mon 1 Feb 2021 09:11
    #14

    Han är inte traditionell. Den ursäkten kan du släppa. Då skaffar man inte barn först..

    Han kan inte fria då ni redan kommit för långt i relation och planering. Friar han nu så blir det löjligt. Frågar han din pappa om lov så kommer det bli hela släktens skrattis. Utsätt honom inte för det.

    Ni har redan gått för långt i relationen för att kunna gå tillbaka till start igen. Ni kan inte göra om. Gifter ni er nu så hör ni det som ett etablerat par som har barn ihop och som planerat ihop.

    Planera bröllopet och sätt ett datum. Han kommer inte fria för det tåget har gått för några år sedan. Ett bröllop kan bli lika romantisk och fint även utan frieri.

    Men självklart så förstår jag dig och dina romantiska drömmar. Jag ville också vänta med barn tills jag var gift( visste inte ens om jag ville ha barn) Min man drömde om bröllop och familj. Min man friade storslaget efter några år ihop, året efter han friade så gifte vi oss och sedan kom barnen. Visst var det romatiskt, storslaget och fantastiskt! Men det hade inte känts lika romantiskt om jag hade fått hinta och tjata om ett frieri och sedan fått släpa honom till altaret. Romantiken ligger ju i att han själv ville gifta sig med mig.

Svar på tråden Varför friar han inte?